• viktualia

Ännu en tur med barnkarusellen

Hej alla barnkarusellsåkare!

Dags att säkra vår mötesplats på nätet! Välkomna alla gamla och nya medresenärer! Jakten på plusset, nojjandet, grubblandet, gråten och fnissen - allt har sin plats här i denna goa gemenskap!

• Svar på tråden Ännu en tur med barnkarusellen
  • muggles

Ang smörgås så har jag kört med det sedan Moa var ca 6 mån tror jag - hon har alltid älskat det. Leverpastej, mjukost och messmör har vi varierat mellan. Såg ett utskick från ngn barnmatsleverantör där de rekommenderade hackat kokt ägg eller hackad gurka också som variation, har inte provat det dock. Ett annat mellanmål som de tycker om och som de kan äta själva är plättar. Maken gjorde enl recept ur Mosboken vanliga plättar (utan salt) med fullkornsmjöl (mer mättande), kanel och banan. Väldigt goda! Man kan göra en sats på ett ägg och frysa de som inte går åt, väldigt lätt att ta med sig när man fikar ute på stan. Och populära!!!

• Nattson

Izzie, vad "skönt" att höra att det är fler som det dröjer för innan man verkligen njuter av att vara hemma med de små. det var verkligen tungt där ett tag.

AM, nu när du säger att du och din man är giraffer Alicia är 59,5cm lång och väger 5215g. Lång för sin ålder säger BVC tanten. Men jag är 173,5cm och Nicke är 185cm, inte så jätte långa tycker jag men det tyckte BVC tanten.

Muggles, roligt att Moa börjat gå själv lite

Jag hinner inte in här för att skriva eller läsa så mycket, A är riktigt mammig och vill helst vara på mig hela tiden. Kanske hänger det ihop med utvecklings peerioden som kommer vid 7-8v. Men jag tänker på er alla ofta! Ta hand om er!!

Kram

• fru AM

Muggles: tror att våra åsikter ligger rätt nära varann faktiskt. Tycker också att det är skönt att Livia somnar i sin säng. Men sedan kommer hon ju alltid till oss på natten.

LH brukar nog oftast säga att man ska flytta in barnets säng i föräldrasovrummet om man har plats. Så att de hör och känner närheten och kanske sover lugnare (men samtidigt ligger säkert för föräldrarnas "dödsrullningar" och egen trillrisk kanske). Tycker gott att LH borde kunna säga - när någon ringer in o frågar just om att sova i eget rum - att "just det tycker jag inte barn ska göra så om det har jag inga råd att ge". Det vore nyanserat och ärligt!

Nu ska jag göra arkeologiska utgrävningar i min garderob och slängaslängaslänga ... göra plats för ngt nytt kanske (som jag kommer i ...)

Hejhej!

• muggles

Liten: men måste du sluta amma nu då? Du kan väl fortsätta amma 1-2 ggr per dag så länge du vill? Kul att förbättringen efter sömnkursen håller i sig!

Ang bröstmjölk - jag tror att det kan vara fettet i det som gör att ett sår läker fortare(?). De där Bepanthen mfl är ju feta de också och de är ju för småsår. Så visst kan det funka men ngt undermedel är det väl knappast. Jag hade ju så lite mjölk så jag ville ju inte slösa den på sår så jag testade aldrig

• fru AM

Nattson: Livia komer ju att bli lång - något annat vore konstigt. Sedan kan nog alla barn vara långa eller korta för sin ålder ... till en viss ålder, sedan börjar generna säga sitt. Ni är ganska långa (över normallängd) men inte så girafflika som vi (184 och 190)!

Mugglan: ett smörgåstips är ju tunnbröd rullad till en rulle som man sedan kan skära i skivor. Det blir lättuggat och bra!

• fru AM

Ang. bröstmjölk: Enligt Louise Hallin är bröstmjölk "flytande vävnad" så då hajar man ju varför sår läker ...

• muggles

Jag är nog en konstig prick för jag har inte varken gråtit el haft speciellt svårt att gå till jobbet. Däremot skyndar jag nog på stegen lite extra när jag är på väg hem Det är härligt att se Moa komma krypandes i hallen när hon hör nyckeln i låset Men jag har ju haft full rulle på jobbet sedan jag började och knappt tid att tänka på ngt annat.

Jag var ju förresten också lätt deprimerad efter förlossningen (fast jag har skämtsamt kallat det för amningsdepression) men det förstod jag först långt senare. Jag trodde ju att jag var deppig för att jag sov så lite. Efter 4-5 mån vände det och sedan dess har det bara blivit bättre och roligare för varje dag.

Jag är ingen "bebis-morsa", har aldrig varit intresserad av bebisar förut och mitt intresse för dem är marginellt större nu när jag haft en egen. De kan ju inte göra någonting intressant! Betydligt roligare med krypbarn som interagerar, ljudar, kryper, skrattar, pillar och har mer personlighet. Sedan har vi ju 1,5-2-åringar - DE är roliga små djur!

• muggles

Förresten vägde Moa 10,9 kg vid 1-årskontrollen - mer än Victor alltså! Fast hon är inte så knubbig längre, hon har börjat smalna av faktiskt. Tydligen var hon lagom knubbig enl barnläkaren, dvs har lite att ta av vid sjukdomar.

• muggles

AM: känns snart som att du och jag tar all bandbredd här inne idag - ingen annan får chansen

Svar på tråden Ännu en tur med barnkarusellen