• Tinga

Barnkarusellen 2

Hej alla barnkarusellsåkare!

Hoppas att ni ursäktar min dåliga fantasi när det gäller nytt trådnamn, men min fantasi går just nu åt till att namnge de små!

Välkomna alla gamla och nya anhängare!

• Svar på tråden Barnkarusellen 2
  • sweetstreet

Zozo,
    jag fattar inte heller riktigt. varför måste ni byta land????

• Zozo

Nja maste och maste; Maken har nu ett sadan sk expat-kontrakt. Vill han stanna inom samma koncern sa är enda valet att byta land, tex att aka tillbaka till Parisn vilket vi INTE vill. Byter han helt företag i detta landet sa maste vi flytta eftersom hyreskontraktet star pa företaget och betals av företaget. Den hyran klarar vi inte pa egen hand. Hans expatkontrakt innebär i stort att han inte har sa mycket högre eg lön men massor av extraförmaner som da tex hyran, vilket gör allt väldigt last om man vill byta innan kontraktet gar ut.
    Det är alltsa inte alls omöjligt bara joxigt. Plus att jag blir av med föräldrapengen om vi byter land och star da helt utan inkomst under tiden jag inte jobbar. Europa är hyfsat lätt att flytta runt i men i vissa situationer blir det kluddigt...

• _koko_

september - ja, det är jättesvårt! Conny kan fortfarande ha en del 62, men jag vet barn i samma ålder som redan har 74...

sweet - www.aussies-finest.se Jag köpte dock i en vanlig butik. De finns säkert i usa också. Såg nu att det finns en soldräkt för bebisar också, hade jag vetat det innan italien hade jag slagit till på det också. Jag är supernoga med solen, som ni ser.

Nä, egentligen tror jag inte att det är något fel på mig, men jag tänkte tanken när jag läste det ni skrev. Conny är det bästa som hänt mig, men det är först nu som det verkligen börjar bli roligt. Bebisar är väldigt söta, men de ligger ju liksom bara där.

Apropå sömn gjorde frukostgröten igår susen - ammade bara kl 05 inatt!!!!!!!!!

Nu ligger conny och "läser" svensk damtidning (min farmor prenumererar och ger dem till mig), hahaha!

• Zozo

Förresten, det här med kläder till bebisen.. Hur vet man vad man behöver och i vilken storlek till en början??

• Piggelin1

Oj, mkt intressant prat att läsa ikapp!

Izzie & Sept - känner igen mig så OTROLIGT väl i det ni skriver, båda två!

Minns när vi skulle bada Amanda första gången - jag var jätteosäker & kände mig liten & ville att mannen skulle göra det. Eller förresten - det var inte bara första gången, det tog flera ggr innan jag vågade ta "huvudansvaret" för att bada henne...
    ...och JAG som är så himla självständig, framåt & tar tag i en massa saker i vanliga fall!

Tyckte också det var läskigt att ha henne i sängen i början - minns att de rekommenderade det redan första natten på BB, att mannen & jag skulle ha henne mellan oss. Men tänk om sängarna råkade åka isär, tänk om vi lägger oss PÅ henne osv... Men sen vande man sig ju snabbt & efter en månad så flyttade vi över henne nattetid till babykorgen. Hon hade ju redan sovit mkt i den dagtid, så det blev ingen stor förändring för henne.

Sweet - jag satt också i soffan & ammade i början (flera månader) - liggamma funkade inte för mig då. Men så småningom funkade det & då var det lyxigt Hmmm, fast jag har nog alltid bara gjort det på morgonen nästan, om jag rotar i minnet - typ började testa i samma veva som Amanda började sova bättre på nätterna.

Sept - jag sov också mkt på morgonen/fm i början, vilket gjorde att jag för det mesta kände mig relativt utsövd, även om jag ammat flera ggr under natten. Den första tiden åt jag aldrig frukost före halv elva Det var guld! Fortfarande tar vi det rätt lugnt oftast, på förmiddagarna, himla skönt.

Sept - det där med att åka själv till ICA gjorde jag mkt i vintras! Been there, done that Strosa runt på Maxi & kolla på böcker, husgeråd osv osv. Helt klart ett andrum som var guld värt! ...och känner igen känslan av att köra hem sen snabbt igen

Sen angående det där med att vara ?tråkföräldern? ? jag funderade lite mera på det efter att ha läst era inlägg om det.
    Det känns inte som om jag har några problem med att vara föräldern som inte leker jättemkt (bara Luther som klappar på axeln ibland  ) ? jag vet att jag är rätt pysslig av mig, att jag ser fram emot att läsa böcker för Amanda, baka ihop, måla ihop, göra små utflykter osv. Är nog rätt trygg i rollen när jag tänker på det. Visst kommer jag att göra misstag, men det gör ju alla.
    Men när jag skrev om att jag vill att båda ska vara ?tråkföräldern? lite grand så är det nog precis det som Izzie skriver, dvs jag är just nu den som är hemma mest & har av naturliga skäl mest koll på A?s sömn, mat, välmående osv. Samtidigt drar jag även ett tyngre lass med markservicen, har mer koll på allt hemma helt enkelt. Det är ju inte precis ngn semester att hålla igång ruljangsen hemma? och det är detta jag menar, när jag pratar om att vara ?tråkförälder?, dvs ta ansvar för allt hemma & inte bara lattja med barnet hela dagarna, så att det fortfarande blir jag som har koll när jag är tillbaka på jobbet. Det är ju den fällan som är så otroligt vanlig & lätt att trilla ner i. Par som varit hur jämställda som helst innan barnen kommer ? utan problem alls ? sen rubbas jämvikten när barnen kommit. Nu tror jag iofs att i vårt fall så kommer det nog inte att bli ngt stort bekymmer eftersom mannen ska vara hemma i minst sex månader & då får vi ju båda mkt mer förståelse för hur den andre har det, men ändå ? jag är rädd för just detta. Jag vill INTE vara den som hela tiden har koll & drar i saker & ting!
    Lite som när jag ofta fixade fester förr ? då är det alltid några som ALDRIG bjuder igen eller ordnar ngnting ? blir så LESS på det mellan varven! Eller att man alltid är den där fixaren på jobbet (fast det har jag slutat med!).

Hmm ? fick jag formulerat detta nu som jag ville & menade?? Jaja, jag kanske kommer på ngt mer senare!

Vill bara tillägga att jag absolut inte håller på med markservice hela dagarna ? jag är ju faktist ute på vift & träffar folk i princip varenda dag, ibland till & med flera dejter. Ngn jobbande kompis på lunchen & sen ngn mammaledig kompis på eftermiddagen. Så nog får jag en massa social stimuland alltid  ?och när jag väl är hemifrån, då har jag inget som helst dåligt samvete för allt som behöver grejas med hemma! Då är det totalt bortkopplat!

• Piggelin1

Koko - har antecknat tipsen om skjortor att ha i solen - kan vara bra att ha när vi drar till Italien om en knapp månad! Kan tänka mig att det inte finns så mkt "tjejskjortor", men då får jag väl uppsöka pojkavdelningen i så fall...

• Piggelin1

Idag ska mannen jobba halvdag & sen ska vi ut på en ny köks-, badrums- & kakel-koll till huset! Kul att bestämma allt nytt!

...och igår var Muggles, vår väninna Miss X och jag på Sex & the City-filmen! Den var ju jättebra! Men snacka om antiklimax - mitt i filmen blev plötsligt allt svart --> tekniskt fel!! Tjugo min senare fick de igång filmen igen - i fem minuter - antiklimax igen! Men SEN fick vi se resten av filmen iaf & när alla gick ut från salongen efteråt så delade SF ut presentkort på en ny (valfri) film. Snyggt skött - det är så service ska funka!

• _koko_

zozo - Vi hade lite i 50 och lite i 56, mest lånat, och sen kompletterade vi allt eftersom. Conny hade tom en body i 44 precis i början. Dvs det är omöjligt att veta vad man kommer använda, en kompis fick en son på 58(!) cm tidigare i vår, de fick gå på storlek 62 direkt... Har ni samma storlekssystem som i sverige förresten?

piggis - Det finns ju blusar till tjejer, så vi hittade faktiskt mer tjejkläder än killkläder att köpa... Men väldigt få har långärmat, varken tunna tröjor eller skjortor, tycker de kan hänga med i debatten lite bättre!

Nu ligger conny och gör pruttljud i vagnen, underbart när han vaknar glad, händer så sällan!
    Ska ta en promenad nu i det fina vädret (och bara för det gick solen precis i moln!).

• Zozo

koko: nej här har vi konstiga storl pa 0 manader (00 till prematurbarn), 1 manad etc. Det är ju superlöjligt!

• Piggelin1

Ahaaa Kokos! Jag köpte iofs en söt blus till A på H&M i förra veckan (kortärmad förstås!) & då fick jag intrycket av att det inte fanns så mkt blusväg & tänkte nu att jag får gå loss på Pojk istället! Jakten kan börja

Zozo, vi hade en del 50/56 (dubbel-stl), men mest 56. Lite stort i början (A var 49 cm när hon föddes), men det funkade bra ändå.
    Vet att det skrivits flera ggr här förut, men omlottbodies är guld i början - bebisarna hatar att få saker dragna över huvudet. Köpte A's på H&M & de funkade bra!

Nu kommer mannen hem vilken minut som helt - tjing på er!

Svar på tråden Barnkarusellen 2