• Blue Topaz

Glittertråden! (Nr 10!)

Hej tjejer! (Yllo, Ammo, Victory och Iza)

Jag hitttar verkligen ingen ny tråd så nu startar JAG en ny!!

=)

• Svar på tråden Glittertråden! (Nr 10!)
  • Yllo

Trist med radonet Jess!! Hoppas att det löser sig med ventilation och att ni inte behöver lägga ut en massa pengar på borrning och dyl.

• Ammo

Ja, det hoppas jag med Men det finns ju risk att det blir en dyr historia.

Har ni som bor i hus mätt radon?

• Yllo

Ska jag vara ärlig så vet jag inte ens vad radon är

• Blue Topaz

Inne en kortis bara,

vi skrev in i vårt köpekontrakt att radonet inte fick vara över gränsen eller så skulle vi få ersättning för att åtgärda det. Vi mätte på hösten efter att vi flyttat in och det var tack o lov lågt.

Min mamma och plastpappa hade dock problem och de fick tyvärr borra in ventilation.
    Hoppas ni klarar er ifrån det!!

Kan Bosse sy Ylva? Coolt med en man som kan sådant!
    Fint med en ny ytterdörr! Vad är det för färg på den? Vi målade om vår vit istället, men det blir aldrig 100%igt då.. ;)

• Ammo

Radon är en radioaktiv gas som är cacerframkallande och dvs inte bra. Radon finns i så gott som alla hus i antingen byggmatrialet (tex om det finns blåbetong i grunden) eller i marken under. Man vet inte om det förens man gör en mätning eftersom det varken syns eller luktar.
    Man kan göra 2 olika mätningar, kort eller lång. Ska man ha säkra värden så ska man göra en långtidsmätning på 3 månader under perioden okt-april. Gränsvärdet har säkts till 200 och över det räknas som risk. Förut låg de på 400.
    Så har ni inte mätt radonet Ylva så bör ni göra det till kommande vinter.

I kväll ska vi in till vår granne på middag. Trevligt men samtidigt lite jobbigt tycker jag. Vi pratar ju när man ses ute men de är 40+ osv så det känns inte som "värsta polarna i vår ålder", så jag har lite ont i magen, vad man ska prata om mm.
    Det var tydligen en till granne längre upp på gatan som var bjuden, men de känner vi inte alls.
    Och nu när de var här och sa att vi skulle komma till 18.30 så frågar de samtidigt om vi äter allt,tex skaldjur och Martin vräker ur sig - ja då. Och jag äter INTE allt och defenitivt INTE skaldjur och det vet han. Så nu är jag skitsur på honom, kul att komma dit och sen tycka maten är skitäcklig, hur ska jag kunna äta upp?!
    Får hoppas att det är någon liten förrätt med någon räka eller liknande, då fixar jag det aaaaaahhhhhh

• Ammo

Hej igen!

jag överlevde gårdagen
    De bjöd på 3 olika sorters Malaysisk mat (mannen är från Malaysia). Det var helt ok men eftersom det var massor av vitlök i så tog jag inga mängder. En av rätterna var lite räkor i men den var ändå godast.
    Det blev en del dricka men jag höll mig rätt lugn om man jämför med Martin som blev bra i gasen. Vilket kan irritera mig.
    Så klart han får dricka men han tänker inte på att han har en son att ta hand om. Jag sa åt honom innan vi gick in att ta det lugnt och att man behöver inte fylla på glaset hela tiden.
    Det blir alltid så att jag dicker midre och får ta natten (vägrar låta ett fyllo gå in och ta hand om honom om han vaknar)samt att jag giller inte att Lucas brukar sova hos oss sista 1-2 tim på morgonen om ligger han där och stinker alkohol.
    SEn blir han såååå högljudd och håller låda för hela kvarteret, kan inte tacka nej till en påfyllning och pratar bara om sig själv. SEn får man tjata i en halvtimme-timme på att vi ska gå hem så jag blir den där tråkiga som bara vill hem. Istället för att kolla med mig och säga att nu kanske det är dags att röra på oss, vi har ju trots allt småbarn.
    Har aldrig haft problem med att festa ihop innan och ser väl inte setta som ett stort problem heller, det var superkul igår. Men det jag blir irriterad på är att han inte tänker ett steg längre och på mig och Lucas och att han beter sig på det sättet.
    Har sagt allt till honom dag så jag hoppas han skärper sig nästa gång.

• Yllo

Jepp! B kan sy Han är faktiskt mycket bättre än jag på att sy... fast iofs.. jag kan inte sy *fniss*

Den nya ytterdörren är vit och har en glasruta med spröjsar så det blir 6 mindre rutor. Är jättesnygg och precis en sådan dörr som jag ville ha... och som B inte ville ha *S* Han ville ha en likadan som vi hade, men bara en liten ruta eller ingen ruta alls.. Konstigt att han ändrat sig och promt ville köpa den här dörren *S* Konstigt nog verkar hallen mycket större nu också. Jag gissar på att det beror på att vi får in mer ljus än tidigare. Känns riktigt trevligt att komma upp på morgnarna nu. På tisdag kommer larmkillen och sätter tillbaka dörrkontakten också. Vi var ju tvugna att ta bort den i o med att vi bytte dörren och så får man inte sätta tillbaka dom själv Tur att larmen i övrigt fungerar som det ska

I helgen har jag varit fullt upptagen med en mycket spännande bok. Jag har läst Stieg Larssons trillogi (svensk kriminalförfattare som nu tyvärr avlidit). Jättespännade böcker och livsfarliga. Har faktiskt inte kunnat lägga dom ifrån mig, utan legat och läst halva nätterna. Läste de sista 100 sidorna i den tredje boken i morse. Efter det har jag börjat göra liljorna till den ena studenttårtan. Dom är nästan klara nu. Väntar bara på att knoppen och bladen ska torka så att jag kan montera ihop buketten.

• Yllo

Kom på en annan sak ang radon.. Även om vi skulle ha det så kan vi inte göra något åt det Vi kan inte installera någon typ av fläkt eller dyl i grunden då vi har platta på mark Ventilation har vi redan i hela källarvåningen.

• Ammo

Vi har också platta på mark men i värsta fall så borrar de i den på något sätt och drar kanaler som leder radonet bort från huset och marken så det inte kommer in i huset.
    Jag kan se skräcksenariot framför mig hur de måste förstöra alla våra golv på nedervåningen...ahhhh
    Jag blev lite lättad när jag hörde att grannarna (båda)låg mellan 700-1000, då känns inte 450 så farligt.
    Men man vill ju må bra och inte låta Lucas växa upp i dålig luft.

Svar på tråden Glittertråden! (Nr 10!)