• Blue Topaz

Glittertråden! (Nr 10!)

Hej tjejer! (Yllo, Ammo, Victory och Iza)

Jag hitttar verkligen ingen ny tråd så nu startar JAG en ny!!

=)

• Svar på tråden Glittertråden! (Nr 10!)
  • Victory

Hej tjejer! Jag vet inte vad jag ska skylla min frånvaro på den här gången... Mycket på jobbet OCH hemma?

Jag mår i alla fall bra, magen växer och det känns bara bra, nu känner jag mig verkligen gravid! Den lill* krabaten rör sig jättemycket och än visar den ingen tendens till att vilja lägga sig med huvudet ner. Jag har gått in i v. 32 nu och gått upp drygt 9 kilo skulle jag tro.

På jobbet går det lite bättre nu men min vikarie, men fortfarande är det ju lite påfrestande att ha någon att ta hänsyn till hela tiden. Ibland kan jag bli lite irriterad också när jag visat en sak fem gånger och hon fortfarande inte lärt sig det! Men det är väl så med inlärningen när man blir äldre, jag får försöka att ha tålamod. Men ibland ifrågasätter hon det jag lär henne och tror inte riktigt på mig utan vill fråga någon annan. Tror hon inte att jag kan mitt jobb?!! Det är lite irriterande.

Hemma tänkte vi komma igång med sovrummet när vi upptäckte att vi har en vattenskada i badrummet. Väggarna består av målad väv samt kakel vid badkaret. Det visade sig att de som gjorde jobbet "glömt" den lilla detaljen att fuktspärra!! Så vatten har sugits upp av spånskivan som låg direkt bakom kaklet. Hus-försäkringen täcker inte skadan eftersom arbetet inte är gjort korrekt utan vi har sökt ersättning från säljarens "dolda fel"-försäkring. De konstaterade att det rör sig om ett dolt fel men självrisken är 20 000 så vi kommer nog ändå inte att få ut några pengar. Visst är det skit?! Vi tänker lägga ny golvmatta och våtrumsmatta istället och det kanske går runt 15 000 kr. Det viktigaste är att det hinner bli klart innan barnet kommer för då vill jag helst inte stå utan badrum! Tack och lov har jag en superhjälpsam (och pensionerad) pappa som gör allt jobb åt oss och sköter alla kontakter. Själva jobbar vi ju jämt.

Men bortsett från det är allt bara bra. En månad kvar till semestern och två månader tills bebisen kommer! Och ÄNTLIGEN är sommaren här! Åt årets första mjukglass idag!

Hoppas att ni alla har det bra! Kram!

• Izunia

hej hej..

jag har varit så dålig på att skriva här.
    Allt knallar på och jag känner mig fortfarande toppen. Har dock så mkt sammandragningar att jag blir galen på nätterna. det gör ju såå ont. Jag tror krabaten kommer tidigt alltså!

Fick igår babybjörns resesäng i babyshower present av mamma. Den är verkligen super. Kostar visserligen dubbelt än andra men den väger knappt nåt och är precis vad den ska vara till för- att resa med!
    Min babyshower är nästa helg och jag måste tänka ut nån mat att bjuda tjejerna på... jobbigt.. vad tror ni om lite thai? Jag orkar ju inte fixa själv...

nu är det alltså inte långt kvar.. lite mer än 3 veckor..

Vicky fy vad surt med badrummet!! Men varför täcker inte "dolda fel"-försäkringen???

• Yllo

Öhhh... Trist med badrummet Vicky. Fast jag blev lite snopen över att det där med "dolda fel försäkringen" Om jag förstått allt rätt så är det säljarna som ska betala inte ni! Kolla upp det en gång till.

Själv har jag baka tårtor i helgen. Ska lägga in lite bilder i mitt galleri lite senare.. Orkar helt enkelt inte just nu. Skall precis hoppa in i duschen och sedan börja klura ut vad jag ska ha på mig i morgon på studentmottagningen.

• Ammo

Vicky, gu vad tråkigt att höra. Jag vet verkligen vad du går igenom, vi upptäckte ju vår fuktskada efter 3 veckor i vårt badrum.
    Men det låter ju galet med försäkringen. Är osäker på vem som egentligen ska betala självrisken. (vi slapp betala allt pga att den upptäcktes inom första månaden vi flyttade in, allt gick på hans försäkring).
    Och en sak till, ett badrum idag kan INTE göras om för 15.000 kr, Helt omöjligt!!!
    Skall ett badrum göras om, oavsett om det bara rör sig om en enda vägg som är förstörd så MÅSTE hela badrummet göras om ändå.

Detta MÅSTE göras i hela våtutrymmet, enl nya regler som började gälla i juni 2007:
    * "Vanliga" kartong-gipsskivor får inte längre användas
    * Samtliga golv och väggar måste förses med fuktspärr
    * Allt måste numera även ångspärras (en burk kostar typ 2000:-
    mm mm mm mm
    här kan du läsa lite om de nya reglerna
    www.bkr.se/

Vårt badrum gick på någonstans runt 150-200.000 tror jag, 380.000 kr totalt men då fick vi ju byta golv på mer än halva övervåningen eftersom möglet hade gått ut i det med .och badrummet är lite mindre är 2,5x3 m. Det blev lite dyrare än normalt vet jag eftersom vi fick sparka en firma mm.Så det drog ju även ut på tiden, tog 6 mån!
    Allt gick på säljarens hemförsäkring. Viiserligen har vi helkaklat men så stor skillnad är det inte, vi valde ett rätt billigt kakel.

Så oavsett vad ni gör, kontakta fösäkringsbolagen, detta ska ni inte behöva fixa själva. Ev betala självrisken men sen ska de stå för både ett nytt badrum samt hantverkare.

Kul att höra hur ni era magar växer och mår bra, väntar med spänning tills det är dax! vad jobbigt med sammandragningar Iza, inte helt omöjligt att bebben kanske tittar ut lite tidigare, kroppen är ju redo nu, men samtidigt så finns ju de som har sammandragningar typ halva graviditenten...
    Thai är supergott, men om du inte orkar hålla på med varm mat så beställ någon typ av kall buffé som du bara kan ställa fram. Lite olika skinkor, rostbiff, potatissallad, frukter mm?!

Vi hade ingen babyshower, nästan ingen har det här i sthlm. Har bara varit på en enda. Är väl lite skeptisk mot sånt när inte barnet är fött ännu, mycket kan ju hända iom förlossningen. Tycker det är roligare att ge presenter efter barnet är fött, då man vet vad det blev. Men det är ju olika vad man tycker förstås.

Min lilla sparv fyller 1 år på lördag, kan ni hajja, 1 år redan!!!
    Vi har idag börjat snickra på vår nya träaltan, men allt går så långsamt när vi är "1,5" personer, en av oss måste ju hela tiden springa och ha koll på Lucas som kravlar omkring bland, jord, grus, verktyg och leksaker.
    Hade verkligen önskat att vi kunde sitta på den på lördag men med tanke på hur lite tid vi har på oss så hinner vi nog inte. Har bara tisd kväll, torsd kväll och fred på oss.
    Så synd att jag inte kan snickra själv på dagarna när Lucas sover, plankorna är på tok för långa för att jag ska kunna anväda maskinsågen mm själv. Annars är det skoj att hålla på.

Vilket fantastiskt väder vi har haft denna vecka, har gått i bikini hela helgen när vi hållt på.

I morgon ska jag äntligen ta bort några leverfläckar, har funderat på det länge men inte fått tummen ut.
    och sen ska vi på vårt livs första föräldramöte!Det är inför inskolningen på dagiset till hösten, vad vuxen man blev helt plötsligt

Oj vad långt det blev. orkar inte läsa igenom det, har säkert 100 stavslavfel..

• Yllo

Tänk vad tiden går fort Jess! Att lille Lucas redan fyller 1 år

Idag ska jag på studentexamen. Är finklädd upp till tänderna idag.. fast jag måste erkänna att jag nog känner mig lite obekväm Det hör ju inte till vanligheterna att jag har kjol, kavaj och högklackat på mig *S*

• Yllo

Nu finns det 3 st nya bilder i mitt galleri på de senaste tårtorna samt Kungsliljan jag gjorde till den ena tårtan.

• Ammo

Du är så jäkla duktig Ylva!!! Börjar bli bra sugen på att lära mig, måste vara så roligt att ställa fram en annorlunda fin tårta på bordet eller överraska någon. Få se om man får tid över när Lucas blir lite större om man har chansen att lära sig då.

• Yllo

Det är kul att kunna ställa fram något lite annorlunda på bordet istället för en vanlig gräddtårta

Kurserna på Cake and Design i Vallentuna är roliga MEN det kostar en hel del pengar att gå dem. Fick mitt nyhetsbrev igår och där finns några kurser som jag verkligen vill gå i höst.. kostnaden för dessa kurser hamnar någonstans runt 5000 kr

• Victory

Wow, Ylva! Din familj är verkligen bortskämd när det gäller fina tårtor! Kul att det finns många tillfällen att fira!

Angående vår fuktskada så är det självklart så att säljaren ska stå för dolda fel i 10 år. Men säljaren hade tecknat en dolda fel-försäkring som övergår till köparen. Så vi kan inte kräva pengar av säljaren utan bara från försäkringen. Och det rör sig ju om ett dolt fel så försäkringen träder i kraft, men självrisken är 20500 kr. Nu har vi dock fått glädjande besked: de anser att detta rör sig om en "besiktningsmannamiss", alltså besiktningsmannen borde ha upptäckt skadan vid besiktningen så självrisken sänks till 8200 kr. Så efter avdrag för självrisk och åldersavdrag kommer vi ändå att få ut pengar så att det täcker hela renoveringskostnaden! Däremot får vi göra jobbet själva/anlita en firma. Vi räknar inte med att det kommer att kosta mer än 15000 kr eftersom vi tänker sätta matta. Då är ju mattan själva fuktspärren och de där reglerna om tätskikt gäller väl bara om man ska kakla? Nåja, det borde väl firman ha koll på? Nu gäller det bara att få jobbet gjort så snabbt som möjligt.

Trevlig NATIONALDAG till er alla!

• Yllo

Visst ja.. den där "Dolt fel försäkringen" Något bättre finns inte faktiskt.. om man är säljare alltså. Visst är den rätt så dyr att teckna.. men köparen har ett helvete att få ut något på försäkringen. Vi försökte det med vår mögelskada i källaren, men det var helt omöjligt att få ut något utan vi fick till svar att vi skulle stämma säljaren på beloppet istället

Har precis kommit hem från Åland nu. Har haft det jätteskönt där med pappa. B var till Örebro i helgen. Han kom dock hem redan kl 8 i morse och har varit jätteduktig! Han har fått upp dörrfodren både ute och inne.. städat hela övervåningen och skurat golven (något som jag helt enkelt inte haft ork eller lust att göra den sista veckan).

Jag passade även på att fara hem till min bror och svägerska och snoka omkring i deras nybyggda hus Jättefint, men det fanns väl ett par saker som jag inte hade valt om det hade varit jag som byggde huset. Först och främst så vill jag ha överskåp i köket (vilket det inte fanns) sedan hade jag nog inte valt panoramafönster... visst är det fint, men jag vill inte ha fönster som går från golv till tak.. och slutligen så hade jag absolut inte valt koboltblått kakel och svart klinkers i ett litet badrum på ett par kvadrat Snacka om att det var mörkt i det där lilla badrummet
    Men annars var det jättefint och min bror har valt fina färger till huset.. mycket "jordfärger" men ändå ljust och trevligt.

Svar på tråden Glittertråden! (Nr 10!)