Glittertråden! (Nr 10!)
Hej tjejer! (Yllo, Ammo, Victory och Iza)
Jag hitttar verkligen ingen ny tråd så nu startar JAG en ny!!
=)
Hej tjejer! (Yllo, Ammo, Victory och Iza)
Jag hitttar verkligen ingen ny tråd så nu startar JAG en ny!!
=)
Oj vad jobbigt att ha hus... det är såna saker jag absolut inte har koll på alls!! Hoppas det löser sig för er så det inte blir alltför dyrt Jess.
Kul att även middag var ganska lyckad och att du kunde äta nåt. Förstår att det inte alls är kul att vara bortbjuden och sen peta i maten.. hade själv inte heller blivit så glad om det var jag som var värd..
Vi fick en avi från posten den 12 maj att vi fått ett stort brev som vi skulle hämta här nere i affären.. men den hade inte dykt upp där.. och inte heller idag!! Så jag ringde till posten och frågade vad som hänt och först nu ringde de tillbaka att de hittat paketet.... Tänk om jag inte ringt. Hade den bara legat där då? De verkar inte alls ha nån koll. Det ska tydligen vara lite baby kläder från svärisarna.
Vilket väder det har blivit.. så är det väl alltid.. först kommer solen för att ryckas bort snabbt så man inte ska vänja sig vid några härligheter...
*S* Jess... Om dom skulle göra något sådant hos oss så skulle dom vara tvunga att bila upp alla våra golv i källaren.. inte ens det skulle gå eftersom grundvattennivån ligger så högt. Dom skulle måsta lägga ner rör under hela huset för att över huvudtaget kunna leda bort radonet.. och i o med det så skulle hela huset trilla ihop *S*
Ja du Iza... Posten... Det är ett lustigt kapitel för sig. Sa jag hur ett paket som en av mina värdinnor fick levererat till sig såg ut? (ljusen som jag säljer alltså). Efter 3 dagars letande lyckades dom till slut hitta paketet på Arlanda, och inte utlämningsstället där paketet skulle finnas. Det var HELT KROSSAT! Inte en pryl var hel i paketet och av paketet återstod bara en fyrkantig kartongbit på 30 x 30 cm *S* Jag höll på att garva ihjäl mig när jag såg det.. kunde inte i min vildaste fantasi föreställa mig hur dom lyckats demolera ett paket till den milda grad. *skrattar vid minnet* Som tur var har det ju gått att åtgärda. Jag har gjort en reklammation och värdinnan kommer att få sina produkter, även om det kommer att ta lite onödigt lång tid.
Igår hade jag en dålig dag. Så fort jag kom hem från jobbet var det sängen nästa.. och inte ens sängen stod still. Det var verkligen "Hela havet gungar" *suck* Hoppas att det blir en bättre dag idag. Har ju den där liljan som jag måste göra på nytt....
Ylva har du sett denna sida?
www.dekoreramera.se/
94 sidor med tårtor!
Vad sugen jag blev på att lära mig göra sånna fina som du gör, det vore ju skitkul!
Ylva, jag la in några tårtor i mitt galler i som jag gillade, tänkte till Lucas 1 års dag. Det fanns även en på den hemsidan som såg ut som en nallebjörn men den var så liten så bilden gick inte att lägga in i galleriet.
Är det svårt att göra tex den som ser ut som en bok? Måste man inte ha speciella formar?
En tårta (grunden) kan jag ju och vet vad det kostar (beroende på vad man har i)
Vad skulle du ta om du gjorde den, säg att den ska räcka till tex 20 pers?
Jess: Den som ser ut som en bok är både lätt och svår. Man måste ha en speciell form som ser ut som en bok, men det finns att hyra. Själva dekorationen, på boktårtan, tar tid att göra men är inte så svår när man väl lärt sig hur man ska göra. Dock måste jag erkänna att jag inte vet om jag skulle klara av att göra den. Orsaken till det är att jag inte lyckats hitta det speciella pappret man ska använda för att göra just den där typen av plaketter.
Jag kan ju beskriva hur man går till väga så förstår du vad jag menar.
Man har en bild som man tejpar fast på en skärbräda eller dyl. Över det så tejpar man fast ett specialbehandlat bakplåtspapper/smärgåspapper (det är just det pappret jag inte lyckats få tag i).
Efter det så ritar man ut konturerna med kristyr och avslutar med att fylla i (som i en målarbok) med en speciell typ av kristyr som kokas. Sedan får den torka i några timmar innan man försiktigt lossar den och lägger den på tårtan. Gärna med en liten klutt SP under för att få lite av en 3D-effekt.
Jag har gjort några plaketter tidigare. De första två använde jag vanligt smörpapper till och eftersom kristyren är flytande så blev det buckligt. Efter det provade jag med OH-film, men där klistrade det sig fast så hårt att det inte gick att få loss plaketten utan att göra sönder den.
Pris... Jag tar 45 kr/bit för de tårtor jag gör. En 20 bitars tårta går alltså på 900 kr.
Våningstårtan du hade i ditt galleri var superfin MEN jag har inte lärt mig hur man modellerar nallar än så den kan jag inte göra.
Ok, tack för infon. Det var tydligen svårare än jag trodde, synd.
Jag får får tänka om då. Gör nog en vanlig tårta, kan ju tex skära ut bottnana till en bil och dekorera den som en sån el nåt. han är ju så liten så han fattar ju inte nåt ändå. Kanske är roligare att kosta på sig en mer avancerad tårta när han blir större och fattar vad det är....
Njaaa... så svårt är det väl egentligen inte.. bara man har rätt redskap och hjälpmedel så går det bra
Fast jag håller nog med dig om att det kanske är bättre att göra en "vanlig" tårta nu och spara en mer avancerad tårta tills han är lite större Att skära ut som en bil låter ju toppen!
Hej!
Här hade det inte hänt mycket...
Vad härligt att värmen och solen är tillbaka
Har varit ute på tomten hela helgen, men arbetat som en häst. Vi har börjat förbereda för den kommande träaltanen så vi har grävt om buskar, gräft bort rötter och ogräs, ja vi har varit skitiga av jord upp till öronen. Men nu är det värsta gjort.
Ska beställa virke via en kompis nu och fixa lite till sen är det bara att börja snickra.
Önskar att vi hann klart på 2 veckor tills Lucas fyller den 7:e, men det är nog inte troligt.
Hade en mysig första mors-dag idag. Jag m fam, syrran m fam samt vår mamma och Martins mamma åkte ut till en supermysigt lantligt café och fika i solen.
Här har det varit fullt upp kan jag lova.
Hållit på och förberett för tårtorna som jag ska baka den här veckan, samt att jag träffat några kompisar både onsdag och fredag kväll i förra veckan. I lördags var jag på möhippa (mitt livs första ) Vi hade jättekul och den blivande bruden var supernöjd över att det inte var några pinsamheter utan bara trevliga saker vi hittat på
I söndags gjorde jag Kungslilja nr 2. Blev rätt så bra..
I morse vaknade jag med världens huvudvärk och stannade hemma i sängen. B hann precis fara på jobb och jag hann somna om innan jag väcktes av ett brak. Min nylagade kungslilja trillade i golvet och gick i 1000 bitar Så idag har jag gjort en ny. Jag kunde dock rädda en del av det på den gamla så det gick lite fortare att göra dagens lilja. Den är ännu inte helt klar.. Ska montera ihop själva buketten, men i övrigt är den färdig.
I morgon ska jag till Vallentuna och hämta kakformen som jag ska hyra... Sedan måste jag nog iväg och handla så att jag kan baka tårtbottnarna på onsdag o.s.v..
Hallå, vart är ni andra?
Verkar som om det bara är Ylva och jag som tittar in här?!