• viktualia

Ännu en tur med barnkarusellen

Hej alla barnkarusellsåkare!

Dags att säkra vår mötesplats på nätet! Välkomna alla gamla och nya medresenärer! Jakten på plusset, nojjandet, grubblandet, gråten och fnissen - allt har sin plats här i denna goa gemenskap!

• Svar på tråden Ännu en tur med barnkarusellen
  • BrudSommar2006

Halloj! Jo vi ska prata med dagis men idag hämtade min mamma vid tre och måndag - tisdag är hon ju hemma så det får bli på onsdag.

Värst vad alla har problem med att de små telningarna inte går upp i vikt, här har vi ända sedan hon föddes haft rakt motsatt problem! Tror hon väger 18 kg nu, undrar verkligen hur lång hon är, hon ser ungefär lika stor ut som treåringarna på dagis!

• Mrs  B

Hej hej!!!!

Har precis kommit hem från mina föräldrar och har nattat barnen.

I förmiddags åkte jag och Malte till föräldragruppen och Max åkte till mormor och de åkte sedan buss in till stan. Max älskar att få åka buss och ha mormor för sig själv.

Tog även en promenad i skogen hemma vid mina föräldrar och det är så skönt att kunna vara ute i skogen nu igen när allergin är förbi. ÅHHHH vad jag njuter!!!!!!!!!!!
    Älskar hösten...........

Izzie
    Jag och maken skrev under ett papper hos polisen (pass) och sen togs det kort på Malte och mig (var och en för sig) och det hela flöt på sådär.
    Malte ville inte sitta still så jag tror de fick ta ca 10 kort innan det blev något bra och sen spydde han ner sig.....
    Men för mig gick det bra.
    Skönt att höra att det är fler som är trötta för lite kul i sängen.
    Men det går ju upp och ner det där som tur är....

Liten
    Malte hade gått upp 400g på 8 veckor och det var normalt sa de på bvc, men nu är han ju inte heller så liten. Men ligger numera "bara" på kurvan och inte över som han gjorde innan.

MSW
    Tack för läsningen!!!!
    Hoppas det löser sig med blodplättarna för er båda!
    Vilket datum var det nu lillkillen tittade ut?
    Tänkte föra in det på listan nä,ligen!

Zozo
    Hoppas du mår bättre snart och att lillflickan tittar ut!

BS
    Känner så väl igen det du beskriver om Iris och hennes avdelning. Har ju själv jobbat på dagis så jag vet hur det kan bli ibland.

På de ställen som jag jobbat på har jag varit själv med barnen mellan 16 och 17 och när näst sista personalen har gått vid 16 har barnen fått städa undan det mesta för sen när barnen går hem efterhand vill ingen städa och som personal vill man inte alltid städa undan efter barne. Man vill ju också komma hem. Men man brukar ha någon liten sak framme för de barnen som är kvar.

Så länge det är ljust ute brukar man vara ute efter 15 och oftast till 17, men sen när mörkret faller går man in fortare.
    Många vill inte vara inne för de vill att barnen ska vistas så mycket som möjligt ute i den friska luften, nytänkande, (och för att små barn inte ska somna helt på fel tider), sen är det mycket för städningen också som man är ute på eftermiddagen. Många får det nämligen städat efter mellanmålet och då vill ingen ha barnen inne.

MEN
    Som personal måste man se till att man ha koll på sina barn och jag hade alltid mina barn samlade för att man skulle ha så bra koll som möjligt, men alla tänker inte heller så.

RÅD
    Prata med personalen och ge gärna förslag på vad de kan ha för saker framme till Iris. Finns alltid något i gömmorna.

Själv hade jag livliga diskussioner angående att personalen inte bytte bajsblöja på Max när han var 1 1/2 år. Jag fick säga till x antal gånger och hade en del diskussioner men tillslut fattade de. Tröttsamt enligt mig men det gäller att inte ge upp när man inte är nöjd.

Nenne
    Ska ta och prova kakan snartast!!!!!
    Har tanten på ingång så jag är såklart sugen på det mesta....

Junilejon
    Ska kolla min allmanacka angående näst nästa vecka. Hör av mig på sms!
    Hade varit väldigt kul med en träff!!!!!!!!!!

Ikväll är maken i Växjö och dömmer så jag ska snart ta och bege mig till sängen.Kanske får man sova i natt??????

Imorgon börjar simmet igen för pojkarna så det blir till att stiga upp 07.

• viktualia
    nennesjuttioåtta skrev 2008-09-04 21:57:10 följande:
    Vickan ska ni på't igen efter din nästa mens eller vill du avvakta igen? Nu har du ju testat och du tyckte ju inte att det var någon höjdare. Tror du att du skulle känna annorlunda om det tog direkt den här gången också?
    Ytterligt bra fråga... jag tror att vi hoppar på tåget igen... nu är jag mer mentalt inställd på att jag kan bli gravid och vad det kommer att innebära. Jobbar just nu hårt på att njuta av tillvaron som ickegravid - dricker gott av alla möjliga sorter och lever i mitt vanliga sanslösa tempo...
  • viktualia

kan nog strax bocka av en sak till på inköpslistan:

- en Volvo V50 från 2004, ljusblå och HIMLA snygg. Med fler hästkrafter och plats för klart fler pinaler än vår nuvarande!

coolt!

• MSW

Tittar in mellan obligatoriskt lördagsfika hos mina föräldrar och gästande kompisar!

Vi fortsätter att kämpa på i vår ovana, även om det känns som det flyter på bra (för det mesta iaf) i natt fick vi sova bättre, och det gör skillnad på tålamodet på nattmålen..

MrsB: Han tittade ut den 27/8

Vickan: Roligt med ny bil!

På tal om bil, så är nog våran bil lite lagom otursförföljd! Maken backade juh in i en annan bil för ett tag sedan, efter det har jag kört på en kråka, bilen har blivit repad när en parkerade jämte (precis på samma ställa som maken backade in, så vi såg inget, men han som gjorde det hade blivit lite nervös när han såg skadan han trodde att han hade gjort), och när vi åkte in och skulle ta ett prov på plutten så sprang en katt in i sidan på bilen, när vi körde, men vi körde juh alltså inte över eller på den, och när vi åkte hem syntes där ingen katt och inget blod heller.. Och så har vi fått en spik i hjulet. Så mycket har vi inte varit med om sammanlagt i våra bilkörar år, och då har vi bara haft bilen sedan i våras!!

• sweetstreet

Å vad spännande att läsa om akupunkturen!!!! Hoppashoppashoppas nu att det ska ge resultat!!!!!!!
    En av mina vänner som hade svårt att bli gravid gick på akupunktur och efter denna behandling (vet inte hur många gånger en behandling är??) så fick de till det. Deras dotte blir 1 nu alldelels strax.

Och kakan!!!!! Mmmmm.... skulle vilja prova att baka den i helgen. Men måste kolla reeptet igen för att se ifall jag kan hitta alla ingredienser här.

Sedan vil jag bara säga till BS.
    FYYYYYYY!!!!!!!!!
    Vad hemskt med Iris och hennes dagis!!!!
    Jag har blivit fly förbannad och jätteförtvivlad samtidigt!!!!!!!
    Så där får det bara inte gå till!!!!!! JAg blir skitarg när jag läser om det!
    JAg har visserligen insett att många dagis i Sverige är just lite för få personal per barn. Alltså ganska tora barngrupper. Självklart kan jag förstå att det msåte vara jättesvårt att kunna vara överallt om man är nästan ensam med en massa barn, men då får man väl försöka att göra ngn annan typ av aktivitet ändå?? Där man kan ha mer koll?
    Mest av allt skulle man ju vilja att det fanns fler personal. Visst det är en kostandsfråga, jag vet. Men man tycker ju att man ska få barnOMSORG som det så fint heter. Och det kallar jag inte det som Irirs utsatts för. Faktiskt.
    Vad gäller just adgissituationen så är jg ju rätt förälskad i vårt dagis... Nästan så man skulle vilja stanna här flera år till Enbart för att Lill-Skruttan ska kunna få gå på detta underbara dagis.... Låter helt sjukt, men så känner jag det just nu.

I vilket fall måste ni prata med personalen på dagiset BS!
    Verkligen! Förklara och kräv! Ni betalr ju faktiskt för en "tjänst" ni inte verkar få. Eller iallafall inte tillräckligt.
    Oj, nu känner jag mig väldigt amerikanskt burdus....

• sweetstreet

Hur är det med Zozo???
    Fortfarande inlagd??
    Ingen bebbe??

• Tinga

MSW - grattis till sonen och tack för den fylliga förlossningsberättelsen! Insåg just att jag inte skrivit någon sådan och ni lär få klara er utan den, för jag har ingen lust att minnas den dagen.

BS - stackars Iris; fy vilken otrevlig behandling! Tycker verkligen att ni ska prata med personalen och jag hoppas att det blir bättre sen.

Cicci - Piggelin har ju redan givit svar, men Piff & Puffs namn finns som sagt i galleriet.

Nenne - du bjuder som vanligt på häftig och rolig läsning! Så himla kul att du är tillbaka i gammalt gott slag! Hoppas nu att akupunkturen gör susen också. Väldigt intressant att höra om iallafall.

Liten - jag tycker att det är intressant att höra om Mindres viktökning. Våra barn har ju knappt tagit sig in på kurvan ens, så jag tycker att det är spännande att höra hur vikten utvecklar sig för barn födda i fullgången tid. På bvc i tisdags vägde Piff 3890 g och Puff 3760 g, och då var de motsvarande 4.5 v gamla.

Igår kväll skulle maken ut och äta med sina arbetskamrater, så jag passade på att åka till mina föräldrar en runda. Jag och barnen sov över där och mamma & pappa var gulliga nog att ta både natt- och morgonmatningarna, så jag fick sova 9.5 h i sträck. Vilken lyx! Det har jag inte gjort sen i mitten av april, så det var härligt. Mamma & pappa var jätteglada för att få ta hand om barnen, så det var win-win.

• sweetstreet

Å heeeej Tinga!
    Vad härligt att allt verkar gå så mycket bättre för er nu! Att Piff o Puff växer och att ni börjar få lite rutiner!
    Jag har tänkt mycket på er!
    Härligt att de ändå väger så mycket nu. Det är otroligt egentligen vilken kapacitet sådana små barn har att "komma ikapp".
    Vi kommer ju hem till Sverige till jul och kommer att åka till Skåne antingen före eller efter själva julhelgen. Iår är det nämligen min mammas tur att fira själva julen med oss. I vilket fall skulle det vara superkl ifall man kunde få till en träff med er. Jag förstår att ni kasnke itne vet alls hur er december ser ut, men som sagt, OM det skulle gå vore det såååå skoj att få träffa Piff o Puff!!!!!
    Vet inte om det blir svårt att få till en trådträff (men förra året var det superkul) där du kan ta med Piff o Puff? Men det vore som sagt såååå roligt.

KRAMAR!!!!

• Tinga

Halloj Sweet!

Åh vad kul att du kommer till Skåne i år igen! Självklart ska vi se till att träffas då! Både min och makens familjer bor i närheten, så vi kommer inte att ge oss iväg på några längre turer och kan säkert hitta en dag när vi kan träffas. Jag har följt din blogg en hel del och det vore såklart jättekul att få träffa din Lill-Skrutta också.

Jo, vi känner verkligen att vi fått ordning på tillvaron nu och det är så himla skönt. Vi ser ju i princip från dag till dag vilka framsteg Piff & Puff gör och det är verkligen häftigt. I förrgår fick vi svarsleenden från Piff för första gången; vilken lycka!

Svar på tråden Ännu en tur med barnkarusellen