Barnkarusellen 2
Hej alla barnkarusellsåkare!
Hoppas att ni ursäktar min dåliga fantasi när det gäller nytt trådnamn, men min fantasi går just nu åt till att namnge de små!
Välkomna alla gamla och nya anhängare!
Hej alla barnkarusellsåkare!
Hoppas att ni ursäktar min dåliga fantasi när det gäller nytt trådnamn, men min fantasi går just nu åt till att namnge de små!
Välkomna alla gamla och nya anhängare!
Hej, har varit lite frånvarande från tråden sedan i tisdags tror jag, har prioriterat det fina vädret. Nu har jag suttit och läst ikapp medan Moa har roat sig själv i ca 30 min i ett annat rum?! Hon brukar inte klara sig själv så länge...
Izzie: jag tycker inte alls du är oresonlig för att du behöver hjälp med matningarna. Jag läste någonstans att visst behöver den som ska jobba få sova men att vara hemma med en liten bebis en hel dag är ju ingen vila heller... Jag har försökt ta så många matningar som möjligt på nätterna (då när hon åt på nätterna) pga att maken jobbar men till slut blev jag ju ett vrak. Och maken sa "vi är ju två om det här" och skuttade upp snabbt som ögat, han menade att han inte hade hjärta att se en helt utsjasad fru Tänk inte för mkt på Bvc-kurvorna och om hon ligger under dem osv. Se efter: är hon pigg och kry, verkar hon livlig och är allmäntillståndet bra? Då är allt bra! Kram på dig!
Sweet: oj! Vad bra att du blev kollad!
frullan: det är ju lite olika beroende på barn vad som händer, en del barn är ju väldigt aktiva och kryper medan andra barn precis lär sig att börja röra på sig i den perioden och för andra återigen kommer det senare. Men det viktigaste för den perioden är väl att barnet förstår att det är en egen person, vilket ju kan vara lite skrämmande. Och de förstår att mamma och pappa är andra personer som kan gå ifrån dem... Men som sagt, kategorivärlden är att de börjar sätta in saker i olika kategorier; de kan förstå att "det här en sked", "det här är också en sked fast den ser annorlunda ut". Lustigt att du säger till Sweet att ta det lugnt - vem var det som körde i 190km/h i sin graviditet?!
Tinga: klart du ska sörja din förlorade graviditet - jag förstår precis hur du menar. Bra att du inte känner skuld, du resonerar helt rätt tycker jag som släpper fram känslorna. Det är så otroligt mkt känslor i samband med graviditet, förlossning, amning, att bli mamma mm. Klart vi förstår om du inte hinner kommentera, don't worry! Kram på dig! Förresten frågade Vänner per sms om hur det har gått för Piff och Puff.
Lappis: jag läste i en tidning om en ensamstående kvinna som adopterat; hon fick sin dotter när dottern var 3 mån. Jag trodde inte att man kunde få så små barn, trodde att de "alltid" var typ 1,5 år el så... Då får man ju verkligen uppleva spädbarnsperioden och det känns som att barnet inte hunnit binda för mkt till ngn annan först.
Nenne: jag håller både tummar och tår för femlingar!!!
Frejis: välkommen tillbaka!
Idag blir det picknick vid havet med Piggelin, hennes M2B, Amanda och Miss X - ska bli gött!
Nenne: Massor på gång nu med andra ord! Håller tummarna för både, jobb, femlingar (ja, åtminstone en) och hus!
Tinga: Skönt att allt går så bra med pojkarna, ser fram emot alla rapporter från er! Hur har det gått med namn? Har ni kommit fram till något, och vill ni tala om det här isf?
Förstår att du inte var "färdig" med graviditeten, man vill juh ha upplevt "allt" när man är "klar".. Så man vet vad folk pratar om, om inte annat..
Nahe, nu ska jag nog dra ut i hammocken och ligga där och lata mig en stund..
Hej hopp i solen!!!!
Vilket väder!!!!!!!!!!!!
Men här nyser jag för full idag så jag får ta det lite lugnt ute tyvärr.
Maken tapetserar sovrummet och i fredags och igår målade vi tillsammans. Vi ska ha en fondvägg och tre målade väggar.
Kul att äntligen få det gjort fast det är fint väder och allt, men vi har ju inget val eftersom mannen inte är hemma under vinterhalvåret.
Tinga
Kul historia om Zlatan!
Skönt att höra att det går bra och framåt med killarna.
Izzie
Förstår hur du känner dig med sömnen för det är likadant här som hos er. Jag tar Max och Malte i veckorna och maken fredag och lördag natt (för det mesta i alla fall). Men ibland grymtas det och pustas över det hela men det struntar jag i för jag behöver ju också sova. Maken sover sig för bi det mesta annars så jag får ofta putta ur honom från sängen för att han ska gå upp, men det går det också för sen bara vänder jag mig om och somnar om.
Sweet
Med Max gick jag bara upp 10 kg allt som allt och med Malte gick jag först upp 6 kg för att sedan gå ner allt och lite till, men Malte vägde ändå 3775g när han föddes. Bebisen tar vad den behöver....
BS
Min mamma var dagmamma under hela min uppväxt och som mest hade hon 7 barn att ta hand om plus mig och min syster. Det går bara man vill och har intresse för att ta hand om barn.
Någon som vill ses på lördag om en vecka i Göteborg??????
Mugglan!
Kul att du är tillbaks i tråden. jag funderade lite vart du tagit vägen...
Det där med adoption är nog ganska olika. Ålder alltså. Jag var 6 månader när jag kom till Sverige, men en kille som var adopterad (också från Korea) i min skola var bara 2 månader när han kom. De flesta jag känner som adopterats har dock varit mellan kanske 4 månader och knappt ett år. Tror det är ganska få som är över 1 år gamla när de kommer. Men det beror som sagt på. Dels vilket land man adopterar från, men framförallt har jag förstått att det beror på hur gammal man är själv när man adopterar. Iallafall var det så förr. Om man är äldre brukar det vara vanligare att de vill att man ska adoptera ett äldre barn p g a att åldern ska "passa" till barnets ålder på ngt vis. En barndomskompis till mig var 3 år när hon kom, vilket ju är ganska "gammalt", men det var för att hennes föräldrar var äldre när de ville adoptera. Men hur gammal "äldre" är vet jag inte.
Och som sagt detta kanske ändrats nu?? För när min kompis blev adopterad var 1970 och då var ju genomsnittsåldern för för första barnet mycket yngre än idag. Jag hade t ex "alltid" äldst föräldrar jmfrt med mina kompisar i skolan när jag växte upp. Alltså om man ser till min ålder. Vissa ahde jämgamla föräldrar men då var de typ yngsta syskonet av 3 eller så... Och mina föräldrar var 29 resp 35 år när de fick mig, vilket idag känns som en väldigt "vanlig" ålder att få första barnet. Men på 70-talet var det nog många som fick första barnet innan 25-årsåldern.
MSW och Mrs B,
skönt att höra att bebisen tar vad den behöver.
man VET ju detta egentligen, men jag kan ändå inte låta bli att fundera ibland när jag inser att min viktuppgång ligger så mycket efter alla "normalkurvor"....
Junilejon!
FIN mage!!!!!
jag ska ta nya bilder idag tänkte jag.
Min mage har defintivt sjunkit ner nu. Så jag kan faktiskt se utanpå att Lill-Skruttan har sjunkit ner i bäckenet. Ser nog ut som om jag är längre gången än vad jag är just p g a detta. Haha, var och köpte glass på ett italienskt café härom dagen och då sa hon som sålde glassen att hon trodde det var en pojke pga hur min mage såg ut. Hon blev jätteförvånad när jag sa att det var en tjej.
Hoppas förresten att ditt röksug går över. Måste vara jobbigt.
Funderar du på att börja röka igen när barnet är fött, eller hoppas du att detta rökstopp kan hålla i sig "för resten av livet"??
jag har vänner som rökt innan de blv gravida och ett par av dem längtade ihjäl sig efter att få börja röka igen och började när barnet var fött. men vissa tog graviditeten som en naturligt framtvingad orsak att sluta röka helt och för alltid.
Hej, nu är jag och Iris på Öland med mina föräldrar. Det var lite segt att åka så långt, Iris tröttnade halvvägs och var rätt ledsen halva vägen trots att vi tog många pauser, men, men, nu är vi framme i alla fall och dagen har varit fantastiskt fin. Iris har sovit i två omgångar i sin säng så jag har kunnat sitta ute i solen, jättemysigt!
Sweet - det där med parets ålder kontra ålder på adoptionsbarnet stämmer även idag. Ju äldre man är desto mer sannolikt att man får ett äldre barn. Min brorsas kompisar fick en flicka som var ca 2 år gammal från Ryssland och de är båda över 40 år.
BS - härligt med Öland!
Sweet och Lappis: vad konstigt för hon som fick det här 3-mån bebisen var typ 43 år! Hon var ensamstående men ville inte gå igenom insemination med donator utan adopterade istället. Jaja, det finns väl alla varianter.
Sweet: googlade fram din blogg (jag har mina metoder hehe) och vilken fin mage du har! För det är väl din mage va (bilden med blomma)? Och vilka boobs!!!
BS: otur att Iris inte ens äter själv. Har ni förresten kommit ngn vart med vagnköp? Blev det en Cangaroo el?
Vilken stolt och maffig mage Junilejon!