• Gemma

In vino och cappuccino

...och så en skvätt modersmjölk därtill (fast de samvetsgranna låter bli att blanda). Låt vätskorna flöda, så följer orden automatiskt.

• Svar på tråden In vino och cappuccino
  • Gemma

Hör på nyheterna att man beslutat att "farliga och ovanliga vapen" inte får säljas fritt i USA. Alla små skolbarn och deras föräldrar kan med andra ord andas ut.

(Pistoler får däremot säljas till vem som helst som anses frisk i huvudet. "Frisk" enligt den amerikanska standarden alltså.)

Izunia, vilken sjukt rolig tårta du fick på din babyshower, sååå äckliga ögon!

• Gemma

Medan det subtropiska skyfallet målar rutorna ogenomskinliga lyssnar jag på "Under rönn och Syrén" med Lunds studentsångare. Snart, snart...

• Gemma

Ankan, jag har en fråga till dig som, ursäkta, är rätt personlig: Hur långt efter att du fick barn hade ni sex igen? Det har gått fem månader nu och vi har fortfarande inte gjort det. Tid har vi för monstret sover ju från åtta till åtta, men vi är så himla kvällströtta. Sen har mannen inte visat nåt intresse, vilket jag varit tacksam för. Och sen blev jag sydd en del så jag tänker bara: "aj!" Men den största grejen är nog att... första gången i mitt liv som jag hade sex utan kondom blev jag gravid utan att det var planerat (med monstret alltså). Och nu när man väl testat utan, så lockar inte det där gummi-fumlandet alls. Men jag vill absolut inte bli gravid just nu, så det är nog min största hang-up. Vet att amningen ger ett visst skydd, men inte alltid.

Allt detta kombinerat växer till ett stort anti sex-berg, som du säkert kan förstå. Du brukar ha så kloka saker att säga, några ord till en hjälp-behövande..?

• förhoppningsis

Gemma
    nu var inte frågan riktad till mig men jag svarar lite ändå.
    Har du fått tillbaka din mens? Om inte så är inte risken för graviditet så stor. Visserligen har man en ägglossning innan man får sin första mens och jag vet folk som lyckats träffa den och blivit gravida igen, men ändå.

Du har inte funderat på spiral eller något?

Jag har en väninna som väntade 7 månader av lite samma orsak som du, hon blev sydd och var rädd för smärta. Allt pillande "där nere" förknippade hon nu med barnafödande och smärta så hon var inte så sugen på sex. Hon sa att när hon väl gjorde "det" igen så var det absolut ingen fara. Men det kanske är individuellt, hon sa att enda problemet var att hon spände sig så mycket så att det därför liknande hennes sexdebut lite.

• Lapinette

Det där med psyket när man försöker få barn tror jag är bullshit. Vet flera som så gärna ville och försökte och fick. Läkarna här och av idag säger att det endast finns två saker som kan påverka. Det ena är om man är överviktig och det andra är om man röker. Resterande spelar ingen roll. En fråga angående dina väninnor - försöker de nu trolla bort viljan till att få barn och i sådana fall hur lyckas de?

Vad härligt med hela 2 månader i Europa. Tror du det kommer kännas tungt att återvända eller kommer du längta "hem"? För oss går nästa resa till Portugal. Det blir 10 dagar på 4 olika ställen norr och öster om Lissabon. Inboxade Margaux på FB för lite vintips. Vi kombinerar ju gärna våra resor med lite besök på vingårdar.

Gällande sexandet efter barn så har jag ju själv ingen erfarenhet utav det men jag tror personligen det är bra om man kan köra igång som vanligt så fort det fysiska är ok. Har en väninna som inte har haft sex på 2 år med sin make (efter sitt sista barn) och jag kan säga att deras förhållande inte är bra. Hon har under vintern haft en affär med en man på sitt jobb så det är inte hon som tackar nej till sex.

I övrigt så ser jag ut som jag har rödahund. Var igår på Amelles rekommendation på hudvård i Gamla Stan. Superbra men ack så ont det gjorde och så jag ser ut! Men det var precis det här jag ville. Någon som tog hand om alla blämmor jag fått efter IVF'andet. Ska tillbaka om 2 månader för att rensa ut resten men min hy kräver en hel del arbete.

• Izunia

Amelle jag håller med förhoppningsis när det gäller att förbereda och avklara ALLT som går innan bröllopet! Det gjorde jag (var f.ö väldigt organiserad) och hade endast lite att stressa över dagarna innan. Aktivera folk och delegera uppgifter som du själv slipper sköta! och kom ihåg att ta in allt på bröllopsdagen!! var inte nervös!
    Ett litet tips... håll buketten i midjehöjd. Det är lätt att armen spänns och buketten sitter i armhålan..det ser man på många bröllopsbilder.

Gemma.. funderar du inte på typ p-ring eller plåster eller så? Jag hade också varit skräckslagen för ny graviditet och jag hade inte litat på amningen!! Känner flera som blivit på smällen då..
    Jag är redan nu rädd för allt som gör ont och sex är liksom inte på listan över things-to-do efter förlossningen.. men som förhoppningsvis sa, är det nog bäst att bara göra det första gången så att hjärnan förstår att det kanske inte gör ont.

Gemma igen.. den där tårtan!! ahahhahahah... så äcklig den såg ut! Vi skrattade ihjäl oss när vi såg den!!

• Amelle

Goddagens,

första semesterdagen och jag känner mig rastlös. Detta kombinerat med baksmälla från gårdagens kalas, få timmars sömn eftersom mannen skulle upp och jobba och vi ha hantverkare i lägenheten, fick till följd att jag vacklade ut klockan nio i morse ändå. Har spenderat tiden med att dricka kaffe i solen, ligga på en brygga i solen, fösökt kommuicera med hantverkarna, handlat underkläder, promenerat runt Vasastan och hämtat upputsade ringar, korrekturläst utkastet till våra festprogram, handlat en söt gul-vit-randig solklänning i bomull på second hand samt ätit lunch i solen. Nu vill jag mest gå och lägga mig men nu kom det precis en elektriker som ska fixa en lampa som inte funkat sen de drog om och hade sig vid renoveringen.

• Amelle

Haha Lapinette! Jag känner igen den där röda hund-känslan. Men när det läkt så brukar jag bli finare än någonsin. Hoppas det funkar lika bra för dig! Vad hette hon som tog hand om dig?

• Amelle

Tack för era kloka ord om planering och dylikt. Ska försöa att inte vara nervös, men hur tusan gör man det?! Har haft tät telefonkontakt med floristen då de blommor jag ville ha var knepig att få tag på. Så nu blir det helt enkelt en bukett med endast vita pioner, och maken få ha en mindre som knapphålsblomma.

• Originalrosen

Amelle,
    Då kommer du och jag ha samma brudbukett, ett litet fragment ser du på min avatar.

Det var jättefint och mina doftade så härligt hela dagen och kvällen.

Svar på tråden In vino och cappuccino