• viktualia

Ännu en tur med barnkarusellen

Hej alla barnkarusellsåkare!

Dags att säkra vår mötesplats på nätet! Välkomna alla gamla och nya medresenärer! Jakten på plusset, nojjandet, grubblandet, gråten och fnissen - allt har sin plats här i denna goa gemenskap!

• Svar på tråden Ännu en tur med barnkarusellen
  • Tinga

Sweet igen - har ju föstått att det är dags för dig att börja jobba igen och kan knappt fatta att du redan varit hemma i tre månader, och jag ännu längre än så, även om jag förvisso inte varit hemma i mer än sex veckor; tiden desssförrinnan tillbringades ju metsadels på neo, förutom att vi sov hemma. För egen del känner jag att jag är tacksam för det svenska systemet, som låter mig och maken att vara hemma länge med våra barn. Planen är att de ska börja på dagis först om två år! Med tanke på att de är födda så tidigt känns det extra bra, eftersom barn med lite sämre lungkapacitet oftast blir sämre än andra av dagisinfektioner och andra sjukdomar.

• Mrs  B

Hej hej Tinga!!!!

Kul att se dig här och höra att allt är väl!

Vill jättegärna också vara med på en träff i Lund i december med dig och Sweet och alla våra telingar......
    Kanske Junilejon också???

• Tinga

Hej Mrs B!

Klart att du också ska vara med på träffen: Vi får väl hyra ett dagis eller något, så att alla våra barn får plats.

• Liten med Mindre

Tinga - hur funkar det med prematura barn - börjar man med fast föda 4-6 månader efter födseln, eller 4-6 månader efter den beräknade födseln? *funderar*

Det där med mat är intressant. En av killarna som var med till Jämtland och AW åt knappt annat än bröstmjölk och möjligen välling innan han kom. Nu äter han mer än både Mindre (3 mån äldre) och den andra killen (4 mån äldre) som var med.

Angående mat tycker jag numer att AW har en sund filosofi - låt barnen yngre än 1 år äta så mycket som går i dem. Satt och blev irriterad på mammorna i föräldragruppen senast, när de satt och undrade "om han har ätit en halv burk mat och en halv efterrätt och fortfarande vill ha mer - kan jag ge honom det då?". Eller "det blir katastrof när grötportionen är slut på morgonen". Jamen gör mer gröt då!! (Jag var inte lika positivt inställd till det i våras när vi matade och matade och sen fick sängen nerkräkt...)

Nåja, nu är det lugnt i huset, golven torkade (vår krälande lilla golvmopp påminner oss när det är dags), bebben sover (nåja, det gnölas visst nu) och maken är iväg med alla sina helikoptrar till någon gympahall. Sitter och smaskar äppelpaj och ska väl göra lite nytta med min karriäranalys. Rusktigt jobbigt att rannsaka sig själv och bedöma sig.

• nennesjuttioåtta
    Lapinette skrev 2008-09-05 16:35:10 följande:
    nenne - visst inger akupunkturen nytt hopp. Är du inte det minsta trött? Jag tror faktiskt det blir bättre och bättre för mig men första gången (och då hade jag bara nålarna i 20 min) så var jag som i koma resten av dagen och vart tvungen att gå och lägga mig. Sover under behandlingen gör jag fortfarande och det säger hon bara är bra men jag behöver inte sova eftermiddag numera. Troligen och förhoppningsvis är det så för att min kropp börjar bli bättre. Bl a så har min temperatur gått ned vilket hon sa idag berodde på att jag var "varm" när jag kom till henne första gången. Vart har jag haft mina?1 i pannan1 i skaplen1 i örat3 på vardera hand1 mitt på magen(under bröstet)3 på nedre magen1 på vardera höft1 på vardera smalben3 på vardera fot
    Nä, jag blev lite dåsig, mest på höger sida, faktiskt! Högerhanden kändes som en stor ballong och hela högersidan från huvet och ned kändes jättetungt. Men det kanske beror lite på att du behöver varva ner mer och därför blir så trött för att få sova ikapp?!?! Jag är ju så slapp redan Otränad, vågrät och håglös. Ska dit igen på torsdag, dagen efter mitt besök hos doktorn med de magiska fingrarna. Får se vad han hittar i grottan.

Middagen igår gick över förväntan, även om det kändes tungt att se alla fina magar och bebisar. Men vi pratade inte om det utan babblade på om allt möjligt annat så det kändes bra att jag gick dit! Fick skratta en hel del... Hoppas att alla bebisceller smittat av sig lite!

Kräftskivan i fredags var också väldigt trevlig - synd bara att många kräftor var helt oätbara för de luktade skit (jo, BAJS!På riktigt!) och *hulkar* det gjorde ju att man inte vågade äta så många. Tur att snapsen kanske dödade ett och annat mysko för ingen blev dålig. Vi kastade en hel del och åt ju inte de som luktade som värst, men det var ju svårt att veta om det var de andra som luktade eller den man höll i. Jag hade inte ens en tröttdipp på hela kvällen och vi lade oss halv 4 på morgonen(det var ju samma dag som akupunkturen).
    Det var kallt som fan inne så det tog väl en timme innan jag somnade, dels pratade vi en hel del (jag och P) och när han knoppat så låg jag som en groda med isfötter som helst hade velat vara på hans mage men ville ju inte väcka honom och få sova på golvet med bara trasmatta som filt så... Men till sist fick jag väl upp värmen för jag hade då sovit när jag vaknade.
  • nennesjuttioåtta

Mindre
    hur funkar det med karrriäranalysen?

Tinga
    ÅÅhhh, vilka guldföräldrar du har och vad skönt att få sova så länge! Det där måste ni ju göra fler gånger.

hmmmmm, ingen Zozo här idag heller... *ropar så att det hörs långt bort* Hohooooooo?!?! Är du hemma eller kvar på sjukhuset? Är ni fortfarande två eller har Hon anlänt? *nyfiken*

• Lapinette

Vi slängde en hel hink med kräftor just för att de luktade och smakade dy. Gick ut och köpte en hummer istället .

Undrar lite också vad det är för karriäranalys som Mindre sitter och arbetar på? Varför och hur? Själv skulle jag definitivt behöva göra något åt saken då mitt jobb just nu är "nedläggningshotat". Företaget drar inte in tillräckligt med kosing så snart kanske jag joinare nenne och ligger vågrätt om dagarna.

• _koko_

Conny ligger och somnar och jag har en stund för mig själv. Passar på att smyga in till er en snabbis, sen ska jag börja tömma bokhyllor i connys blivande rum (nuvarande arbetsrum)!

Ska se vad jag kommer ihåg, har läst en del på sistone, men inte haft tid att skriva.

Stort grattis till MSW!

Nenne - Kan bara instämma i hyllningskören. Då jag själv är väldigt obegåvad på den fronten har jag tyvärr inga kom-igång-tips, men jag kan vara din egen privata cheerleader iaf (där har jag nämligen talang ).

Lappis & Nenne - Hejja akupunktur!!! Nånting har det ju satt igång i era kroppar, hoppas det fortsätter på den vägen!

Tinga - Vad skönt att du fått en hel natts sömn! Det gör underverk, även om jag behövde 5 nätter i rad innan jag kände mig som en människa igen (sambon tog dessa nätter och jag sov i källaren)...
    Conny vägde ungefär som piff och puff när han var en månad (han vägde 3450 när han föddes) om jag minns rätt, så de har ju verkligen kommit ikapp! Redan!

BS - Det gör jätteont i hjärtat att läsa det du skrivit om dagiset. Hoppas de är tillmötesgående när du pratar med dem, för det lät verkligen hemskt det som Iris fått stå ut med!!!

sweet - Vad roligt att du gillar ert dagis så mycket, det måste ju vara superviktigt!! Fast jag har lite svårt att förstå hur man klarar av (rent psykiskt alltså) att lämna ett så litet barn, jag har redan nu ångest för att lämna conny på dagis, och han kommer att vara 1½ år! Känns som att någon annan kommer ta hand om och uppfostra honom... Det här med heltid/deltid har plötsligt fått en helt ny dimension och jobbet känns väldigt lågprio för första gången i mitt liv...

Liten - Härligt att ert bootcamp gett så fina resultat!!!
    Ang hur mycket mat man ska ge ett litet barn tror jag inte det är så enkelt som att ge alla barn under ett år så mycket de vill. Självklart är det onödigt att fundera om det handlar om en halv burk hit eller dit som de verkar göra i din mammagrupp, men om inte barnet är underviktigt tror jag det är viktigt att försöka anlägga sunda matvanor redan från början. Jag tror inte att något magiskt händer vid ett år som gör att barnet då kan acceptera att få mindre mat/välling om han/hon dittills fått obegränsad tillgång.

Min kropp är konstigare än någonsin. Har som lätt mensvärk hela tiden. Är skitskraj för att det ska vara endo, vad kan det annars vara? Hade jag inte både haft en riklig mens OCH testat minus efter mensen skulle jag tro att jag var gravid...

Lappis - Trist med jobbet! Du känns dock som en person som de flesta skulle vilja anställa, så jag tror att det kommer att lösa sig alldeles utmärkt för dig även om företaget skulle gå i konken. Det belyser dock problemet med den påbörjade lågkonjunkturen(?) som jag har svårt att ta på allvar eftersom jag inte känner mig delaktig i det livet just nu... Fast snart är jag ju det igen, kanske är det tur att jag har ett projekt som väntar på mig när jag kommer tillbaka i novembet...

• muggles

Liten: håller helt med dig! Barnen äter oftast bara det de behöver så det är bara att ösa i dem mat, det gör ju verkligen underverk för sömnen. Varför skulle man inte kunna ge dem mer mat i det läget? Sunt förnuft verkar vara en bristvara ibland...

Har aldrig förstått varför man äter andra kräftor än havskräftor... (De luktar aldrig varken dy el bajs)

Tinga: det är guld att ha sådana föräldrar (jag vet, för min mamma gjorde motsvarande för mig)! Härligt att du fick sova lite och få lite avlastning. När det har varit jobbigt med sömnen har jag tänkt "det är bara en begränsad period, det är bara en begränsad period" som ett mantra

Vickan: grattis till nya bilen!

Lappis: oj, går det dåligt för ditt företag? Jag som hade intrycket att ni drog in en massa ordrar (men det kanske var ett tag sedan när jag tänker efter).

BS: håller med de andra att ni ska kräva en bättre behandling av Iris. Det hade jag gjort. Där blir det ingen pardon när den dagen kommer, jag kommer att bara en jobbig krävande förälder haha

• muggles

Oj, såg att jag och koko hade lite olika åsikt där ang maten. Återigen gör jag kanske misstaget att döma alla barn efter Moa men hon har verkligen ätit det hon behöver och sedan plötsligt tar det stopp, hon visar jättetydligt att hon är mätt och inte vill ha mer. Och hon har aldrig varit överviktig om än lite knubbig. Hon har ju haft rejäla veck på låren men de håller på att försvinna mer och mer nu när hon rör på sig mer och börjat gå lite. Nåja, i vanlig ordning så får man göra som man tycker men jag tycker inte man behöver begränsa själva mängden per mål. Däremot håller jag med om att sunda matvanor är viktigt, tex inget småätande utan bestämda mål.

Svar på tråden Ännu en tur med barnkarusellen