• viktualia

Ännu en tur med barnkarusellen

Hej alla barnkarusellsåkare!

Dags att säkra vår mötesplats på nätet! Välkomna alla gamla och nya medresenärer! Jakten på plusset, nojjandet, grubblandet, gråten och fnissen - allt har sin plats här i denna goa gemenskap!

• Svar på tråden Ännu en tur med barnkarusellen
  • Piggelin1

Hej på er,
    ett inlägg från den hårt arbetande kvinnan - NOT
    Fortfarande väldigt lugnt på jobbet här, men hoppas att det ska börja röra på sig mera snart.

Tinga, vad kul att se dig härinne & vad underbart med en hel natts sömn!!

Sweet - kul att du är så nöjd med ert dagis! Låter verkligen jättebra! Här känns det ibland som om vissa dagis är mer fråga om förvaring än "OMSSORG" som ngn skrev häromdagen...
    Jag VET att det inte är så överallt, men när BS skrev om stackars Iris i förra veckan, då fick jag samma tankar som Koko skrev om här ovanför, dvs ångest att det är ngn annan som ska uppfostra henne om dagarna...

Nenne - jag tänkte på dig igår & undrade just hur det hade gått på festen i lördags! Vad kul att det inte var så illa som förväntat!

Ang kräftor, håller med Muggles - Havskräftor rules

Lappis - vad trist att det går dåligt för din firma, men jag sällar mig till de andra - med tanke på hur duktig du är, så lär det lösa sig för dig utan bekymmer - OM nu firman skulle konka.

Igår köpte vi en Micki Lära-Gå-Vagn till Amanda! Hon har föst runt både stolar & Lamino-fåtöljerna de senaste 1-2 veckan, så vi tyckte det var dags att slå till. Hade hittat ett par annonser på Blocket, men fick ingen respons där, så vi åkte till Barnens Hus & slog till, 219 spänn tyckte jag var helt ok!

• Piggelin1

OMSORG - jag stavar som en kratta...

Lappis förresten, du som vet att jag smygläser i din andra tråd mellan varven - jag inspirerades av er middag i fredags, så vi gjorde nästan samma som er i lördags kväll! Blev kanongott! Mmmm!

• BrudSommar2006

Maken är hemma med en stackars magsjuk Iris, det är verkligen jättesynd om henne. Så klart har jag legat vaken hela natten och väntat på att bli magsjuk jag också och kommer väl att göra likadant inatt! Sitter och känner efter nu också...Hoppas att hon blir bättre tills inatt, det var lite jobbigt att hålla på med rena lakan och klä in hela spjälsängen i handdukar och hon var så ledsen stackarn. Undrar om hon blev smittad på dagis i förra veckan och att det väntade tills inatt med att bryta ut. Tycker det borde kommit tidigare i så fall. Alternativ två är att hon blev smittad när vi var ute och åt lunch igår men i så fall borde jag blivit magsjuk samtidigt eftersom vi åt samma mat och delade bestick och allt. Usch, går som sagt bara och väntar på att bli sjuk nu men kan ju inte vara hemma från jobbet hela veckan i väntan på att jag kanske ska bli sjuk...

• Piggelin1

På tal om havskräftor, visst blir man sugen...
    www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp&a=824410

Av ngn anledning är jag världsbäst på att skriva om en massa saker här som INTE har med trådens kärna att göra

• Izzie

Go förmiddag!

BS - Läste ditt inlägg för några dagar sedan ang Iris dagis, men har inte haft tiden att kommentera. Herregud. Jag fick tårar i ögonen när jag läste om din stackars lilla gumma. Superdåligt av personalen tycker jag. Jag förstår situationen mer efter Mrs B's inlägg, men precis som hon skriver så, måste ju personalen ändå se till att hon har något att aktivera sig med! Hoppas det blir bättre efter att du pratat med dem!

Nenne - Det gjorde mig glad att höra att middagen inte blev lika jobbig som du föreställt dig. Du var stark som orkade gå dit och det låter som du fick lite lön för mödan när du dessutom fick skratta lite...

Apropå "Lön för mödan"... Inget uttryck jag använder ofta, men jag kom på nu när jag skrev det att jag hade mycket funderingar kring detta när jag var liten... Typ när jag var 7-8 år. Har för mig att det var B&W (mat-stormarknad) som hade papperskassar printade med detta budskap. Själv läste jag det "Lön för mördar'n" och kunde inte för mitt liv förstå varför mamma och pappa handlade hem mat med det budskapet. Det hör till saken att det tog ett bra tag innan jag vågade fråga mamma och pappa om betydelsen... Barn tolkar ju allt så bokstavligt Värt att komma ihåg nu när man har barn själv...

Ja, det var ju ett sidospår...

Skönt att akupunkturen verkar ge effekt på dig med! Ska bli spännande att följa och se om det är det som är "da thing".

Tinga - Vad skönt med lite sömn! Det var ni väl värda!

Koko - Går du på kontroller ang endon eller hur funkar det? Är det något man kan göra åt det?
    Ang ditt resonemang gällande jobbet så håller jag med dig. Det känns långt borta. Ska till chefen på torsdag och få en genomgång av affärplanen för det nya verksamhetsåret som precis börjat och det känns lite... hm, ljummet.
    Tids nog är man där igen, och förmodligen kommer det kännas som man aldrig var borta. Fast jag kommer nog att få kämpa med att börja prioritera. En massa övertid lär ju inte funka i framtiden.

Lappis - Håller med de andra ang ditt jobb. Förresten har väl du pratat om att du inte längre känner dig utmanad och stimulerad. Bra chans att söka annat kanske?

Piggelin - Gillar A lära-gå-vagnen då? Funderar på en sådan till Matilda med. Just nu går hon mest längs med möbler, fast hon kanske är för ostadig ännu, jag vet inte. Är A stadig när hon går?

• Liten med Mindre

nenne o lappis - det där med karriäranalys är något jag fått via Akademikerförmedlingen. Facket står för kostnaden för 3 månaders coaching/seminarier för de medlemmar som vill hitta nytt jobb men behöver en liten puff. Eller i mitt fall en rejäl kick där bak.

just analysen är ett word-dokument som ska få mig att fundera lite över vad jag gjort som jag är bra på, och vilka kompetenser jag använt då. Jag kan, om jag får tid, se om det står något om otillåtet att distribuera, annars kanske det går att mejla över om ni vill fundera lite över era styrkor.

Koko - jag tycker heller inte att fri tillgång till mat/välling etc verkar bra. Men jag tänker nog försöka fortsätta med att hon får äta så mycket hon vill/kan under de 30 minuter som varje mål "pågår". (Trugar inte längre än så.) Sen ingenting emellan målen - förutom att hon får smaka om vi lagar mat eller äter frukt själva eller nåt sånt..

Sen är det ju lätt för mig att säga så, som har en spinkis. Har man en jätteknubbig bebis kanske det är lättare att reservera sig mot tankesättet. Fast vad jag läst om barn och mat, så är det väldigt vanligt att föräldrar oroar sig över att barnen äter dåligt när de blir över året och ämnesomsättningen sjunker. (Dvs att de plötsligt äter mindre än innan.)

• Liten med Mindre

Träffade förresten en lite lustig mamma på öppna förskolan idag. Hon sa rakt ut att hon försökte få sin 9-månaders kille att ha nappen i munnen så mycket som möjligt - "för då stoppar han inte så mycket annat i munnen och blir förkyld".

??

Stackars barn, hur ska han kunna upptäcka världen om mamma är rädd för förkylningar och annat hela tiden? Sen behöver väl inte alla barn äta mossa och gräs som Mindre, men leksaker i alla fall. Sjuk blir han väl lika mycket av att ha händerna i golvet och sen gnugga sig i ögonen...

Dags att återgå till analysen!

• Tinga

Oh ja; det är super med gulliga föräldrar som ställer upp. På kvällen när jag kommit hem fick jag ett sms från mamma där hon skrev att det gärna fick bli en repris, så absolut; det blir fler gånger. På söndag firar vi sexårig bröllopsdag, så då kommer svärisarna och tar hand om Piff & Puff, så att maken och jag kan gå ut och äta. Blir ett besök på Lunds bästa restaurang, så det är något att se fram emot.

Liten - när det gäller mat och vaccinationer utgår man från verkligt födelsedatum, medan all utveckling, som när de börjar gå, prata och liknande, räknas från beräknad födsel. Först när barnen är fem år beräknas de ha kommit ifatt sitt verkliga födelsedatum, men det är vanligt att för tidigt födda är senare med att läsa och skriva och så också, även om det är sådant som sker efter fem års ålder. Men även bland prematurer finns det ju en stor individuell variation, så vissa är naturligtvis tidiga även i den gruppen.

Muggles - jag upprepar också ofta för mig själv, när det gäller sådant som är negativt och jobbigt, att det bara är en begränsad period. Jag vill ju inte önska att tiden ska gå fortare, för att komma förbi det jobbiga, för det är ju samtidigt mycket som är mysigt nu när de är små. Det där med att ha dem på bröstet och mysa lär ju inte vara aktuellt om bara ett par månader, så det gäller att passa på att göra sådant.

I eftermiddag ska vi till neo och prata med psykologen där. Vi har haft kontakt med henne hela tiden sen barnen föddes, och hon är verkligen super. Hon är väldigt konkret och kan mycket rent medicinskt om prematurer; inte alls någon flummig psykologtyp, om man nu får vara lite fördomsfull. Bortsett från kläderna då, för där pratar vi verkligen psykologflum!

• Piggelin1

Izzie, Amanda har inte hunnit använda den så mkt ännu, det blev en liten provtur igår kväll, men det verkar bra! Efter ett tag tyckte hon att det var minst lika roligt att hålla händerna liksom nertill på vagnen & skjuta den framför sig när hon gick framåt på knä ...och varför inte, det funkar ju det med! Alla sätt är bra utom de dåliga
    Det som Amanda också uppskattade var när jag satte hennes mjukiskatt i vagnen igår, så att den fick åka med! Hon tjöt av glädje! Nästan lite som när hon badade i bidén i lägenheten i Italien - riktiga lyckotjut! Så gott att se!

Mindre - man upphör aldrig att förvånas
    Det som jag gjort några ggr är att Amanda efter en stunds tidningsbläddrande/-rivande hemma som resulterat i mera konstant tidningsÄTANDE, då har jag faktist gett henne nappen. Då kan hon fortsätta att riva & tycker det är kul, men stoppar inte sig en massa tidningspapper hela tiden... Fast detta har ju inget att göra med baciller, mer att jag inte vill plocka papper ur munnen på henne hela tiden, men ändå låta henne hållas med att riva så mkt hon vill & orkar Amanda har annars också tuggat i sig såväl gräs, som mossa, som blad, som mattludd, som.... Det som inte dödar, det härdar

• Piggelin1

Izzie, glömde skriva om huruvida Amanda är stadig - jodå, hon är nog ganska stadig tror jag - nu i helgen gick hon första gången med bara en vuxenhand som hjälp! Fast bara hennes högerhand än så länge, vi testade med bara vänstern, då funkar inte balansen ännu!

Svar på tråden Ännu en tur med barnkarusellen