• Gemma

In vino och cappuccino

...och så en skvätt modersmjölk därtill (fast de samvetsgranna låter bli att blanda). Låt vätskorna flöda, så följer orden automatiskt.

• Svar på tråden In vino och cappuccino
  • Lapinette

Förstår om du hungrar efter sol! Det var så vi (jag) kände i fjol när regnet öste ned på Västkusten och vi skulle vara där i 10 av våra 14 semesterdagar. Bokade om till Parga och ångrar mig inte en sekund. En vecka med massor av sol och lata dagar där det största "problemet" var vilken restaurang vi skulle välja på kvällen.

• Amelle

Nu ska jag skriva ut Lappis rivieranguide så jag har den på print också!

Förresten - är det något som ni rekommenderar att man MÅSTE ha på bröllopsdagen och som kanske är lätt att glömma att ta med?

• Gemma

Mmmmmmysig dag! Ayin kom och jag uträttade hastigt en massa tråkiga to do-listegrejer, typ köpa blöjor och vin till mannen (jag låter syftningsfelet stå kvar, det blir skojigast så). Därefter bar det raskt iväg till Paul för en stooor gourmetsallad och date med än väninna som står inför ex antal IVF:er och operationer. Det blev lite konstigt. Mitt monster var så uppenbart ljuvlig hela dagen idag, satt i en timme och lekte med sina fötter och gjorde världens gulligaste ljud medan väninnan... inte ens kommit sig för att sätta igång med IVF:en. För att det känns så TUNGT alltihop. Vad säger man? Ingen idé att försöka muntra upp ens en gång, det vore liksom ett hån mot henne.

Efter lunchen gick jag med monstret till pedikyristen. Väntar hela tiden på att hon ska bli uttråkad där men tvärtom är det hennes favoritställe. Först sov hon en timme, sen låg hon på soffan och skrattade mot allt och alla, sen satt hon lite i mitt knä och tittade, och så vips hade ytterligare två timmar gått och jag hade favoritfärgen nummer 24 och vackra kalligrafiska blommor på mina tånaglar. Nu ligger hon i gymmet och gör prutt-prutt-ljud medan hon fingrar på en trägroda. Det är nästan löjligt det här! Antingen ljuger jag för mig själv om mödraskapets härlighet, eller så ljuger alla andra om hur jobbigt det är, eller så... är det bara upp och ner men väldigt bra på det stora hela.

Testade Prada's nya parfym idag, den påminde mig om något... tog mig timmar att komma på vad det är: Farbror Alvin och tant Irmas källare. Ja, det luktade väldigt gott där vill jag tillfoga, deras hus ritades på femtiotalet av en celeber arkitekt och fick vara med i samtidens coolaste tidningar. Men skulle jag känna mig glamorös? Det är frågan. Jag har den i alla fall definitivt på hjärnan. Tror att jag låter det hela marinera några dagar innan jag slår till, eller inte.

Fotboll... gillar till och med min mamma. Men näe, de har så fula ben. Som brödkavlar - slash deg med hår på. Usch. Och så tänker jag som sagt på hur det luktar i det där omklädningsrummet.

Har hört fler som gillade SATC-filmen! Precis som ni har de utmärkt omdöme. Kan knappt bärga mig men ska ändå göra det. Om inte alls länge kommer det en kväll när jag har lust att strypa mina föräldrar och då ska jag tröstkolla på den i deras källare, på stora bioduken. Längtar! Har inte varit i Europa på ETT ÅR, fatta! Kan inte själv göra det, fatta alltså.

• Lapinette

Jag har Prada men jag vet inte om det är den senaste och källare tycker jag inte heller att den lukatar, snarare citrus. Nackdelen med denna parfym är att jag tycker den inte luktar ett jota efter några timmar *sniff, sniff*.

Att muntra upp IVFare kan vara svårt speciellt om man sitter där med världens gulligaste barn. Aj, aj, då vill den inbitna IVF'aren helst av allt fly. Sen är det där så väldigt individuellt. Vet somliga som nästan blir hatiska mot andra barn och väninnor som har dessa små barn medan jag faktiskt klarar av att umgås med folk trots att de har småbarn. Sen kan jag erkänna att jag inte orkar ta till mig allt och läsa allt som skrivs här inne och på barntråden om barn. Känner liksom att det blir lite väl mycket när man kämpar och kämpar och inte kommer någon vart.

Trist att hon inte orkar dra igång en IVF! Jag var väldigt målfokuserad för ett år sedan, innan vi drog igång vår IVF-process. Har varit målfokuserad hela tiden men ska väl erkänna att jag nu har börjat tappa sugen. Börjar liksom ställa om mina tankebanor och överföra positiv energi till en adoption istället.

• Lapinette

Gemma - när är det dags att komma till Europa och hur länge stannar du? Förstår om du längtar för jag som endast var i Kina i 10 dagar jublade när vi landade i Amsterdam. Maken höll inte riktigt med i mitt jubel men jag mådde mestadels dåligt när vi var i HK och Hainan så att få landa på europeisk jord var himmelskt för mig.

• Gemma

Lapinette: Av de fyra personer som jag känner, som gjort eller funderat på IVF, är det du och mannens syster som bitit i det sura äpplet och kört hårt. Mannens syster gav upp när hon äntligen blev gravid men fick missfall i femte månaden. Då ställde de sig i adoptionskö. Det var visst nåt kajko med hennes livmoder, den var för trång. Förstår henne.

De andra två är lite mer inställda på akupunktur och konstiga örtmediciner. De är dessutom benhårt övertygade om att allt handlar om psykologi - att de vill för mycket. Sånt där tror jag helt klart är bullshit. Men jag antar att det känns lättare att försöka kontrollera sin vilja, än gener och annat som försigår i kroppens dunkla skrymslen.

Eller så beror det på allt, i en enda stor cocktail av psyke, gener, kombinationen av de två och tajming.

Min franska väninna, hon jag träffade idag, är en extremt ödmjuk och generös typ som gärna träffar andra bebisar. men jag tror helt ärligt att det är plågsamt för henne, även om hon nog aldrig skulle erkänna det själv. Hon är så inriktad på att vara god mot alla.

Vi ska vara TVÅ MÅNADER I EUROPA!!! Och de som bor här tycker att Hongkong är ett litet naturskönt paradis... så du kan ju tänka dig själv. Men vi trivs faktiskt superbra i vårt French Concession, annars skulle man aldrig ha stått ut såhär länge. Jag har över huvud taget väldigt svårt för att "stå ut" med en plats, det är älska eller hata som gäller. I det första fallet bor man kvar, i det andra drar man så fort man kan. Vart går nästa resa för er?

• Gemma

Lapinette igen: Och sen när man väl har lyckats baka till de där barnen, då går man ständigt omkring och är såååå rädd för att de ska dö. Halva min trötthet beror på att jag ideligen måste kila in i hennes rum och lyssna på andetag. Och varje gång jag fumlar lite, eller hon slår sig lite, eller får minsta lilla utslag, så vill jag bara banka mitt eget huvud i väggen som straff för att jag är en så dålig mamma. Vet inte hur många gånger jag tänkt att jag inte är värd att ha barn.

Ja du fattar. Det blir aldrig riktigt en känsla av att man säkert äger dem. Och när de blir tonåringar, om de inte börjar knarka, så kanske de hatar en och sticker ändå.

Men det är klart - även om man nu bara har dem till låns, så är ju varje sekund av den tiden högt, högt värderad.

• Gemma

Lapinette igen igen: Har du den där prada som är en rosa vätska och en puff? Den nya är genomskinlig, eller gulaktig, och flaskan är högrektangulär med silversigill-aktig etikett. Den är tydligen helt ny.

• Gemma

Eller alltså banka huvudet i väggen vill jag inte göra, testade en gång när jag var liten (hade sett nån film där en tonåring bankade huvudet i väggen, tror det var "Älska Mig" av Kaj Pollack eller nåt i den stilen) men det gjorde galet ont.

Men ja, kanske nypa mig själv lite grann då.

• förhoppningsis

När jag nu tagit mig igenom alla era inlägg kommer jag inte ihåg hälften av dem riktigt.

Amelle
    Å vad kul med möhippa och bröllop, ta vara på dagarna innan, troligen har du mer att göra än du tror kvar och saker tar längre tid än vad man tror. Inte meningen att låta negativ nu men det är bättre att räkna med marginaler så blir du mindre stressad. Min man hade som motto under hela planneringen - måste vi göra det där nu, kan vi inte göra det sen? det är ju så mycket tid kvar osv. Som tur var lyssnade jag inte på honom! Bara sistaminuten ändringarna av bordsplaceringen är knepiga nog. Något du absolut inte får glömma på din (er) bröllopsdag är att njuta ordentligt. Ge gärna bort din egen kamera till någon så får ni iaf ett par bilder från vigseln och festen, folk har en tendens att vara lite slöa när det gäller att skicka bilder till brudparet.

Mina sommarplaner går mest ut på att arbeta 2 veckor till och sen börjar min semseter. Vi åker till Aruba, resten av sommaren ska jag jobba. Tar en tripp till Sundsvall för långhelg och besöker en väninna. I övrigt inga planer så jag hoppas på att jag kan utnyttja mina långhelger till att hälsa på folk som har mer ledigt än jag på deras landställen.

På tal om bröllop och möhippor så har vi möhippa i morgon, lägger ut lite bilder sen.

Jag borde verkligen köpa ny parfym, har bara pyttelite kvar i mina flaskor jag använder oftast. Den jag använder absolut mest är nästan helt tom. Kanske ska passa på nu när NK har rea och se om jag hittar något kul.

Svar på tråden In vino och cappuccino