• Tinga

Barnkarusellen 2

Hej alla barnkarusellsåkare!

Hoppas att ni ursäktar min dåliga fantasi när det gäller nytt trådnamn, men min fantasi går just nu åt till att namnge de små!

Välkomna alla gamla och nya anhängare!

• Svar på tråden Barnkarusellen 2
  • Nattson

Zozo, precis franska o svenska för er och svenska o engelska för oss. Detta med att komma överrens är det svåraste!!

• Liten med Mindre

Mrs B - vår bvc tyckte det var bättre att börja med grönsaker eftersom gröt "alltid" går ändå... Fast vi fick "dispens" eftersom Mindre är så hungrig o vägrar ersättning.

Så olika råd jämt.

• BrudSommar2006

Dagis eller dagmamma, vi kan inte bestämma oss, varför har man inte bara ett alternativ!! I morse var vi och tittade på dagiset vi blivit erbjudna plats på och innan vi gick dit så såg jag som enda fördelen framför dagmamman att de har öppet längre på dagarna, det blir snävt att klara dagmammans öppettider. Tänkte att om vi kan klara dagmammans öppettider nu i ett år så är Iris lite större sedan och vi kan byta till dagis då men nu verkade det minst lika mysigt på dagiset! Jag har så dåligt samvete eftersom jag träffar dagmamman i lekparken nästan varje dag och jag vill inte tacka nej till en plats vi redan tackat ja till eftersom hon redan gjort sig besväret att vara förbi här och lämna kontraktet. Men jag lutar nästan mer åt dagiset just nu faktiskt så behöver man inte vara nervös över öppettiderna i ett helt år... Hjälp vad jobbigt att bestämma!

• fru AM

Nenne - var är du ...? Saknar gula, glada gubbar i marginalen. Hoppas allt bra!?

BS: jag har alltid varit misstänksam mot dagmammor. Inte själva människorna utan själva upplägget. Så sårbart om hon blir sjuk t ex. Jag är ivrig dagisanhängare - många fröknar, många barn att lära känna o knyta an till. I lokaler som är anpassade till "pedagogosk barnpassning". Heja dagis säger jag!

• Sweetstreet63

Tinga!
    Vad underbart att höra att allt går framåt med de små!!!
    Blir så glad!

Och September,
    förstår att du känner dig frustrerad. Jag känner redan nu att jag "är rätt färdig" med denna graviditet. Självklat vill jag itne att barnet ska komma för tidigt, men jag är faktiskt rätt less på att vara gravid...
    Så i din situation (där du enbart går och väntar och VET att det är dags när som helst) kan jag förstå att du känner dig otålig! Känns jättespännande att det är så snart ändå!!!! Hur var det, ni visste inte kön eller hade ni tagit reda på det? Stort Lycka till iallafall!!! Jag tycker det känns som om du plussade härom veckan...

Zozo,
    skönt att höra att trycket gått ner! Men tänk att er lilla bebbe vill visa rumpan hela tiden då! Hahaha!
    Ang namn så är det knepigt. Vi har ett favvonamn nu (vi vet ju att det är en tjej så vi har inte tänkt vidare på killnamn). Fast detta namn ligger högt upp i Sverige nu såg jag. Men vad f-n!!!! Vad ska man göra?! Detta var ett nman maken hade som faviroit redan för ett par år sedan (innna vi började fundera på barn...) och jag gillar det. OCH det fungerar bra både på svenska och engelska (och skånska...! ) vilket var våra krav!
    Än har vi väl inte bestämt oss 100% men det lutar ändå ditåt. Vi får se.
    Jag hade ju en massa killnamn jag gillade men inget tjejnamn så det var bra att maken hade en favvo där, haha!

BS,
    svårt val kanske?? Ligger dagiset i närheten av er också eller är det längre dit??
    Vet inte men om jag varit i er situation tror jag att jag valt dagiset (ifall det verkade bra och om det inte känns svårarae med hämtning lämning). Dels för att jag rent instinktivt tror att barn på dagis har en större variation än hos dagmamma (olika personer som jobbar istället för en, fler barn etc...) och dels för att man då slipper ett "byte" senare ifall ni ändå funderat på att placera Iris på dagis sedan.
    Men man må¨ste ju göra det som passar en bäst. Men jag tror att jag hade resonerat så.

Tror inte det är någon "skada" för barn att börja tidigt på dagsi faktiskt. Jag vet att man i Sverige är extremt fundersam över detta nuförtiden, men jag tror allt beror helt på vilket dagis det är (storlek på barngrupper, hur personalen är etc) samt hur ens barn är. Alla barn är ju individer och man måste självklart utgå från barnet.
    Men rent generellt tror jag att det t o m kan vara bar och stimulerande för ett barn att börja på dagis när det är ganska litet. Själv var jag ungefär 1 år. Och jag har vänner vars syskon började innan ett år. Vi hoppas ju här att få in vårt barn innan det är 1. Fast här är de såklart vana vid så små barn på dagis så de har ju speciella avdelningar för typ "nyfödda".
    Tycker iallafall inte att ni ska känna dåligt samvete för dagmamman. Det är ju ändå Iris och ert val det handlar om!! Dagmamman lär förstå ifall ni ändrar er, och gör hon inte det så är detta verkligen inte ert problem!

• Sweetstreet63

Haha AM!
    Du och jag verkar ha ungefär lia uppfattning om just dagis såg jag nu!!!

• Sweetstreet63

Jag och maken var på vår första "lektion" igår på Lamaze-kursen här!
    Den var faktiskt över förväntan!!! Vi hade ingen aning om hur det skulle vara. Jag var lite orolig för att det antingen skulle vara jätteflummigt (typ "känn av Kosmos när du mediterar fram ditt barn till världen"... ) eller att det skulle vara pekpinnar och "en enda sanning"...
    Men det var inte alls slå.
    Det var en äldre dam som höll kursen. Först när vi såg henne tänkte både maken och jag, "nej, vad ske detta bli?" men hon var urhärlig!!! Pratade verkligen om att hon vill ge oss information men att vi själva måste välja vad vi vill göra under själva förlossningen, typ smärtlindring etc... Inga pekpinnar!
    Och hon var rolig!
    Det blev många skratt.

De andra i gruppen verkade också som vanliga trevliga personer och vi fick "presentera" oss lite mer under den första timmen vilket gjorde att man fick en hyfsad uppfattning om de andra blivande föräldrarna. Tror det kommer bli bra.
    Känns kul för man hade som sagt ingen aning om har det skulle vara.

• Sweetstreet63

Satte även upp mig för en amningslektion samt mig och maken för en "child care class" vilket känns som en bra grej. Särskilt här där vi inte har tillgång till familj eller vänner med barn som man lätt kan fråga om saker och ting.

Hm, vi får se hur det går.

• Sweetstreet63

Förresten Nenne kanske har plussat???????
    Hoppas iallafall hon har tantfritt!!!!

• start september

Sweet,

vi vet inte vad det är för kön. Namn är svårt men vi har nog hyfsade alternativ iallafall än så länge. Sen kanske det kommer ut någon som inte alls passar för det vi har tänkt...

Det där med att vänta är svårt. Jag tror jag är lite (ok, mycket) hormonpåverkad också för jag slår hela tiden av att jag brukar vara mer rationell än så här.

Men jag har fått mina Kalla Fötterbox så nu behöver jag inte vara rädd för att inte ha något att titta på!!!

Svar på tråden Barnkarusellen 2