Barnkarusellen 2
Hej alla barnkarusellsåkare!
Hoppas att ni ursäktar min dåliga fantasi när det gäller nytt trådnamn, men min fantasi går just nu åt till att namnge de små!
Välkomna alla gamla och nya anhängare!
Hej alla barnkarusellsåkare!
Hoppas att ni ursäktar min dåliga fantasi när det gäller nytt trådnamn, men min fantasi går just nu åt till att namnge de små!
Välkomna alla gamla och nya anhängare!
Nenne skulle väl inte testa förrän torsdag när maken kom hem?? Hoppas så att tanteländet inte kommit.
BS,
jag är också lite tveksam till dagmamma. Det hänger såklart mycket på om det är en bra sådan, och det verkar ni ju ha hittat. Det känns som ett säkrare kort med dagis. Jag gick hos båda när jag var liten, först vissa dagar hos dagmamma när jag var riktigt liten eftersom mamma pluggade deltid och det minns jag knappt. Det var nog bara ett fåtal barn och låter som 70-talslyx som inte finns idag. Sen gick jag hos en som säkert var vi var OK, men jag minns mest att vi var hemma hos henne i en rätt liten lägenhet, hennes tre söner var otroligt dominerade i gruppen. När jag var tre-fyra år fick hon lägga av eftersom sönerna var så svartsjuka. Så liten varning för de med egna barn! Maken som kommer från en liten ort gick hos den enda dagmamman som fanns, och han avskydde henne. Trist när inte finns alternativ!
Sen började jag på dagis och det var så stort - många barn att leka, barnanpassad gård och många fröknar. Jag trivdes super - men då var jag ju lite större också.
Samtidigt kanske det för ett litet barn är tryggare med en mindre miljö, men det kanske inte dagmamman blir ändå, det är så stora barngrupper idag.
Jag tycker det verkar klokt att ta det som är mest flexibelt för er, det är också viktigt för at ni ska känna att det funkar när ni börjat jobba. Är du orolig för öppettiderna redan nu kanske det är viktigt att beakta.
Udda det här med dagis, i vår kommun ska man för att vara säker på plats när mna vill ställa barnet innan tremånadersdagen och då ha rangordnat alternativen...
Det är typ i augusti! Känns udda att prata med grannarna om vad som verkar bra när Liten fortfarande uppenbart är kvar därinne...
Saknar Lapinette idag! Hoppas firandet av bröllopsdagen idag blir bra
September, här ska man helst ställa barnet i kö så fort man har ett personnummer för att vara säker på att få plats! Vi kunde ju inte göra det eftersom vi letade hus och inte var säkra på var vi skulle hamna så vi har legat lite efter i kön. Alla andra i föräldragruppen fick plats för länge sedan känns det som.
Jag tror att vi har bestämt oss för dagiset! Jag ser inte fram emot att prata med dagmamman för vi hade ju bestämt oss för platsen och det blir inte roligt att gå förbi henne varje gång jag är ute och går med Iris och de är i lekparken men, men.
Iris har börjat stå utan att hålla i sig nu så det går framåt.
Hej!
HAr suttit och skummat i en timme nu. Ni är för härliga tjejer! Vi har mkt bättre uppkoppling nu, även om den inte är supersnabb.
Alla kramar i Världen till Tinga och till Cicci!
Vad små de små grynen Piff och Puff var, jag kollade genast galleriet! Det fick en att inse vad det handlar om liksom. Blev tårögd som ni andra.
Och så håller jag tummarna för Nenne! Dumma budar-tant förresten, vad ska en kärring med ett stort hus till??! Och du KAN skriva, vi VET det!!
Och en stor gruppkram till er andra och tack för alla kommentarer!! Allt känns fortfarande toppen här. Nästan så jag undrar när bakslaget ska komma.
Nu måste jag pussa på maken och lägga mig.
Kraaaam!
Cicci: stor kram till dig om du ser detta! Vilken tung sits men vad härligt med gos med Victor!
BS: men du har ju ett superargument till varför du inte vill ha dagmamman. Hon kan ju inte rimligen ta illa upp om ni väljer dagiset pga öppettiderna för hon ville ju inte ändra dem?! Det är ju inget personligt skäl såsom att dagiset verkar mysigare el så utan mer ett rationellt - öppettiderna hos henne passar inte er. Punkt. Inget hon kan bli sur för tycker jag (om hon är normalt funtad).
Izzie och Liten: en liten tröst det här med att ha aktiva barn - det är jätteroligt när de blir större sedan! Man får otroligt mkt tillbaka men visst är det jobbigt också...
Nattson: hoppas att mensvärken går över.
Sept: så du går och vankar här fortfarande...
Vickan: lycka till med flytten.
Tinga: härligt att höra att det flyter på nu. Håller tummarna att det fortsätter så.
MrsB: det var kul att träffa dig också - tror jag glömt skriva det.
Nenne: hoppas på BIM och inte BOM...
Moa har börjat krypa idag, ikväll faktiskt. Hon tog sig en meter el två (med telefonen som lockbete) och blev helt uppspelt. Det var inte lätt att lägga henne sedan... Tänk - en helt ny dimension öppnar sig för den som själv kan ta sig till ngt som intresserar istället för att vänta på att ngn annan ska ta en dit!
Vi har annars haft en härlig dag i Varberg med Piggelin och Amanda. Gött väder, lösigt tempo och jag hittade äntligen nya kuddar till soffan (Piggelin: de blev jättefina!)! Det känns som att det går framåt med vårt inredande...
BS- jag säger som AM heja dagis!! av precis samma anledningar som hon kom med (klartänkt AM hoppas ok att jag snyltar på dig )
Mrs B mfl ang mat - Mathilda började m gröt då hon var 4 mån pga sin reflux. vi körde även smakisar m det blev lite mkt att köra samtidigt så vi fokuserade på gröten m fruktpureer till (katrinplommon oftast) nu när hon äter en portion m gröt sen ett tag tillbaka så har vi nu börjat inför smakisar igen, i början ville hon inte, så jag tog det jätte lugnt bara en sked o så blandad m ersättning. nu har vi slopat ersättningen och hon äter bara barnmat, men inte 4-månaders då hon inte gillar dem utan hon äter 5-månaders maten speciellt biffstroganoff är en favorit.
Izzie o Liten - ja akiva barn vet jag en del om, min stora klassades som överakativ när hon var liten och min lilla verkar inte vara mkt bättre hon heller, herregud vilket tempo hon har, hon kan inte krypa ännu men hon rör hela kroppen oavsett ställning o hon e så otroligt nyfiken, att sova i vagnen på stan händer inte - då kan hon ju missa ngt! som Mugglan sa - det är kul m aktiva barn fast visst e det jobbigt att inte ha den därr lilla söta lugna bebisen när man e iväg.
Mugglan - vad roligt!! ja visst blir de så exalterade när de äntligen kan röra sig i den riktning de vill. nu kommer ni att få fullt upp där hemma!
Ser nu att även sweet har hakat på "dagistrenden"
Oms,
hur har det gått för stortjejen?? Har det blivit bättre??
September,
den som väntr på ngt gott väntar alltid för länge.... så är det ju....
Men det kommer ju iallafall att bli ett slut på väntandet. Så småningom. Håll ut!!!!
Mugglan
COOOOOLT med Moa som kryper! himmel vad snabbt tiden går! Tyckte nyss du fått hem henne.
Vänner,
härligt att allt är på topp!!!!!
Förresten vill jag också säga GRATTIS till Lappis i efterskott. Hoppas bröllopsdagen firades med Buller och Bång!
Eller snarare med Bubbel och Bånge kanske...?!?!?!???
Kul att se dig här inne lite mer igen Sweetan! Jag förstår din känsla att du är lite trött på grav - det blev jag också de sista 6 veckorna, mest pga all vätska jag samlade, det var jobbigt med karpaltunnelsyndromet och att inte få på sig skor (el att få på sig dem men de klämde som tusan).
Tinga: en sak jag funderade på - hur klarar man sig ekonomiskt med ett barn på neonatal? Får man dubbel föräldrapeng, dvs får både pappan och mamman det samtidigt för att man ska kunna vara hos sina barn? För som jag förstår det så jobbar inte din man just nu? Du behöver inte svara om du inte vill, bara en fundering jag hade. Hur funkar det liksom...?!
Japp, Moa är fortfarande lite frustrerad - antagligen för att hon inte kommer fram fort nog el nåt. Haha hon brås nog på sin mor (jag ser mig själv i skidbacken när det inte går lika bra som jag vill) Men hon kröp fram till mig i morse och hon kröp fram till en stol som tydligen var jätteintressant att dra fram och tillbaka (stackars grannar men kl var iaf 8.30 fniss).
Apropå smakisar (känns som ett Sthlm-uttryck ). Man kan ju pröva med lite mer vuxensmak (som Omsan skrev ovan), dvs börja med 5-mån burkar fast de inte är 5 mån. El om man gör eget; krydda med curry, vitlök, basilika och annat som man kommer på. Jag har kommit på i efterhand att Moa tycker mer om mat som smakar mkt - det var därför hon konstrade så med maten i början. Jag menar, hur gott är det med osaltad potatis??? Hon tycker om thaigryta, fisksoppa med klös, sötpotatisgryta (vitlök!), spaghetti m köttfärssås, pappas köttbullar (här är det ju pappa som lagar maten
) mm. Sedan tycker hon om variation, inte samma sak mer än 2 ggr i rad. Det var Vänner som tipsade mig om det faktiskt, så det där med 5 dagar i rad som Bvc sa passade inte alls henne. Ett sista tips - TRUGA ALDRIG! Det leder bara till problem tror jag. Erbjud max 3 ggr, plocka sedan bort. Jättesvårt jag vet, och jag har själv gjort felet (det är därför jag tipsar om det nu
).