• Silva79

Bebis efter bröllopet!? Nr2

Denna tråden fanns en gång, hittade ingen ny... Finns det?

• Svar på tråden Bebis efter bröllopet!? Nr2
  • Godisråttan

ÄL experter? När jag slutar med minipiller när ska jag börja göra ÄL testet? på en gång? jag kommer ju antagligen få mens efter några dagar när jag slutar...

• ingenjörsbruden
    Godisråttan skrev 2008-06-13 08:47:56 följande:
    ÄL experter? När jag slutar med minipiller när ska jag börja göra ÄL testet? på en gång? jag kommer ju antagligen få mens efter några dagar när jag slutar...
    ÄL-expert är jag inte.....men gör ett försök ändå!
    Finns säkert mer att läsa i Familjeliv...

ÄL "brukar" komma i mitten mellan blödningarna....men den kan variera väldigt mkt.....allt ifrån dag 10 till dag 19!! Sen kan ÄL-stickor visa olika under en dag......dvs den startar kanske under dagen......sen har simmarna visst bara 24 h på sig....

Istället för ÄL-stickor så ska visst slidsekretet o livmodertappen kännas annorlunda vid ÄL.....sekretet ska bli "klisterkonsistens...." o livmodertappen ska bli mjuk.......

Har hört detta tips av en 2 barns mamma som har kört stenhårt på detta o det har ju tydligen funkat för dem!
  • Godisråttan
    ingenjörsbruden skrev 2008-06-13 09:18:28 följande:
    ÄL-expert är jag inte.....men gör ett försök ändå! Finns säkert mer att läsa i Familjeliv...ÄL "brukar" komma i mitten mellan blödningarna....men den kan variera väldigt mkt.....allt ifrån dag 10 till dag 19!! Sen kan ÄL-stickor visa olika under en dag......dvs den startar kanske under dagen......sen har simmarna visst bara 24 h på sig....Istället för ÄL-stickor så ska visst slidsekretet o livmodertappen kännas annorlunda vid ÄL.....sekretet ska bli "klisterkonsistens...." o livmodertappen ska bli mjuk.......Har hört detta tips av en 2 barns mamma som har kört stenhårt på detta o det har ju tydligen funkat för dem!
    Tack för svar men frågan var egentligen när jag ska börja göra testet när jag slutar med minipiller...
  • Snäckan4

Vi har också sagt att vi ska försöka direkt efter bröllopet, dock gifter vi oss inte förrän nästa år!

• Ingarö08

Första mensdagen räknar du som dag 1. Sedan brukar man ha ÄL på dag 14 (om man har 28dagars cykel). Jag brukar få mens på dag 32-33 och har ÄL på dag 17-18 någongång. Så börja testa från dag 12 om du har regelbunden mens och runt 28dagar. Du kan även kolla flytningarna. Innan ÄL är de lite mjölkiga och 1-2dagar innan ÄL (kan variera från person till person) så får man få ÄL flytningar - de går att dra mellan tummen och pekfinger. Som rå äggvita. Det är ett tecken på att ÄL är på G. Men alla får inte ÄLflytningarna i "trosan" - de kan finnas uppe vid livmoderstappen...

Själv så har vi satt igång bebisverkstaden igen. Höll på förfullt förra året men "gav upp" och började planera bröllop istället Gifter oss 23/8 men tjuvstartar lite...

Lycka till alla

Godisråttan skrev 2008-06-13 08:47:56 följande:
  • Godisråttan
    Ingarö08 skrev 2008-06-13 09:55:00 följande:
    Första mensdagen räknar du som dag 1. Sedan brukar man ha ÄL på dag 14 (om man har 28dagars cykel). Jag brukar få mens på dag 32-33 och har ÄL på dag 17-18 någongång. Så börja testa från dag 12 om du har regelbunden mens och runt 28dagar. Du kan även kolla flytningarna. Innan ÄL är de lite mjölkiga och 1-2dagar innan ÄL (kan variera från person till person) så får man få ÄL flytningar - de går att dra mellan tummen och pekfinger. Som rå äggvita. Det är ett tecken på att ÄL är på G. Men alla får inte ÄLflytningarna i "trosan" - de kan finnas uppe vid livmoderstappen... Själv så har vi satt igång bebisverkstaden igen. Höll på förfullt förra året men "gav upp" och började planera bröllop istället Gifter oss 23/8 men tjuvstartar lite... Lycka till alla
    Så då kan man säga att jag gör testet ca 1 vecka efter jag slutat med minipiller(om mensen kommer direkt alltså)
  • ingenjörsbruden
    Godisråttan skrev 2008-06-13 09:42:40 följande:
    Tack för svar men frågan var egentligen när jag ska börja göra testet när jag slutar med minipiller...
    Hmm..jag var nog lite otydlig....men du fick ju svar i allafall!

Du ska räkna första dagen du får mens som dag 1.....sen kan du börja prova ÄL fr dag 10-12 o fram till dag 18-19.
  • ingenjörsbruden

Jag är så GLAD!!!!!

I morse satt vi o diskuterade barnnamn medans vi åt frukost!!!

Kom fram till ett pojknamn som vi gillar.....men flicknamn är inte lika lätt.....men det är så kul att börja fundera på namn!!!!

Vi har tänkt starta "fabriken" till bröllopet.....men jag funderar på om vi ska starta den lite tidigare i nov.....(gifter oss i dec). Det är ju inte säkert att det tar på första försöket....men är det dumt med tanke på att vi åker på bröllopsresa i 3 veckor med bad o dyk bara några dagar efter bröllopet? Såklart får man ju skippa sprit o så.....

Men har för mig att embryot inte tar näring från modern förrän i v 10-12 eller är det fel?!

• Ingarö08

Precis! Jag brukar känna av min ÄL. Det känns som svag mensvärk och jag brukar få ont i svanken oxå. Men vissa känner ingenting alls och då är det svårare (varför ÄL tester är bra )...
    Men tänk på att mensen kan vara lite oregelbunden när man slutar med p-piller så du får ha tålamod

Godisråttan skrev 2008-06-13 10:09:31 följande:
    Så då kan man säga att jag gör testet ca 1 vecka efter jag slutat med minipiller(om mensen kommer direkt alltså)
  • Ingarö08

Tror det stämmer med näringen men det är ju mycket annat som händer med celldelning och så så jag vet inte hur det påverkar. Det "sägs" ju att man ska sluta dricka när man fått sitt plus men i tex frankrike så är det OK för gravid att ta ett glas då och då :) Men småsmutta tänker jag nog göra iallafall om det blir pluss innan bröllopet...

ingenjörsbruden skrev 2008-06-13 10:49:13 följande:
    Jag är så GLAD!!!!!I morse satt vi o diskuterade barnnamn medans vi åt frukost!!!Kom fram till ett pojknamn som vi gillar.....men flicknamn är inte lika lätt.....men det är så kul att börja fundera på namn!!!! Vi har tänkt starta "fabriken" till bröllopet.....men jag funderar på om vi ska starta den lite tidigare i nov.....(gifter oss i dec). Det är ju inte säkert att det tar på första försöket....men är det dumt med tanke på att vi åker på bröllopsresa i 3 veckor med bad o dyk bara några dagar efter bröllopet? Såklart får man ju skippa sprit o så.....Men har för mig att embryot inte tar näring från modern förrän i v 10-12 eller är det fel?!
Svar på tråden Bebis efter bröllopet!? Nr2