• Tinga

Barnkarusellen 2

Hej alla barnkarusellsåkare!

Hoppas att ni ursäktar min dåliga fantasi när det gäller nytt trådnamn, men min fantasi går just nu åt till att namnge de små!

Välkomna alla gamla och nya anhängare!

• Svar på tråden Barnkarusellen 2
  • Nattson

Zozo, jag har fått ganska många bodysar i storlek 0-3mån. I England har man inte heller tex stl 50, de går på månader där också. Om det kan vara till någon hjälp?

• Zozo

Nattson; äh man far väl matta! Det svara är ju att veta INNAN hon kommer hur stor/liten hon kommer att vara. Bade maken och jag var 49 och 51 cm men det betyder ju inte att hon kommer att vara det... far väl ta lite av varje da.. Hellre stort än för smatt...

• Mrs  B

Första tiden med Max var jobbig eftersom både maten och sömnen strulade och så var det första barnet, så kanske att man hade en släng av Baby blues (?), men jag har aldrig haft några gråtattacker eller varit deppad.
    Med Malte har det varit helt annat. Man är mer trygg i sig själv nu, man vet vad man kan prova (rätt att man har glömt en del), och det är inte hela världen att låta sitt barn skrika i tex sängen istället för att rusa dit det första man gör.
    Erfarenheterna gör att det är roligare med andra barnet än med första enligt mig.
    Jag njuter iaf mer nu.....
    Malte bara hänger med mig och Max.

Det där med Tråkmamma ja.....
    Jag tar hand om hushållet här hemma men varvar det alltid med att tex läsa en bok för Max, gunga, spela fotboll i trädgården, gå till lekplatsen, rita & måla, pussla osv. Nu börjar han dessutom bli så stor att vi är iväg och leker med andra kompisar från dagis och då passar jag på att umgås med mammor. Annars har jag inte många kompisar som är ledig på dagarna utan umgås får vi göra på helgerna istället.
    Nu när Malte börjar bli lite större är det roligt att busa lite med honom också så det turas jag, Max och maken om att göra.

Här hemma är det jag som LEKER med barnen och maken som BUSAR med barnen. Han gillar inte att leka lekar vilket jag gör så det blir en bra blandning.

Gravidmage
    Kan jag sakna ibland men saknar då INTE alla krämpor. De är jag sååååå glad över att slippa. Mår alldeles utmärkt nu.

Ica
    Gå själv på stan eller i en mataffär är bland det bästa jag vet just nu. Att bara få strosa runt själv i sina egna tankar och handla det man vill är ju helt underbart. Men visst har jag också kört lite för fort på vägen hem ibland.

Amma i sängen
    Har jag provat och gjort i omgångar, mer med Malte än med Max eftersom Malte ville äta oftare och så hade jag ju mat till honom. Orkade inte alltid gå upp till soffan.
    Jag ammade egentligen överallt.....

Max sov i vår säng, mellan oss, de först 3-4 månaderna, gick inte alls i sängen, medan Malte nästan enbart sover i sin egen säng.

• Mrs  B

Sommarkläder, resekläder
    Vi åkte till Teneriffa när Max var 11 mån och då köpte jag sommarkläder till honom på sommarrean, uppskattade på ett ungefär vilketn storlek som han skulle ha.
    Nu har vi äntligen bokat vår försenade bröllopsresa som blir i nov och hade faktiskt tänkt göra likadant denna gång. Malte kan ju förhoppningsvis ha Max kläder men måste kolla upp hur mycket Max kan tänkas växa och se om jag måste köpa nytt eller om han kan ha det han har nu. Borde ju funka?

Koko
    Med gröt i magen gick det bättre med Max sömn när han var så liten, med Malte går det sådär.....
    "Svensk Damtidning" läser Malte också.
    (vår kommer från mormor)

zozo
    Vi började med stl 56 till våra grabbar men sen var de ju också 52cm rep 53 cm när de föddes.

• Mrs  B

Nu bär det snart av till en lekkamrat, ska träffas på en lekplats...

• start september

Zozo,

vår tjej var 52 cm, och vi hade 50 de tre första veckorna ungefär. Men 56 hade funkat också. Vi hade köpt något, fått massor och ärvt en del också. Omlott är suveränt, men nu när det är så varmt blir vår lilla tjej lätt överhettad så omlott blir för varmt nu. Tunna bodysar med kort ärm är det bästa nu, Lindex har en hel del med vettiga huvudöppningar som funkar för oss. Hon sparkar av alla filtar också, så hon får helt enkelt hållas helt i skuggan. En mörk sarong går till nöds, vilket väl ger lite skydd. Lite klurigt när man går ut och går, vi kryssar mellan skuggfläckarna och ser nog rätt kul ut .

Vi ska köpa solskyddfilt också, men inser att nu funkar det inte - den kommer flyga all världens väg! Hoppas det ändras framöver, annars blir det ingen medelhavstripp tills hon ändrat sig.

• sweetstreet

Zozo,
    jag är inte så bra på det där med kläder än fast vi har fått barn, haha!
    Men hon var ju så liten när hon kom att ALLT var för stort. Det mesta är fortfarande lite stort faktiskt trots att hon nu har vuxit mycket!

Ett hett tips dock (tycker iallafall jag) är ifall du hittar några sådana "bodysar" som liksom inte har benöppningan utan har en enda stor öppning nere. Antingen med resår eller med knytband man kan dra åt. De är superpraktiska tycker jag! Särskilt när man ska byta blöja mitt i natten

Här i USA är det också mest storlekar efter "ålder2, typ newborn, 0-3 mån, 3-6, 3-6 mån osv...
    Men ofta står faktiskt även en sifferstorlek också, typ 50, 56 etc...

• sweetstreet

Koko!
    TACK för länken!!!
    Det är superviktigt att vara försiktig med solen!!!!!!
    Så du gör helt rätt.
    Jag ahr t o m börjat vara rätt försiktig med mig själv och solen. Detta trots att jag typ aldrig bränner mig. MEN jag vet ju hur skadliga UV-strålarna är så jag skyddar mig faktiskt rätt ofta nuförtiden.
    Har en gammal kompis från universitetstiden som fick hudcancer (malignt melanom) för ett par år sedan. Inte kul!!!!!!! Hon upptäckte det dock i tid så hon opererades och är frisk. Men ändå! Solen är inte att leka med!!!

• sweetstreet

haha! Dessutom får man rynkor av solen....!!!!

• start september

Tänker också mycket mer på solen nu, har faktiskt spf 30 i ansiktet om dagarna jämt nu. Slarvade mycket tidigare. Jag använder i och för sig hudvårdprodukter som kan göra huden känsligare (MD, samma märke som I.D sminket vi diskuterade för ett tag sen), men har insett att det är helt rätt att skydda sig.

B:S förresten som skrev om hudproblem, jag som fick en hel del kvisslor och finnar tidigare slipper det helt nu sedan jag började med MD. Dyrt som tusan i o f sig men värt det för mig. Kanske kan vara värt att prova något nytt?

Ska kolla förresten om de finns på Snowdrops, även om Izzie hade problem med tull etc kanske det blir billigare?

Svar på tråden Barnkarusellen 2