• viktualia

Ännu en tur med barnkarusellen

Hej alla barnkarusellsåkare!

Dags att säkra vår mötesplats på nätet! Välkomna alla gamla och nya medresenärer! Jakten på plusset, nojjandet, grubblandet, gråten och fnissen - allt har sin plats här i denna goa gemenskap!

• Svar på tråden Ännu en tur med barnkarusellen
  • Oms
    BrudSommar2006 skrev 2008-09-08 21:07:38 följande:
    [citat]
    Vad det gäller dagisstart så har man ju inget val här, de får ju inte börja innan de är ett år så ens om man skulle vilja så kan man ju inte vara hemma mindre än ett år. Sedan är det ju ofta så att man lättast får plats från 1:a augusti så då kan det ju bli lite längre än exakt ett år.

JO, visst kan du var hemma i bara några månader om du vill, men då får du ha maken hemma istället, såsom jag och piggelin och vänner har gjort tex. sen e det ju svårt m placeringsdagar, vi hoppas ju att få plats till slutet av jan/början av feb men det e ju inget som säger att vi får det, tidigare i jan e vi ju utomlands så det går inte då.
  • Lapinette

I fjol så hade jag ingen aning om hur det där med högkostnadsskyddet fungerade så jag hämtade ut min IVF-medicin typ 1-2 veckor försent och fick betala . Hade hämtat ut något litet för ögonen året innan för typ 200 kronor. Nå väl, denna gång så ska jag ligga inom "året" och få denna packe gratis.

Telis - stackare, jag hoppas så in i bängen att du ska få stoppa upp de där kladdiga vaginatorerna nu i höst. Hoppas att din långa nedreglering sätter fart på de små äggen.

• fru AM

Hej allihop! Vad ni kacklar på! Trodde inte mina ögon när jag hade 13 sidor att läsa ikapp - sen igår!

Jag börjar tro att det är något allvarligt fel på min kropp. Förmodligen har min ägglossning klappat ihop och stängt butiken. Idag är det dag 41 och ingen mens. Har dock haft lite mensvärk till och från i två veckor. Samtidigt har brösten blivit större och jag har blivit överlag smalare. Knappast en bebis på gång då ... snarare en konstig metamorfos - kanske håller jag på att förvandlas till en könlös Barbie (eller snarare Barbies mamma)?

Har bestämt mig för att boka tid hos allas vår favvo-gyn Jan-Åke så han får säga vad som står på. Kanske kan man få en skopa hormoner eller något.

Kanske väntar jag till dag 45 då mensen komm förra gången ...

Dagens egoinlägg ...

• Oms

Mugglan - ang det där m ensambarn (underbart vilka intressanta ämnen som avhandlas här inne - jag bara mååååste kommentera! ) min stora tjej har ju varit ensambarn i 12 år och det har jag ju alltid fått kommentarer om. man har sagt att hur ska det gå för henne sen när ni blir gamla o grå då hon inte har ngn att dela det med och känner hon sig inte ensam och kanhon verkligen kompromissa och förstå andra och bvänta på sin tur och... ja du hör, dessa kommentarer får man av allt o alla titt som tätt, hälften menar nog inget illa men en del pratar m en som om jag vore dum ihuvudet som har gjort min dotter denna björntjänst.

Oumie har ju dessutom varit väldigt drivande och kört över en del på sin väg framåt -och visst är hon van att få uppmärksamhet då hon har fått vår odelade i så många år men inte sjutton har det gjort henne till en sämre individ - tvärtom hon har en drivkraft och hon är modig och tror på sig själv när det gäller mkt. sen att hon inte tycker om att kompromissa kan nog vara en sak som har m att vara ensambarn o göra då hon som barn inte har behövt "tävla" om vår uppmärksamhet - dessutom har hon haft 4 vuxna som gett den till henne i om att vi är separerade jag o hennes pappa... men detta innebär inte att ho inte krompromissar . dock talar hon mkt för sin sak och ger sig inte i första taget - dvs utmärkts egenskaper att ha som tjej i dagens samhälle!!

om vi inte får fler barn så blir även Mathilda ett ensambarn då det är en så stor ålderskillnad mellan dem (över 9 år så brukar man säga att det blir "ensambarn-förhållande")

• Lapinette

AM - har du testat? Du kan ju faktiskt vara gravid.

• Piggelin1

Omsan, ang att börja på dagis så vet vi inte riktigt ännu när vår A ska börja. Mannen är hemma februari ut & sen är det ca 1½ månad tills flyttlasset går (då vi även byter kommun) & att då skola in henne ngnstans inne i stan i jan-feb känns bara dumt. Med andra ord vill vi göra det under våren (i området dit vi flyttar), men det vete tusan om detta går med tanke på köer etc, så i "värsta fall" får vi hitta ngn lösning där vi är hemma fram tills efter sommaren.
    Så man kan ställa sig i dagiskö direkt efter att barnet är fött i Sthlm? I Gbg får man göra det max fyra månader innan man vill ha platsen & dit vi flyttar så är det sex månader innan.

Ang ett andra barn/syskon & så, så har mannen & jag inga bestämda planer ännu huruvida vi ska försöka få till en nummer två eller ej. Det vore ju roligt att de skulle ha varandra, speciellt som jag själv är uppvuxen med fyra syskon. Samtidigt är vi ju inte precis purunga ngn av oss, så det kanske inte ens funkar att få till. Jaja, det ger sig så småningom...

• Piggelin1

AM, precis det jag tänkte med!!
    Typ, MÄNNISKA, du måste ju testa för sjutton

• fru AM

Angående syskondiskussionen: Jag brukar med ganska stor träffsäkerhet kunna gissa var i en syskonskara någon befinner sig (om de är storsyskon, lillasyskon, mellansyskon eller ensambarn). Det märks. Därmed INTE sagt att det ena är bättre eller sämre. Men jag tror att det tidiga familjelivet präglar en ordentligt.

(Kom just på att med tanke på åldersskillnaden så räknas både min son och Livia som ensambarn. Dvs de har aldrig behövt konkurrera om godsaker, glass, presenter, uppmärksamhet ... Helt sjukt. Jag hoppas ju ändå att de upplever att de har syskon även om de präglas som ensambarn och därigenom kanske tar för sig på ett mer självklart sätt...)

Själv är jag en typisk lillasyster tycker jag själv. fast alla som träffar mig och min bror tror att HAN är lillebror (fast det tror jag beror på hans tonåriga klädstil, skäggstubb och halvlånga hår ...?)

Lappis: Har inte testat. Känner mig inte alls gravid. Inga intressanta symptom egentligen, som snurrigt smak/doftsinne, yrsel ... Väntar nog in dag 45 i min evighetslånga sega menscykel. Om inget hänt då testar jag och ringer sedan gyn.

• fru AM
    Piggelin1 skrev 2008-09-09 10:27:29 följande:
    Så man kan ställa sig i dagiskö direkt efter att barnet är fött i Sthlm? I Gbg får man göra det max fyra månader innan man vill ha platsen & dit vi flyttar så är det sex månader innan.
    De har precis ändrat reglerna här - så jag har ingen koll. Måste googla lite ... Aha:
    "Kötiden räknas tidigast från sexmånadersdagen, men barnet erbjuds plats tidigast från ett års ålder. Om du ställer ditt barn i kö innan det är sex månader gammalt, kommer din kötid ändå att räknas från barnets sexmånadersdag. Gör du däremot gör ditt val efter det att ditt barn blivit sex månader blir ködatumet den dag du gör valet."
  • Piggelin1

AM, håller med dig om detta att se var i syskonskaran en person är. Stämmer ju inte alltid, men ofta, tycker jag! Tillämpar teorierna det på flera av mina vänner & bekanta
    Själv är jag nog också en typisk lillasyrra, fast egentligen är jag ju både storasyrra & mellanbarn också (nummer fyra av fem). En salig mix med andra ord.

Svar på tråden Ännu en tur med barnkarusellen