• viktualia

Ännu en tur med barnkarusellen

Hej alla barnkarusellsåkare!

Dags att säkra vår mötesplats på nätet! Välkomna alla gamla och nya medresenärer! Jakten på plusset, nojjandet, grubblandet, gråten och fnissen - allt har sin plats här i denna goa gemenskap!

• Svar på tråden Ännu en tur med barnkarusellen
  • Piggelin1

...och en sak till, tror att folk är bra på att ge en dåligt samvete oavsett var man bor. Pratade med en kompis i Tyskland igår som har en 1½-åring. Hon började jobba igen när dottern var ett år - märk väl - bara 50%, & hon har fått hur mkt kommentarer som helst om att detta är väldigt skadligt för barnet. Så tidigt får man absolut inte börja jobba igen & pappaledighet existerar ju knappast i det landet, speciellt inte i den södra delen där de är mer konservativa än i norra Tyskland...
    Dessutom är dottern inte ens på dagis dessa timmar, utan hos sin farmor... Skadligt att vara hos farmor om förmiddagarna??

• Piggelin1

ooops, skrämde jag iväg alla nu...
    Nu ska jag fixa kvällsmat till Amanda!

• Piggelin1

menade alltså inte att dagis skulle vara skadligt, men utifrån tyskarnas perspektiv vore det garanterat så....! ...och uppenbarligen att vara med farmor också...

• nennesjuttioåtta

hej! T'nkte bara kika in utan att logga in mig men tänkte rädda Piggelin lite så att hon inte kände sig som tråddödaren!

• Telemarkgrrl

Du är så snäll du, Nenne!

Lappis, jag tror inte att det gör något att du får Gonal-F även nästa gång. Jag tycker att man läser så mycket på FL om hur folk har fått sämre resultat med Menopur än med Gonal.

koko, jag hoppas såååååå att det inte är endo! Har du haft det länge, kan det vara ÄL eller något sånt?

• nennesjuttioåtta

Piggelin
    hehehe, jag förstår hur du menar!

Mitt inlägg i debatten (bör tas med en nypa salt, eftersom jag är helt grön):
    alltså, vad är det MED folk?!?! INGEN vill känna sig som en dålig förälder men man är gärna snabb att döma andras föräldraskap utan att ha en aning om hur det funkar hos dem! Men ofta tror jag ändå att man hittar på sina egna hjärnspöken för man TROR att folk tycker si och så - man ser bara menande blickar överallt och om en person skiter i det blå skåpet (alltså säger något illa genomtänkt) så tror man att ALLA tror att man är världens sämsta människa.
    Nej, fasen, sträck på er och skit i dem (jäääävligt lätt att säga - och SKRIVA) för ni vet nog vad som är bäst för er! För er _och_ för barnet!

Sweetie
    Jag tror säkert det känns lättare att lämna E på dagis redan nu, just för att hon inte är så gammal - dock INTE för att ni inte har knutit an till varandra eller bondat tillräckligt! Det tror jag absolut att ni har. Och eftersom de är så vana med att ta emot så små barn så kan du ju känna dig trygg med henne hos professionella människor.
    För om vi ska jämföra länder så kan vi ju tänka oss om du hade bott här och lämnat en tremånaders på t ex Iris dagis (som vi får hoppas bara var en engångsföreteelse och att de skäms som grävlingar som bitit i sin egen röv och fr o m nu engagerar sig i barnen de får betalt för att ta hand om). Här skulle det inte fungera, tror jag, och det är kanske därför som det blir såna här funderingar och ifrågasättningar. Hur ska det gå? Hur ska det gå?

Själv kan jag inte sätta mig in situationen alls, av förklarliga själ, men här vill maken minst ha halva föräldraledigheten och det ska han självklart få (påminn mig att jag sagt det här om jag skulle spjärna emot), och jag har redan bestämt mig för att oavsett hur det går med amningen så om det går bra, ska jag ändå pumpa ur så att maken får hjälpa till och känna sig både delaktig och minst lika viktig. Det kanske är egoistiskt av mig att inte vilja sitta fastsugen som en mjölkmaskin och det är möjligt att jag ändrar mig på den punkten med (fan, måste verkligen skriva ner såna här tankar så jag kommer ihåg)...

Lappis
    OOOOOOOOOOOOOHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHS saaaataaaan vad jag ggggggggggggaaaaaaaahhhH finner inte ord!!! Nu måste det funka!!!!!!! Hur många har ni i frysen, egentligen? Förresten, hur testar aku'n dina värden? Hur går det till förutom nålarna?

• nennesjuttioåtta

Cicci och AM
    *knack, knack* Ingen där? När är det BIM?!?!??!

• nennesjuttioåtta

hej telisbruttan! Har du slipat laggen?!?! Såg en annons i en resetidning om turer till Banff och Whistler men hann inte läsa så mycket mer för dregglet gjorde att pappret skrynklade ihop siig och färgen lossnade.

• Telemarkgrrl

Nenne, nej men jag är nere och klappar lite på dom i källaren ibland. Dom är så fina (och ensamma ) där dom står nere i källaren. Helst skulle jag vilja ha dom uppe i lägenheten men maken säger stopp.

• Vännerfan

Halloj!!

Sweet,
    Vet du, om jag vore du skulle jag strunta högaktigningsfullt i vad alla svenskar eventuellt tycker och tänker och det brukar ju heta att folk inte tänker och tycker så mycket om en som man tror ändå! Varken i positiv eller negativ bemärkelse. Men jag tror att det är väldigt lätt att få dåligt samvete som mamma, för ens barn är viktigt för en och man blir rädd att man gör nåt fel liksom. Sen är det ju viktigt att tänka på att dagis här är nåt HELT annat än ert dagis. Vi var och hälsade på på vårt i juni och fick höra 3-4 ggr att vår prins skulle öva duktigt så att han kunde gå när det var dags för inskolning. Så det belv jag stressad av och sen hade de tydligen sagt första dagen på inskolningen att "det är så roligt att få dem när de är såhär små" (han är minst på avd.) och då stack det till i hjärtat. De tycker alltså att han är liten! För liten?! Mest brydde jag mig nog för att jag själv eg velat vänta i 1-2 månader till (han är 16 mån nu), men vi fick inte det att funka med dagisplatsen och makens nya jobb. När jag funderat i 10 sek kom jag dock på att kommentaren faktiskt var POSITIV!! Jag såg den som negativ bara för att det delvis var så jag själv såg det. Man kan ju också tänka på att det finns s.k. ammor i andra delar av Världen. Konstigt va!? MEN det är inte ett dugg konstigt på de ställena där det finns. Där är det konstigt att INTE ha det! Världen ser väldigt annorlunda ut på olika ställen. It's not right, it's not wrong, it's different! Själv har jag några amerikanska kompisar som jag inte hört av mig till på länge (gäller iofs nästan alla vänner denna sommaren...) och jag önskar så att jag kunde se deras miner när de läser att vi flyttade när jag fick ett jobb och maken fick vara PAPPAledig!! Med sonen som är så stor!! Det ska bli så kul att se hur de kommenterar det!!

Svar på tråden Ännu en tur med barnkarusellen