• Mikabella

-5kg!!! Fortsätta här?...

Såg precis att vår tråd hade stängts Vill ju inte "förlora" er mina vänner. Ska vi fortsätta här?

Vi diskuterar vikt, träning, peppar, ojjoar oss, glädjs med varandra och ibland slinker det in lite andra ämnen än vikt och träning oxå!

Fler som vill hänga på?! Välkommna!!

• Svar på tråden -5kg!!! Fortsätta här?...
  • Mikabella

Haha tack Cantaton! Ja visst ska jag försöka fixa det! Är så segt bara. Är svårt nu när det är de sista "tröga" kilona. Har med grymt mycket möda gått ner ynka 2,2kg på 2 månader....Så 3 kg på 40 dagar kan bli riktigt svårt! Men jag ska verkligen försöka. Gym vore ju roligt, men har ingen tid! Förlitar mig på powerwalks, intervallträning och löpning. Styrketräning i form av att använda min egen vikt som motstånd och massor av situps, rygglyft, knäböj och hopprep. Men DAMN det går segt! Måste verkligen tänka på det kommande resultatet o visualisera hur det kommer se ut

• Cantaton

Mm, de sista kilona är inte lätta. Just nu tycker jag inte ens att mina första försvinner. Vet inte riktigt vad jag gör. Får se vad vågen säger imorgon.

Men du kommer ju vara grymt stolt sedan om du klarar det!!

Mikabella skrev 2008-07-22 16:58:53 följande:
    Haha tack Cantaton! Ja visst ska jag försöka fixa det! Är så segt bara. Är svårt nu när det är de sista "tröga" kilona. Har med grymt mycket möda gått ner ynka 2,2kg på 2 månader....Så 3 kg på 40 dagar kan bli riktigt svårt! Men jag ska verkligen försöka. Gym vore ju roligt, men har ingen tid! Förlitar mig på powerwalks, intervallträning och löpning. Styrketräning i form av att använda min egen vikt som motstånd och massor av situps, rygglyft, knäböj och hopprep. Men DAMN det går segt! Måste verkligen tänka på det kommande resultatet o visualisera hur det kommer se ut
  • Cantaton

Jag lovade en stegrapport och den kommer här:

Dag nummer 1, som enbart inkluderade promenad till o från jobbet, springet till skrivaren på kontoret, en sväng till parken och hem samt lite virrvarr i lägenheten, resulterade i:

9124 steg.

(Jag som hade hoppats på 10000! Men jag tog inte direkt en extra sväng för att komma upp i dem. Ville se vad en normaldag hamnar på.)

• Cantaton

Min känsla var befogad - jag har inte gått ner. Däremot hade jag bara gått upp 1hg. Men ändå... Jag fattar inte riktigt vad jag gör för fel. Jag följer fas 1 i GI, nästan dag för dag enligt boken och det står att man ska gå ner 1-2kg i veckan. På två veckor har jag totalt gått ner 0,4.

Jag vet ju att GI funkat för mig förut. Suck. Just så här alldeles i början behöver jag liksom se resultat, annars känns det ju inte värt vissa uppoffringar.

• malintrollet

Hej hej!
    Ännu en lite halvtrist dag på jobbet. Det händer verkligen ingenting här!
    Har haft flyttångest i två veckor nu också...eller snarare flyttstädningsångest, men började packa ner saker igår och skruvade isär min bokhylla. Kom fram till att jag verkligen itne har så mycket saker att packa ner! Så min "ångest" är borta i alla fall.
    Dessutom har jag ju min dejt.. som lovat att hjälpa till med flytten. Kan man ha det bättre?

cantaton: tycker du inte det är jobbigt att äta så mycket kött som man gör i GI fas 1?? Jag tyckte det var gott i typ tre dagar, men sen ville jag bara ha sallad och frukt! Bröd, ris o pasta o sånt har jag inga problem att avstå, men frukten... ååå det är svårt!

mikabella: klart du klarar 3 kg på 40 dagar! Handlar väl kanske om att köra förbränningsträning för din del? Inte styrketräning eller ut o springa, utan mer powerwalks... kanske yoga? det ökar förbränningen och rensar ur kroppen.
    Styrketräningen gör ju att du bygger muskler (vilket är bra iofs då det ersätter fettet) men om du nu vill se resultat på vågen kanske du ska ta det lite lugnt med sånt?

• avil

hehe,ja,jag skulle ALDRIG klara av att äta GI!
    Nu kan jag inte nåt om det-men en arbetskamrat till mig satt o åt en tjock entrecotebiff stekt i massa smör med massa GRÄDDSÅS till frukost nån dag?? NÄ fy så hemkst!
    Såg inte alls ut som en mysig frukost?!
    Men,vad vet jag-hon kanske trivs med det!!
    Men att vräka i sig fett,grädde o massa kött,känns inte alls som hälsosamt?
    men som sagt,jag vet inget om just den kosten i sig........
    O det är ju bara bra om alla finner det de trivs med

• malintrollet

Fast man behöver ju inte äta sånt till frukost?!?!
    Finns ju ägg, bacon, avocado, räkor... ja massa man kan äta till frukost som inte involverar smör, entrecote eller gräddsås.
    Vad jag mer menade skulle vara jobbigt är att avstå alla grönsaker och frukt... Är svag för morötter ända sen jag var liten, och har frossat frukt under uppväxten, så känns väldigt knas att inte äta sånt, plus att inte tänka på fettinnehållet!
    Mår illa av för mycket smör och grädde, så jag håller mig till olja.

Cantaton: har ett tips på mat som jag gjorde av saker jag hade hemma efter att ha GI-rensat mitt hus en regning dag.

-Grytbitar av fläsk eller nötkött (kyckling går nog också)
    -kokosmjölk
    -paprika
    -vitkål
    -lök
    -vitlök
    -salt, peppar och massor med curry.

Stek upp köttet, sen lök, vitlök, paprika, curry, salt och peppar.
    När köttet är genomstekt häller du i kokosmjölken, låter det koka upp och äter det som en gryta. Under Fas 2 kan du ju äta det med linser eller quinoa eller bulgur.

• Cantaton

Tack för tipset. Vi gjorde faktiskt ungefär en sån gryta här om dagen - fast med kyckling Riktigt mumsigt.

Nix, det blir minsann inte entrecot till frukost. Äter rättså normal frukost.

Man får ju äta sallad, men bara (helst) en frukt om dagen och inga rotfrukter. Har heller inte svårt att avstå pasta och potatis egentligen.

Men förra gången jag följde GI brydde jag mig nog faktiskt om fettet också - det har jag inte gjort lika mycket den här gången när jag följt recepten i en bok. Tidigare gjorde jag ur eget huvud. Verkar faktiskt som det sunda förnuftet och vettig GI-inställning funkar bättre än att följa boken. Ska nog bara kika lite i boken, men inte följa den slaviskt...

malintrollet skrev 2008-07-23 09:48:32 följande:
    Fast man behöver ju inte äta sånt till frukost?!?! Finns ju ägg, bacon, avocado, räkor... ja massa man kan äta till frukost som inte involverar smör, entrecote eller gräddsås.Vad jag mer menade skulle vara jobbigt är att avstå alla grönsaker och frukt... Är svag för morötter ända sen jag var liten, och har frossat frukt under uppväxten, så känns väldigt knas att inte äta sånt, plus att inte tänka på fettinnehållet!Mår illa av för mycket smör och grädde, så jag håller mig till olja.Cantaton: har ett tips på mat som jag gjorde av saker jag hade hemma efter att ha GI-rensat mitt hus en regning dag.-Grytbitar av fläsk eller nötkött (kyckling går nog också)-kokosmjölk-paprika-vitkål-lök-vitlök-salt, peppar och massor med curry.Stek upp köttet, sen lök, vitlök, paprika, curry, salt och peppar. När köttet är genomstekt häller du i kokosmjölken, låter det koka upp och äter det som en gryta. Under Fas 2 kan du ju äta det med linser eller quinoa eller bulgur.
  • malintrollet

För jag funderade på det... GI bygger väl på att kroppen ska förbränna sitt eget fett och lite av tillförd mat istället för massor av tillförda kolhydrater...eller hur?
    Om man då tillför massor med fett, så kommer väl inte kroppen bränna något av sitt eget? eller?
    Man måste väl ändå hålla koll på kalorimängden?

Vet att man förmodligen får svar på sånt här i en GI-bok, men jag har inte råd med någon sådan innan slutet på Augusti.
    Är luspank, och har till min stora förtvivlan blivit tvungen att be mamma och pappa om ett lån... första gången jag gör det sen jag fyllde 16 och flyttade hemifrån! men lånar bara 2000. Blir nog bra till slut.
    Kan man låna såna böcker på biblioteket förresten?

• Mikabella

Jag gick upp 1 kg innan jag började gå ner. Muskler väger ju tyvärr lite Man får panik...jag vet! Tror kroppen måste vänja sig vid den nya motionsnivån, muskelmassan ökar och kroppen ställer om sin ämnesomsättning. Låg på en totalt stillastående platå i säker 7 veckor nnan det började hända något Kämpa på!!!

Cantaton skrev 2008-07-23 07:00:02 följande:
    Min känsla var befogad - jag har inte gått ner. Däremot hade jag bara gått upp 1hg. Men ändå... Jag fattar inte riktigt vad jag gör för fel. Jag följer fas 1 i GI, nästan dag för dag enligt boken och det står att man ska gå ner 1-2kg i veckan. På två veckor har jag totalt gått ner 0,4. Jag vet ju att GI funkat för mig förut. Suck. Just så här alldeles i början behöver jag liksom se resultat, annars känns det ju inte värt vissa uppoffringar.
Svar på tråden -5kg!!! Fortsätta här?...