• Mikabella

-5kg!!! Fortsätta här?...

Såg precis att vår tråd hade stängts Vill ju inte "förlora" er mina vänner. Ska vi fortsätta här?

Vi diskuterar vikt, träning, peppar, ojjoar oss, glädjs med varandra och ibland slinker det in lite andra ämnen än vikt och träning oxå!

Fler som vill hänga på?! Välkommna!!

• Svar på tråden -5kg!!! Fortsätta här?...
  • Cantaton

Jo, det är väl så. Dessvärre har jag ju inte tränat särskilt mycket sådär fysisk träning. Har mest promenerat och klättrat i klippor. Men det är väl klart - man får muskler av det med. Får väl ha tålamod bara.

Just nu när jag jobbar får jag ju dessutom regelbundna tider, vilket jag behövde. Jag var så slutkörd att jag sov till 11-12 förra veckan, så det blev lite si och så med regelbundenheten. Men nu äter jag frukost 6.45, ett litet mellis 9, lunch 12.30, litet mellis vid 15 och så middag någon gång när jag kommit hem och lagat den. Dessutom blir det ju regelbundna promenader till och från jobbet också.

Hoppas att denna regelbundenhet kan ge lite utslag. Ikväll kommer sambon hem, så jag kanske kan få med honom ut på tennisbanan igen. Han tyckte att det var väldigt roligt förra gången, så det ska nog gå!

Mikabella skrev 2008-07-23 10:59:04 följande:
    Jag gick upp 1 kg innan jag började gå ner. Muskler väger ju tyvärr lite Man får panik...jag vet! Tror kroppen måste vänja sig vid den nya motionsnivån, muskelmassan ökar och kroppen ställer om sin ämnesomsättning. Låg på en totalt stillastående platå i säker 7 veckor nnan det började hända något Kämpa på!!!
  • Sommargrönt

Grattis!!!!!!!!!!!!!!! Vilken känsla det måste vara för dig att vara i mål. Även delmål är riktiga mål! Kommer ihåg hur det kändes för mig att komma under 75. Man var närmre 60-nåntning än 80-nånting! Se till att njuta ordentligt av den vikten en stund nu innan du hastar vidare. Och glöm inte belöningen! Det är jätteviktigt med en bra belöning! En konsert, bio, en tröja...något måste du ju få unna dig!

BrudSeptember2008 skrev 2008-07-22 10:46:06 följande:
    Tjoho på er!:)Igår kväll innan jag somnade låg jag och funderade lite, och bestämde mej för att sänka målet från 75,0 till 74,9 kilo. Det kändes roligare och blir lite mer att kämpa för... (Jaja, jag är lite knepig;)) Men att nå under 75 kilo är ett STORT steg för mej!:)Imorse när jag ställde mej på vågen så visade den......74,9!!!!!!!!!!!!!!!!!!!:D Jag ska bara suga lite på denna vikten och sen bestämma mej för vilken nivå nästa delmål ska bli på!Vad gör ni idag tjejer? (Och Hammerman, om du läser);)Jag ska storstäda har jag tänkt.Här verkar vädret bli ganska ok, så kanske jag och barnen kan åka bort och bada lite sen. 17,2 har vi i skuggan, då borde man ju inte frysa hjäl;)Cantaton;Är nyfiken på hur många steg du kommer att komma upp i idag! Rapport ikväll tack!:DJen 82, Tack!:D
  • Sommargrönt

Hej gumman. Har så fullt upp så jag hinner knappt skriva här...men försöker hålla mig uppdaterad så mycket jag kan! Jag menar inte att få det att låta som att du ska ge upp, men tror du inte att det är bättre med ett realistiskt mål som du faktiskt klarar än ett som känns hopplöst redan från början? Om du gått ner mindre på längre tid innan (och det blir ju svårare ju längre du kommer) så är det ju faktiskt inte så troligt att du kommer att klara 3 kg på 40 dagar...Med tanke på hur duktig du är med träning och mat så beror det antagligen på att du är så nära idealvikt att du får räkna med en längre period för att klara dessa kg. Men hälften, 1,5 kg, är ju jättemycket det också och du kommer känna dig kalasfin sen ändå. Varför inte dra ner målet och kunna känna dig nöjd ändå? Det är ju en superprestation i alla fall! Första regeln är ju liksom "inga orealistiska mål"...

Mikabella skrev 2008-07-22 16:58:53 följande:
    Haha tack Cantaton! Ja visst ska jag försöka fixa det! Är så segt bara. Är svårt nu när det är de sista "tröga" kilona. Har med grymt mycket möda gått ner ynka 2,2kg på 2 månader....Så 3 kg på 40 dagar kan bli riktigt svårt! Men jag ska verkligen försöka. Gym vore ju roligt, men har ingen tid! Förlitar mig på powerwalks, intervallträning och löpning. Styrketräning i form av att använda min egen vikt som motstånd och massor av situps, rygglyft, knäböj och hopprep. Men DAMN det går segt! Måste verkligen tänka på det kommande resultatet o visualisera hur det kommer se ut
  • Sommargrönt

Håll ut! Ibland fastnar man bara...Det kommer. Om du inte ramlat i den vanligaste GI-fällan, nämligen att du äter för LITE. GI handlar ju om att äta rätt och bra mängder, just för att maten är så nyttig. Du kanske inte äter nog stora portioner, då går ju kroppen in i försvar och ämnesomsättningen sjunker...Du kanske ska prova att äta lite extra av typ sallad och sånt?

Cantaton skrev 2008-07-23 07:00:02 följande:
    Min känsla var befogad - jag har inte gått ner. Däremot hade jag bara gått upp 1hg. Men ändå... Jag fattar inte riktigt vad jag gör för fel. Jag följer fas 1 i GI, nästan dag för dag enligt boken och det står att man ska gå ner 1-2kg i veckan. På två veckor har jag totalt gått ner 0,4. Jag vet ju att GI funkat för mig förut. Suck. Just så här alldeles i början behöver jag liksom se resultat, annars känns det ju inte värt vissa uppoffringar.
  • Cantaton

Hihi, portionerna är det inget fel på Men tack ändå.
    Du är klok du

Sommargrönt skrev 2008-07-23 11:44:28 följande:
    Håll ut! Ibland fastnar man bara...Det kommer. Om du inte ramlat i den vanligaste GI-fällan, nämligen att du äter för LITE. GI handlar ju om att äta rätt och bra mängder, just för att maten är så nyttig. Du kanske inte äter nog stora portioner, då går ju kroppen in i försvar och ämnesomsättningen sjunker...Du kanske ska prova att äta lite extra av typ sallad och sånt?
  • Sommargrönt

Det är så skönt med alla tips. Vi hjälper verkligen varandra! Hur går det för dig själv med vikten Malintrollet?

malintrollet skrev 2008-07-23 08:14:50 följande:
    Hej hej!Ännu en lite halvtrist dag på jobbet. Det händer verkligen ingenting här!Har haft flyttångest i två veckor nu också...eller snarare flyttstädningsångest, men började packa ner saker igår och skruvade isär min bokhylla. Kom fram till att jag verkligen itne har så mycket saker att packa ner! Så min "ångest" är borta i alla fall.Dessutom har jag ju min dejt.. som lovat att hjälpa till med flytten. Kan man ha det bättre?cantaton: tycker du inte det är jobbigt att äta så mycket kött som man gör i GI fas 1?? Jag tyckte det var gott i typ tre dagar, men sen ville jag bara ha sallad och frukt! Bröd, ris o pasta o sånt har jag inga problem att avstå, men frukten... ååå det är svårt!mikabella: klart du klarar 3 kg på 40 dagar! Handlar väl kanske om att köra förbränningsträning för din del? Inte styrketräning eller ut o springa, utan mer powerwalks... kanske yoga? det ökar förbränningen och rensar ur kroppen.Styrketräningen gör ju att du bygger muskler (vilket är bra iofs då det ersätter fettet) men om du nu vill se resultat på vågen kanske du ska ta det lite lugnt med sånt?
  • Sommargrönt

Låter inte som GI....låter som typ Atkins eller nåt...Det är ju högt GI i feta såser liksom...

avil skrev 2008-07-23 08:54:11 följande:
    hehe,ja,jag skulle ALDRIG klara av att äta GI!Nu kan jag inte nåt om det-men en arbetskamrat till mig satt o åt en tjock entrecotebiff stekt i massa smör med massa GRÄDDSÅS till frukost nån dag?? NÄ fy så hemkst!Såg inte alls ut som en mysig frukost?!Men,vad vet jag-hon kanske trivs med det!!Men att vräka i sig fett,grädde o massa kött,känns inte alls som hälsosamt?men som sagt,jag vet inget om just den kosten i sig........O det är ju bara bra om alla finner det de trivs med
  • Sommargrönt

Jag tycker du gör rätt som styrketränar också. Det är ju musklerna som äter upp energin man stoppar i sig. Så en varaktig viktnedgång får man ju bäst genom att träna upp muskler så att man kan äta mer än innan sen! Om sen vågen inte visar resultat så får man ju helt enkelt banka in i skallen att det inte är det som spelar roll!

Mikabella skrev 2008-07-23 10:59:04 följande:
    Jag gick upp 1 kg innan jag började gå ner. Muskler väger ju tyvärr lite Man får panik...jag vet! Tror kroppen måste vänja sig vid den nya motionsnivån, muskelmassan ökar och kroppen ställer om sin ämnesomsättning. Låg på en totalt stillastående platå i säker 7 veckor nnan det började hända något Kämpa på!!!
  • Sommargrönt

Du jobbar på jättebra! Håll ut - resultaten kommer! Det tar alltid tid i början. Sen bara rasar det! Du måste våga tro på det!

Cantaton skrev 2008-07-23 11:03:46 följande:
    Jo, det är väl så. Dessvärre har jag ju inte tränat särskilt mycket sådär fysisk träning. Har mest promenerat och klättrat i klippor. Men det är väl klart - man får muskler av det med. Får väl ha tålamod bara.Just nu när jag jobbar får jag ju dessutom regelbundna tider, vilket jag behövde. Jag var så slutkörd att jag sov till 11-12 förra veckan, så det blev lite si och så med regelbundenheten. Men nu äter jag frukost 6.45, ett litet mellis 9, lunch 12.30, litet mellis vid 15 och så middag någon gång när jag kommit hem och lagat den. Dessutom blir det ju regelbundna promenader till och från jobbet också.Hoppas att denna regelbundenhet kan ge lite utslag. Ikväll kommer sambon hem, så jag kanske kan få med honom ut på tennisbanan igen. Han tyckte att det var väldigt roligt förra gången, så det ska nog gå!
  • Cantaton

Ja, är ni flera här inne som säger så, så tror jag på det. Ni har ju trots allt erfarenhet av det

Sommargrönt skrev 2008-07-23 11:49:18 följande:
    Du jobbar på jättebra! Håll ut - resultaten kommer! Det tar alltid tid i början. Sen bara rasar det! Du måste våga tro på det!
Svar på tråden -5kg!!! Fortsätta här?...