• viktualia

Ännu en tur med barnkarusellen

Hej alla barnkarusellsåkare!

Dags att säkra vår mötesplats på nätet! Välkomna alla gamla och nya medresenärer! Jakten på plusset, nojjandet, grubblandet, gråten och fnissen - allt har sin plats här i denna goa gemenskap!

• Svar på tråden Ännu en tur med barnkarusellen
  • Zozo

Brudsommar: Här ska man i princip ställa sig i dagiskö sa fort man är gravid! Sa jag e i princip redan sen... Känns ju jättefanigt!

Jag känner mig över huvudtaget bara off just nu. Bläh! Nu borde man väl ga med ett fanigt flin i ansiktet och vara lycklig, eller? Jag känner mig bara trött, avig och stor..

• Zozo

MSW - gratulerar!! Hur kom det sig att ni hamnade pa neo?? Är jag helt fel ute när jag trodde ni var rätt i tiden?? Eller är det för att lillen, som jag, var gul som en liten kines?? (Jag hade gulsot, var svartharig och med mammas sneda "lappögon" sag jag ut som en liten asiat när jag föddes jag!)

• Lapinette

Zozo - jag med!!! eller så berodde det på att min pappa är Japan?! Skämt å sido så trodde folk att jag var adopterad som liten... men numera är det ingen som reagerar längre.

MSW - GRATTIS!!! Hur känns det?

Cissi - jag hade inga problem att få en tid. Första sessionen kostar typ 750-800 kronor och tar 1,5 timma. Där går man igenom en mass frågor, känner puls och tittar på tungan och sen hinner man med 20 min av en behandling. Sen kostar det 500 kr/gång och tar 1 timma och då är det enbart akupunktur.

• muggles

Nu har jag lite mer tid att gå in här och har läst ikapp...

koko: hur kan jag hitta bilderna igen? på Friend's albums står det 0 hos mig...?

Kan ni andra fortfarande se bilderna på kodakgallery?

Oms: hur går det för din stora tjej nu för tiden och det där grälet med hennes kompisar?

Cicci: vilken skum mens! Nog bäst att ta ett test ändå? Skönt att du och maken fick prata lite.
    Jag är lite kritisk till Louise Hallin för en del andra saker också. Tittade ofta på det när jag var mammaledig. Hon förordar tex att barn ska sova hos föräldrarna. Tex har det varit några ggr som mammor ringer in och säger i stil med "min dotter är 8 mån och vi vaknar hela tiden på nätterna och stör varandra så nu funderar vi på att flytta henne till egen säng för att kunna sova bättre alla tre - hur ska vi göra?" Och svaret de får är typ "det tycker jag inte ni ska göra alls, låt henne sova hos er för hon behöver trygghet bla bla, det signalerar hon genom att vakna hela tiden". Och så hör man hur besvikna de blir... Och jag har lust att ropa "läs Anna Wahlgren!!!" till tv:n...
    Kommer inte ihåg vem som sa det men jag har def hört att "bröstmjölk ska inte stoppas någon annanstans än i munnen" (även om AM gillar Knattetimmens tips om bröstmjölk på röda stjärtar).

Vänner: kul att du hann göra ett inlägg igen!

AM: herregud, har det redan gått ett år?! Känns som igår när du gifte dig...

Liten: hur går det med Mindres sovning - håller förbättringen i sig?

Telis: ang att hålla reda på snabba småttingar - tricket är att ligga ett steg före hela tiden. Tex flytta undan en tallrik INNAN de får tag i den. Annars kan man förvånat bli stående och titta på när de river ner den och man hinner inte stoppa dem TROTS att man är alldeles bredvid.
    Man lär sig med tiden vad de förmodligen kommer att inrikta sig på... Moa har fått väldigt "långa" armar på senaste och jag märker att tex mormor som bara är hos oss varannan vecka inte hänger med...

Nenne: håller helt med dig ang mejl - suveränt kommunikationsmedel!!! Synd att inte alla (generationer och organisationer tex vården) har upptäckt det bara...

Grattis MSW!!! Hoppas att allt gick bra!

Maken ringde imorse när jag satt på båten påväg till jobbet. "Moa stod mot skåpen vid diskbänken och sedan gick hon tvärs över köket fram till besticklådorna - helt själv!" Han blev så paff att han var tvungen att ringa mig direkt Tidigare har hon gått 4-5 steg mot en öppen famn men att våga släppa och gå tvärs över en öppen yta var nytt...

Zozo: nä klart man känner sig stor och trött på slutet, inget ovanligt alls. Det är väl snarare i mitten av grav (andra trisemestern) som man är harmoniskt och glad - då är man ännu inte så stor och har oftast inte så mkt krämpor ännu. På slutet sover man ju inget vidare heller så klart man är lite off.

• fru AM

MSW - grattis till lillkillen! Namn?

Cicci: Inga symptom (men det är väl då man ska bli misstänksam? ). Fast jag vet ju inte när BIM är. Med tanke på min långa cykel senast så kan jag ju ha ägglossning NU!!!

Louise Hallin är min husgud så säger hon att man kan droppa bröstmjölk i öronen så är det så Skämt åsido så kan man väl testa MEN inte ha det som ett alternativ till ordinarie läkarvård. Småsår osv läker mycket fortare om man duttar bröstmjölk på men jag skulle inte ha det på en skottskada om man säger så ...

• Izzie

Grattis MSW!!!! Vad kul med en liten pojk! (Visst behövde vi en sådan för statistiken nu va?!) Ska bli intressant att läsa din berättelse om förlossningen och tiden efteråt! Hoppas oxå att proverna är bra så ni blir utskrivna. Stor kram!!!

Piggelin - Tack för tipset om mackorna! När började du ge Amanda macka? Vilka pålägg är ok att ha på mackan? (Utöver leverpastej som du skrev om)
    Kunde väl sätta mig in i de känslor du hade ang att lämna Amanda och vara borta på jobbet en hel dag. Jag är visserligen inte där än, men bara blotta tanken på det sätter igång samma känslor hos mig. Trist att du fick lite väl lite att göra på jobbet sådär i början. Helst vill man väl bli lite upptagen och stimulerad så man slipper tänka på livet därhemma och kan känna glädje över att vara igång och jobba igen. Men det kommer säkert ska du se! Kram på dig!

Cicci - Såg det där inslaget på Tv4 om Louise Hallins uttalande. Jag tycker normalt att hon ofta har bra och kloka saker att komma med, men hon svävade nog ut lite väl långt idag ang bröstmjölken... Men hon är ruggigt förtjust i amning, hon förespråkar alltid det till varje pris. Men när hon började babbla om cancer idag så tänkte jag i mitt stilla sinne att det nog skulle bli rabalder om det...

Nattson - Vad skönt att deppigheten släppt! Det tog ca 3-4 mån innan jag verkligen började njuta av min mammaledighet efter allt strul med amning och så, och det är verkligen fantastiskt att kunna leva här och nu och njuta av att vara precis där man är för stunden. Hoppas att du med hittar rytmen och börjar må riktigt bra tillsammans med din lilla tjej.

Nenne - Klart du ska testa akupunktur! Det verkar ju ge effekt på Lappis ( om det är den önskade effekten vet vi ju inte, men tröttheten måste ju betyda att den har någon slags effekt iaf). Vilken rolig idé med talet och helium! *lagrar i bra-att-komma-ihåg-facket i hjärnan* Dig skulle man haft som brödrost!

• fru AM

När det gäller sömntip så tycker jag Louise Hallin är skön för att hon säger annorlunda än AW ... Hon hävdar ju att det är bra att sträva efter mesta möjliga harmoni på nätterna. (Lugnare nätter ger gladare föräldrar som inte skiljer sig p g a fel orsaker (t ex trötthet) säger LH). Vissa barn vill vara hoss sina föräldrar i vissa perioder och då är det väl lugnare att låta det vara så. Andra barn svarar säkert jättebra på AW:s metoder. Man tycker ju i o f s att både AW och Louise Hallin kunde vara mer nyanserade ... men de har väldigt starka åsikter och det är kanske inte så lätt att som småbarnsförälder med sömnproblem ta deras råd med den lilla nypa salt som skulle behövas ... Man måste ju ändå tänka på att det är länge sedan både AW och LH hade småbarn själva ...

• Izzie

Zozo - Håller med Muggles! Inte var man så jävla lycklig på slutet... Tung, klumpig, konstant tryck mot urinblåsan och urdålig sömn... Så du är nog alldeles normal Men stå ut! Snart kommer den!

• Liten med Mindre

Muggles - Mindre sover riktigt gott nu, och vi med. när väl förkylning och feber och annat gav sig, så att hon började äta, har det knappt ens varit gnyl på natten. (Hon klarade sig själv även när hon var sjuk, fast det lät lite mer bara. Tror hon sover bättre med mätt mage.)

De sista 2 dagarna när hon började äta igen, har varit helt fantastiskt mysiga. Hon pilar runt i rummen genom att dra sig med armarna, är nöjd och go och undersöker saker som verkar skoj. Just nu försvann hon bakom hurtsen under skrivbordet. Måste nog se vad som finns där... återkommer senare.

Piggis - tänkte också på aprikospurén vi har i frysen (den gjort på Kung Markattas aprikoser är helt klart bäst! De är som godis för mig i helt tillstånd.)

KRAM

Svar på tråden Ännu en tur med barnkarusellen