• Blue Topaz

Glittertråden! (Nr 10!)

Hej tjejer! (Yllo, Ammo, Victory och Iza)

Jag hitttar verkligen ingen ny tråd så nu startar JAG en ny!!

=)

• Svar på tråden Glittertråden! (Nr 10!)
  • Ammo

Glömde svara på hur mycket jag gick upp under graviditeten, usch ja, hela 18 kg blev det. Och jag har fortrarande 2-3 kvar av dem på magen

Jag kände av första "värken" vid kl 20 på kvällen, de kom en gång i timmen och gjorde inte ont, typ mensvärk (vilket jag iof aldrig har men jag har haft..)Jag kunde sova så fram till ca kl 03.00 då började de komma varje kvart och började göra lite ont. Men jag kunde ligga kvar och små slumra. Kl 05 var det som någon drog ur proppen ur ett badkar, poff sa det så kom vattnet.
    hahaha glömmer aldrig reaktionen från Martin då, han stod upp på golvet innan jag hann blinka och var redo, haha
    Rekommenderar att köpa "plast" att ha under lakanet i sängen sista tiden, så klarar ni madrassen från vatten.

När vattnet gick kom värkarna igång ordentligt så vi ringde in till sjukhuset då. Eftersom jag hade ca 5 min mellan värkarna så sa de att jag kunde vara kvar hemma och höra av mig när de kom 3 st på 10 min och var ca 1 min långa, då var det dax att åka in. 20 min senare var det så så då ringde vi igen, packade det sista och var sen inne vid sjukhuset vid ca 06.40.
    Var öppen 4 cm då och fick EDA (ryggbedövning)vid ca 07.30.
    Vid 10.30 var jag helt öppen (10cm) men eftersom de inte såg kaluffsen då så fyllde de på bedövningen en sista och tredje gång. Då sa de att inom 2 tim ska bebben vara ute.
    Men iom bedövningen så drog det ut på tiden så de satte in värkstimulerande dropp. Värkarna avtog alltså inte men det gick inte lika fort i processen.
    Vid 13 kom krystvärkarna och 13.19 kom Lucas till världen.

Men jag räknar ju från jag kom in på sjukhuset, då tog det ca 6,5 tim. Al när vattnet gick, då tog det drygt 8 tim.

Men tar du bedövning så känner du inte värkarna och slipper smärtan. Jag skulle ALDRIG klarat värkarbetet annars.

Jag lovar att du fixar det. Jag var livrädd ena stunden samtidigt som jag inte kunde ta fasta på min rädsla, jag hade ju aldrig upplevt smärtan så jag visste ju inte vad jag skulle vara rädd för eller hur jag skulle uppleva den.
    Man kan ju inte hålla emot när det är dax och kroppen och hjärnan är ju skapat så den fixar allt själv, fantastiskt egentligen.
    Samma sak efteråt. I samma sekund som bebben ploppar ut är smärtan borta och glömd. Jag kan säga att det gjorde j'vligt ont men jag kan ändå inte komma ihåg hur det kändes.
    Man är väl skapt så för att kunna få fler barn.

Ring om du behöver peppning!

Min kompis i Malmö fick en liten son i tisdags. Den var planerad till den 23 maj så han tittade ut lite tidigare.

Min lille skit är sjuk. Vi har klarat oss i över 2 mån nu men i dag har han haft feber. Vet ej varför men det brukar börja med feber för honom och någon dag efter bryter förkylningen ut, så vi får se hur han mår i morgon.

Hur långt har ni kommit med huset Ylva?
    Här står det också stilla, har fortfarande inte fått upp lister mm i hallen trots att den gjordes innan jul.

• Yllo

Vi har inte kommit någonvart med huset sedan B fick upp tapeterna i gästrummet innan vi for till Thailand.

Nu i helgen har jag planerat gräva upp lite rabatter på gården så förhoppningsvis kan vi ta itu med det sista som ska göras i gästrummet, datarummet och styvdotterns rum rätt så snart. Efter det så är det badrummet och det sista i klävårdsrummet kvar att göra... d.v.s. dra om vattnet, spackla väggarna i badrummet, sätta upp en gipsvägg där och kakla.. klinkers skall in i både badrum och klävårdsrum och därefter är det bara inredningen kvar.

Avslutningsvis så behöver vi få innertak i gästrummet och styvdotterns rum.. men där skulle B få hjälp av en kompis då jag inte når upp att hjälpa *S*

• Victory

Karin! Vad roligt att du tittat in! Återkommande förkylningar känner jag väl till, jag har inte känt mig riktigt frisk en enda dag sedan mitten av december. Och för en vecka sedan bröt det ut igen med halsont, slemhosta och nästäppa! Det har varit en riktigt jobbig vecka, särskilt med tanke på att min vikarie började i måndags och jag skulle ta hand om henne hela veckan! Shit vad trött jag har varit!

En jobbarkompis till mig har Halux valgus. Hon har haft det i flera år och inte opererat det. Hon har lite problem med att hitta sköna skor och hon kan ju ha ont men annars verkar det gå att leva med. Men jag vet inte varför hon inte har opererat det.

Mina åderbråck sitter på de yttre blygdläpparna och BM kunde även se att jag hade ett inne i slidan (men det känner jag inte). Jag känner inte av det så mycket under dagen, bara om jag har suttit länge och ställer mig upp. Då börjar det liksom svida. Och om jag har stått/gått länge. Men värst är det när jag ska på toa, då trycker det ju neråt och hela underlivet fylls med blod och det blir alldeles hårt. Det gör ganska ont och känns obehagligt. Jag är rädd att det ska bli problem vid förlossningen men BM sa att det inte ska vara något problem. Det är klart - då har man så ont i övrigt så man tänker inte på det.

Jess: Kul att läsa om din förlossning, det gick ju relativt snabbt och smidigt får jag säga. SJälv är jag inställd på att det kommer att ta lång tid. Jag är inte rädd utan ser nästan fram emot det som en utmaning, men det kommer säkert att bli jobbigare än jag kan föreställa mig. Jag läser Att föda av Gudrun Abascal och den ger verkligen en bra förberedelse och peppning!

Jo, angående min vikarie så är det en kvinna, 60+ som jobbat med löner hela sitt liv men blivit arbetslös på äldre dar. Men eftersom vi har ett annat kollektivavtal och lönesystem så ska jag introducera henne under två månader. Sista tiden på jobbet har varit riktigt roligt och jag har räknat ner inför semestern, men nu när hon började blev det riktigt jobbigt och två månader känns som en evighet. Jag är ju van att jobba själv och helt styra mitt arbete hur jag vill. Nu plötligt ska man ta hänsyn till en annan person och man kan inte ens gå på toa utan att säga till. Dessutom tog hon för sig rätt rejält redan från första dagen och jag har svårt för det, det känns som om någon annan klampar in på mitt revir och jag måste nästan försvara mitt arbete. Det hänger väl ihop med dåligt självförtroende kanske. Att jag dessutom var råförkyld och hängig gjorde ju inte saken lättare. Vi får väl se hur det går på måndag, då måste vi sätta igång med månadens löner och det lär bli en intensiv vecka. SOm tur är börjar vi med sommarschema på torsdag = jobbar 1 timme mindre per dag.

Hemma är jag också frustrerad eftersom det går så långsamt framåt med allt som måste göras. Vi har ännu inte börjat i sovrummet och det SKA vara klart innan bebben kommer! D har så många andra projekt och prioriterar inte hemmet. Men förra helgen fick jag jättemycket gjort - vårstädade och tvättade nästan alla fönster. Jag räknade ut att vi har runt 120 rutor att tvätta om man räknar in- och utsida + mellan alla fönster. Jag har inte gjort alla men de flesta. All snö är i alla fall borta nu och jag har krattat och planterat lite blommor. Jag gick ju en trädgårdskurs i vinter och har tusen planer för vår trädgård! Tyvärr kommer jag inte hinna/orka en bråkdel av det.

Angående Stockholms-tripp så har min kompis (hon jag hälsade på förra gången jag var ner) köpt en ny lägenhet så det vore kul att hinna se den i vår. Men med tanke på alla jobb jag har både hemma och på jobbet kommer det nog inte att hinnas. Sen vet jag inte hur länge man får flyga med mage - jag går ju snart in i v. 30!

Nu har jag nog babblat klart för den här morgonen. Ska ta itu med lite sysslor här hemma istället. Det började regna nu så det blir nog till att hålla sig inne. Kanske börja med sovrummet...?

• Ammo

Hej!
    Vilken helg det varit. Tråkigt att höra att ni har regn uppe hos er Vicky, här har solen strålat på en blå himmel!
    Lucas feber gick över igår så han är frisk igen, skönt.

Har haft full rulle hemma i trädgårnden, klippt gräs, planterat blommor, målat staketet mm. Har massor kvar, vet inte hur vi ska göra med våra rabatter och buskar nu när vi ska bygga altan. Buskarna måste flyttas men vet ej var och om det går och rabatten ska göras om, har inte rört ett finger i dem sen vi flyttade in, växer hej vilt.

Ni verkar ha en hel del kvar att göra då Ylva. Men det är väl som för alla i denna årstid, ingen har lust att vara inne när det är sånt fint väder ute.
    Men har man hus så säger de att jobben ska och kommer aldrig ta slut, och jag håller med.

Låter inte skönt alls med dina åderbråck, får hoppas de försvinner efter fölossningen.
    Jag var också inställd på det värsta, min syster hade ingen vidare förlossning med sin första, hade hemska värkar i närmare 20 tim. Men jag är rätt nöjd med min, tyckte det gick lagom fort. Man hann förbereda sig och hängde mentalt med i hela förloppet.
    Går det för fort blir det nog lite chockartat, svårt att smälta alla intryck och upplevelser.

Hur mår du nu Karin?
    Ledsen att jag inte hann gå promis. Men martin har barit borta 3 dagar och Lucas sjuk i 3 dagar så jag var varken sovit på nätterna el fått ett smack gjort hemma, Lucas har ju suttit som ett plåster på mig.

• Blue Topaz

Mår lite bättre nu men Leo blev förkyld IGEN idag och då brukar det ta två dygn och sedan är det min tur..

Det är lugnt Jess, jag förstår!
    Tomas åker till prag imorgon och kommer inte tillbaka förrän på fredag kväll och då kommer jag att vara helt färdig! ;)

Det är svårt att jobba utan högklackat faktiskt.. speciellt eftersom ALLA mina jobb- byxor är uppsydda för att passa till klackar på ca 7cm. Det är också svårt att hitta lågskor som passar till "finbyxor" och som dessutom passar knölen... Hoppas remissen kommer snart!

Jag förstår verkligen att det är ett svårt beslut Ylva.. du kan iaf alltid ventilera och diskutera med oss!

Nej, det där lät inte jätteskönt Victoria.. Kan iaf meddela att jag kände inte ett jota där nere under förlossningen, jag var alldeles för fokuserad på att krysta..

Dessvärre blev det nog ingen bebbe den här månaden heller... Har fått känningar av spottings (kommer alltid före mensen)
    Suck.. Vi kanske inte kan få barn längre???
    Vad hade ni för graviditetstecken innan mensen var försenad förrästen?? Hade ni några eller var allt som det brukar vara innan mensen kommer?

• Yllo

Hej tjejer!

Inge kul att läsa om alla bekymmer ni har med hallgus vallgus, förkylningar, åderbråck o.s.v.

Själv är jag helt slut. Har storstädat hemma hela helgen och tvättat fönster. Har slitit som ett djur och känner mig riktigt nöjd med mig själv.

B pratade i helgen om att han skulle börja sy på någon skjorta.. själv känner jag att han kan lägga det där syanet på is ett tag nu och ta i tu med källaren igen. Det är extra viktigt att vi får ordning där fort nu för vi behöver snart utrymmet i garaget och förrådet för alla prylar han har i sitt garage i Grödinge (han blir av med det snart efter som byggnaden är såld).

Själv ska jag nu i veckan börja ta itu med att göra blommor till studenttårtorna som jag har beställning på. Har tänkt göra lite Kungsliljor och spritsa lite rosor och äppelblom.

Nä, nu måste jag jobba vidare.. kikar in lite senare och skriver mer..

• Victory

Jag känner igen det där med männens konstiga prioriteringar, Ylva! D hade ledigt hela förra veckan och jag hoppades att han skulle hinna få ordning i garaget. Men han mekade bara med moppen och satt vid datorn så det blev inget gjort alls i garaget!

Karin: Hang in there! Det kan ju ta lite tid även om inget är fel (för oss tog det ju 1,5 år!). Jag kände inga symptom alls innan jag testade + utan det kom några dagar/någon vecka efteråt med illamående och ömma bröst.

• Izunia

Karin de enda symptom jag kände var de jag berättade när jag ringde dig! Ömma bröst. Jag mådde ju inte alls illa eller nåt under hela graviditeten.

• Yllo

Nu har vi en helt ny ytterdörr!!

B och jag var och köpte en i förrgår. Hittade en på Blocket, sprillans ny i kartong, för bara 2100 kr. I går så monterade B den, men jag måste erkänna att hade vi vetat hur bökigt det skulle bli... för att inte tala om hur kallt.. så hade vi nog väntat tills det blev lite varmare. B plockade bort den gamla dörren kl 17 och den nya var inte på plats förrän kl 22:30 Innan dess hann det bli riktigt kallt här inne *hutter*

Nu verkar det som om att min milda övertalning äntligen börjar sjunka in hos B. Det är ju inte så mycket kvar att göra i källaren.. och jag säger hela tiden att vi borde försöka få det klart så att vi kan få loss lite utrymme där vi kan förvara B´s saker från garaget när han blir av med det. Jag fällde en kommentar till våra grannar.. i stil med "Ja, vi måste nog prioritera garaget så fort källaren är klar.. annars är vi nog tvugna att hålla en loppis på alla B´s saker som han har i garaget eftersom vi inte har rum med dom". Det verkar som om B tog åt sig av den kommentaren för han tittade väldigt konstigt på mig och har faktiskt börjat prata om att sätta igång nere i källaren nu *S*

• Ammo

Burr Ylva, det lät kallt. Men tjusigt med ny dörr, det skulle jag också vela ha.
    Vet inte vad jag ska göra för att få Martin att göra klart i källaren, jag är ju lika lat själv.

Usch vi fick vårt resultat på radonmätningen vi gjort nu under 3 månader och det var inte bra alls!
    De nya riktvärdena ska inte överstiga 200 och vi låg på 450 vilket är på tok för högt.
    Ringde och boka in en kille som får komma hit den 30 maj och hjälpa oss hur vi ska sänka värdena. Vi har markradon så det sitter som tur inte i byggmatrialet i huset. Ibland räcker det men att förbättra ventilationen men har vi otur måste en radonpump mm sättas i och borras i markplattan på huset mm, ingen billig kostnad
    Man kan få bidrag med max 15000 kr så vi får verkligen hoppas att lite ventiler mm kan hjälpa oss.

Nu har jag jobbat i två dagar! Inte vanligt jobb som jag brukar men jag har varit på 2 konferensdagar på jobbet.
    Kändes konstigt, kul och skrämmande. Kändes ibland som om jag fattade noll och ibland som om jag slutade jobba förra veckan och nu skulle fortsätta.
    Var nyttigt att bli uppdaterad på vad som hänt i teamet, på produkerna och vad som komma skall.
    Var ute och åt på kvällen så det känndes konstigt att vara borta från Lucas i 2 hela dagar. Men det funkade superbra med både farmor och mormor!

Idag ska vi busa hela dagen, åka fram till öppna förskolan och sen titta på kusinen som ska spela teater på dagis.

Jag hade inga graviditetssymtom alls, enda tecknet till att jag testade mig var att mensen inte kom. Sen mådde jag lite lite illa på morgonen i 2-3 veckor men inte så jag spydde.

Svar på tråden Glittertråden! (Nr 10!)