• viktualia

Ännu en tur med barnkarusellen

Hej alla barnkarusellsåkare!

Dags att säkra vår mötesplats på nätet! Välkomna alla gamla och nya medresenärer! Jakten på plusset, nojjandet, grubblandet, gråten och fnissen - allt har sin plats här i denna goa gemenskap!

• Svar på tråden Ännu en tur med barnkarusellen
  • Izzie

Muggles - Japp, jag kan fortfarande gå in och kolla på bilderna i galleriet. Jag går in via mailet som du skickade från första början. Då hamnar jag direkt på ditt album. Bara att logga in och kolla. Konstigt att ditt album verkar finnas kvar men att du själv inte kommer åt det?

Vilka är det på de två senaste bilderna förresten? En liten nyfödd sötnos och en magbild på en tjej med långt hår och en spjälsäng i bakgrunden?

• FruCicci

Izzie, ja det där med cancern var nog inte så jäkla smart att babbla om, jag tänkte på föräldrar som har små barn under 1 som går bort i cancer, usch, tänk om de hörde att de skulle spruta bröstmjölk i cancer svulsten och att den skulle försvinna!!!!
    galet....
    Vissa saker hon säger är rent sunt förnuft enligt mig, men håller med Mugglan om detta med sömnen, det hände idag igen när en mamma ringde o ville ha sin egen nattsömn och kände att hon störde sitt barn och gubben typ snarkade, då säger hon att barnen vill höra sina föräldrars andetag etc etc, ja de kanske de vill då.... men va fasen,. sover gör de ju inte under oljud?
    Nep, jag filtrerar duktigt.
    MEN som jag skrev har hon lyckats få läkarna i Blekinge att göra uppror, ska bli spännande att se utfallet av detta nu!

Hur som, alla ungar är olika, så det är väl bara att ta till sig det som passar en bäst och det gör man väl genom att prova både det ena och det andra.

jasså AM, är det så knäpp den har varit mensen, ÄL nu liksom? Har du inte testat med stickor? Funderat på att gå o kolla när du har ÄL typ på gyn, som jag gjorde?
    jag ska ta ett gravtest i morgon och sen köpa ÄL stickor.

Victor har sovit över 2 h nu, såååå skönt. Men å andra sidan vaknade han kl 05.45 idag och vägrade somna om. Så han var nog trött o hade inte sovit tillräkligt.
    Han är 78 cm o väger 10,4 kg nu.

AM igen, hur mycket växer de fram till 2 års dagen i snitt på längden, ur lång är Livia nu?

• Mrs  B

Hej hej!!!

Precis hemkommen från bvc och Malte skötte sig som han skulle.
    Kollade vikt, längd, hörsel och syn och Malte är en riktig "Svennson"-baby, dvs ligger exakt på kurvan....

Nu ska jag försöka läsa ikapp om jag hinner innan Malte vaknar igen.

Bvc sa att det var kämpigt med bebisar mellan 7-9 mån och det kan jag verkligen hålla med om för här är det gnälligt värre.

• Izzie

Hur har er mens funkat efter att den dragit igång efter uppehåll under graviditet och amning? Har den varit regelbunden då?

Jag fick tillbaka min i slutet på juli, och hade förväntat mig den innan helgen som var men fortfarande inga spår överhuvudtaget. Jag är normalt sett jätteregelbunden och har en menscykel på ca 28 dagar. Är det vanligt att den hoppar lite så här i början igen?

Och för er som tänker att jag kanske är gravid kan jag tysta med en gång, för det är fysiskt omöjligt den här gången. Skulle vara jag och jungfru Maria då...

• Mrs  B

Nu har jag läst ikapp. Får väl se om jag hinner svara också innan vildingen vaknar....

Tack för alla grattis-hälsningar, men nu var det ju så här att jag fyllde i januari och maken fyllde nu och så ville vi ha kalas på sommaren för en gång skull så därför blev det nu. Annars har vi bara kalas på vintern och då kan vi inte utnyttja vårt uterum.
    Men tack iaf.....

AM
    Grattis i efterskott på er bröllopsdag!
    Vi firar vår första den 15 sep, också en måndag, men tänkte åka iväg och göra något kul över helgen utan barnen. Makens bror och fru ska vara barnvakter för första gången.

Tinga
    Hej hej!!!
    Så kul att höra att allt är väl mer er och att det går bra att vara själv med barnen.
    För några veckor sedan passade jag Malte och en annan bebis född i mars och det var tufft. Malte var i och för sig lugn men mammig men den andra bebisen skrek hela tiden och det var lite jobbigt till slut att få det att gå ihop.
    Hör av dig när ni känner er mogna för en träff, Junilejon kanske också vill hänga på????

Izzie
    Jag bara gav Malte smörgås efter att han hade spytt upp morgongröten tre dagar i rad. Vi ger honom ljust rostbröd (ej rostat) med vanlig mjukost på och han gapar som en fågelunge. Har inte provat leverpastej, men Max gillade det när han var liten. Har även fått klartecken från bvc att börja med yoggi så det ska jag göra snart.
    Har haft mens tre gånger nu och den har kommit efter 30 dagar. Har aldrig varit regelbunden om jag inte gått på piller så detta är verkligen skönt.
    Inväntar tanten till helgen och hoppas den kommer som den ska....

MSW
    Grattis till sonen!
    Vilken dag var det som han kom ut? Namn?

• Liten med Mindre

Tjaaa - ingen mens här, men jag har ju inte slutat amma än heller, så det kanske dröjer. Dumt, att nu när det faktiskt skulle funka att sluta (hon tar välling oxå), så känns det plötsligt lite ledsamt att sluta. Men det kommer nog snart i alla fall.

Och ännu dummare, att idag, efter en månads påstötningar, så hör chefen av sig och tycker att vi ju har projekt som behöver startas så snart som möjligt, men att det väl får funka att vänta om jag nu har personliga skäl att stanna hemma längre. ??? Anledningen att jag nu blivit kvar hemma längre är ju att han aldrig hörde av sig och gav mig skäl att behöva börja när det egentligen var sagt.

Mysko människa. gissar att det blir rivstart i november... Kanske behövs för att inte sitta och längta hem som piggis.

• fru AM
    FruCicci skrev 2008-09-02 11:32:24 följande:
    AM igen, hur mycket växer de fram till 2 års dagen i snitt på längden, ur lång är Livia nu?
    Livia var 84 cm när vi mätte henne hos BVC i maj men har vuxit mycket över sommaren. Skulle tippa att hon är 90 cm nu. Hon är lång för sin ålder men både jag och hennes pappa är ju värsta girafferna.

Har bestämt mig för att testa med ÄL-stickor nästa cykel. Ska bli intressant att se hur lång denna cykel blir. Det är just nu dag 34. Tydligen kan man få tätare ÄL med Apiforce (Bidrottninggelé) så det är bl a därför jag tänker testa det ...

Izzie: mina menstruationer har kommit direkt efter jag avslutat amning helt och varit regelbundna. Fram till nu när jag slutade med mini-piller ...
  • fru AM

Liten: fortsätt att amma så länge ni har lust (och så är det ju bra om någon av er skulle få ont i öronen, se diskussion ovan ... )

• Liten med Mindre

AM - får väl hälla lite mjölk i en bytta i frysen och ha för framtida öronbesvär...

Det känns så där halvmotiverad att fortsätta amma eftersom det inte låter som om hon sväljer något utom lite i början. Men det kanske kommer ändå... hon sväljer ju inte en hel flaska välling efteråt i alla fall...

Sitter och jobbar med en karriäranalys, och det är yberjobbigt att rada upp 8 prestationer jag gjort, och sen analysera dem en och en map situation/problem, åtgärder, resultat, betydelse... Kan inte komma på mycket som jag tycker jag presterat som går att kvantifera enligt deras modell.

Suck - trodde att detta skulle höja självkänslan, men nu känner jag mig värdelösare än någonsin. Men det kanske är bra att riva ner sina gamla bilder av sig själv, för att kunna bygga upp något nytt. Det kan ju vara bra att inse att jag inte tycker mig prestera något, och behöver bättra mig.

• muggles

Izzie: jag hade precis som du. Fick mens ca 4 mån efter att jag slutat amma, fick den en gång. SEdan kom den inte, jag testade minus. Då kom den. Sedan kom den inte igen, testade minus, så kom den. I mitt fall berodde det nog på de minipiller jag åt då. Min mens var prick 28 dgr väldigt regelbunden när jag åt Desolett (innan jag blev gravid). Men nu har jag spiral och nu hade jag senast 25 dgr emellan så den verkar mer regelbunden nu än i våras iaf.

AM: jag håller helt med dig om att även AW är väl rabiat ibland. Och jag tycker faktiskt också att LH har bra grejer att komma med ibland. Men jag tycker att hon ger för onyanserade råd ang sömn. Om ngn ringer för att få tips på hur de bäst kan få sina barn att sova i egen säng (av olika skäl) så tycker jag att hon ska ge sina bästa tips för det och inte pådyvla dem sin åsikt att barnen absolut ska fortsätta sova i föräldrasängen. Det där med att barnen sover i föräldrarnas säng passar absolut inte alla (bla inte oss) och eg tycker jag inte det känns så säkert heller (potentiellt kan väl barnet krypa ur sängen när föräldern sover?). Men jag håller heller inte med AW om att barnet MÅSTE sova i egen säng - funkar det för ngn annan så visst fine, kör på. Jag tycker bara att det är superskönt att slippa smyga in i sovrummet och lägga sig för att inte störa.

Svar på tråden Ännu en tur med barnkarusellen