Barnkarusellen 2
Hej alla barnkarusellsåkare!
Hoppas att ni ursäktar min dåliga fantasi när det gäller nytt trådnamn, men min fantasi går just nu åt till att namnge de små!
Välkomna alla gamla och nya anhängare!
Hej alla barnkarusellsåkare!
Hoppas att ni ursäktar min dåliga fantasi när det gäller nytt trådnamn, men min fantasi går just nu åt till att namnge de små!
Välkomna alla gamla och nya anhängare!
Jag tror inte ett skit på Minifom. Enl min Bvc-sköterska är det ung 50% av föräldrarna som provar, som tycker att det hjälper. Men jag tror att de flesta barn har ont i magen i början innan tarmarna kommer i ordning och att det förmodligen går över av sig självt för de flesta, även utan Minifom. Men tror man på det så kan man ju fortsätta.
Jag läste en del när jag ammade, men nu är det mest som ersättning för tv:n. Är det tråkigt på tv så läser jag i soffan medan maken tittar (typiskt på fotboll el ngn tråkig krigsdokumentär ). Ibland läser jag på vägen till jobbet också. Trodde aldrig jag skulle hinna läsa så här mkt med barn men det är tv-tiden som fått stryka på foten.
MrsB: frågan är om det är matvägran Malte håller på med? Moa körde ju en sådan omgång när hon var runt 6 mån men det handlade nog om att hon ville testa sin egen vilja (möjligen i kombination med att den smaklösa maten inte var god). Det är i så fall bara att stå på sig så löser det sig. Nu för tiden äter Moa som en häst - hon älskar vår mat. Hon fick ugnsbakad falukorv med potatismos och det fullkomligt slukade hon! En annan gång åt hon fisksoppa med klös (chili) tydligen gott det med.
Det är förresten väldigt roligt att komma hem till henne nu. Hon kommer krypandes till hallen så fort hon hör att jag är i dörren. Sedan busar vi medan maken lagar middag. Det var vääldigt roligt när mamma kröp runt på golvet tillsammans med henne Hon kiknade av skratt och vi kröp runt innevagnen (vår gamla vagn) så fick hon jaga mig. Det tog bara några varv innan hon insåg att hon kunde byta håll - smart tjej. Hon är himla rolig nu faktiskt!
hohooo? är det dött här idag? nenne - har du fullt upp nu igen?!
Tack för alla svar om magont. Vi köper båda sorters droppar och börjar med Semper för att se om det ger effekt först. Jag tror att det är en mängd saker, övertrötthet, stress pga det och gaser i magen. Hon sover mycket mindre på dagarna, max en timma i streck, oftast bara 20 min. Men nätterna går tack och lov bra, efter att skriken slutade vid tio sov hon en halivtimma, ammade, sov en timme, vaknade när vi bar upp henne, ammade 3 min och sedan sov som en sten fyra timmar i sin säng. Därefter snuttades det och sov hos mig ända fram till nio, så vi är ändå hyfsat i ok skick.
Förhoppningsvis är det inte tremånaderskolik utan bara vanlig magknip som går över om ett tag. BVC kunde varken säga bu eller bä. Men skriken upphör i princip alltid helt om man går omkring med henne? Kan det vara magen då? Lilla tjejen närmar sig nog 5 kg snart så det känns när man burit en stund.
Tack för tips om medicin, ska tänka på det. Läste i en tidning om att akupunktur kan fungera på kolik också, men det känns spontant lite läskigt med nålar i handen på henne. Även om jag blev frälst under förlossningen så är steget större till henne.
Nu ska jag ut på första bilturen ensam!
Har vi inte sett nån bättring på något vecka testar jag att utesluta mjölkprodukter. Det finns ju sojalatte!
September-
Sållar mig till skaran som INTE tror på miniform och det pga att jag läst för mkt underökningar o tester om det. Placeboeffketen är mkt stor här, dvs tror du att dropparna hjälper så blir du själv lugnare o på så vis lugnar barnet lättare så är det finns många forskarrapporter som stödjer det.
Har barnet riktigt kolik som det barn som Mugglan nämnde ja då skrattar läkaran åt miniform.
Semperdropparna gör det lättare för barnet att smälta maten så att säga då det tillför bra bakterier men det är inget mirakelmedel utan man bör se det som ngt långsiktigt.
Vi prövade trots detta båda på Mathilda under hennes skrik o vaken period då hon var ca 3-7 veckor men det gv ju ingen effekt. däremot så dansade vi runt m henne upprätt i famnen, mage mot mage, vissa lägger sina barn på armen m magen mot armet för att få lite tryck på magen.
massera magen, gör cykelrörelser m benen o gör det gäran vid varje blöjbyte dygnet runt så hjälper du barnet jättemkt m at bli av m sina gaser.
sen finns det akupunktur som ska vara väldigt effektiv, bla här i sthlm finns det en som utför det och i Lund tror jag, men vet inte hur många fler som lärt sig det då det e rätt så nytt.
sen sjung för barnet, håll det nära, gå mkt med det då rörelser lugnar osv tänk på vad du äter ingen lök, kål, bönor, chili, choklad, mjölkproduker i större mängder, kolsyra, kaffe mm då allt detta ger mkt gaser o kramp hos känsliga små bebisar.
trösta dig med att det säkert e en fas, uthärda även om det innebär att ni sover 2 timmar per dygn (det gjorde vi ett tag)
för oss vände det när Mathilda fick konstaterad reflux då vi automatiskt uteslöt all dållig mat samt gav medicin mot refluxen. så kräks din lilla mkt så kan det ju även vara det!
hoppas det vänder snart!
september igen- om hon inte skriker sena kvällar o nätter e det nog inte kolik ska du se *skönt*. Det finns en anlednign till att barnen skriker så sent då din mjölks konsistens ändrat sig till kvällen samt att de har utsatts för allt du ätit under dagen o tillslut så klarar inte magen mer. så jag tror nog på vanligt magknip och att hon försöker vänja sig vid maten. vid "riktig" kolik så skriker de oavbrytet helt hysteriskt i flera timmar varje kväll/natt och det är fruktansvärt! tack o lov har mina barn inte haft det men jag har varit hos folk vars barn haft det o herregud - att de inte kastar ut barnet genom fönstret förvånar mig
lycka till!
September - Åh, hoppas att det inte är kolik! Matilda hade oxå en del skrikperioder i början, men jag tror det var hennes tarmar som helt enkelt var ovana... Håller tummarna för att dropparna hjälper er!
BS - Men guuud vad rädd jag hade blivit om någon i rånahuva tänt eld i min trädgård. Hade dött av skräck om han dessutom tittade in genom fönstrena och lyst med ficklampa. ASLÄSKIGT! Polisen får väl sätta någon på det! Bevaka!
Min kompis som bor Alingsås hade inbrott strax efter jul och det har tagit lång tid innan hon vågat vara ensam i huset efter det. Riktigt obehagligt.
Muggles - Vad mysigt det låter! Det är ju för härligt när de är så stora att man få den typen av kontakt!
Frejis & Lappis - Håller verkligen tummarna för er båda! När jag blev gravid var jag inte det minsta öm i brösten, utan det kom efter ca två veckor. Så känner ni ingen ömhet där behöver det absolut inte vara ett tecken på att ni inte är gravida.
Oms - Kan du inte kontakta en annan läkare om du känner dig osäker på den du har?
problemet m läkare är att just nu finns det bara henne som jag pratade med på Lidingö sjukhus så jag kan inte kontakta ngn annan där o få svar på kort tid. om jag vänder mig till de stora sjukhusen i sthlm så tar det oftast lång tid innan man får en plats om det inte är riktigt akut o änsålänge är vi inte där då hon äter ersättning o välling samt ibland gröt o fruktpuré m gott humör och då är det inte tillräcligt alarmerande för att vara akut... men jag ger det den här veckan o så får vi se sen hur jag gör.
tack för input!
Sept: när det gäller "sover bara i 20 min" så anar du inte hur många föräldrar jag har hört detta ifrån! Detta gällde även Moa när hon var ganska liten. Det går att få dem att sova längre sammanhängande perioder med lite olika metoder. Men ev löser det sig automatiskt med din dotter - med Moa löste det sig inte automatiskt. Men nu sover hon 1,5h på förmiddagen och en 1h på eftermiddagen och det tar jag faktiskt åt mig äran för! Då har vi en mkt piggare gladare tjej att umgås med när hon är vaken. Men det finns många föräldrar som nöjer sig med att barnet bara sover 20 min och låter det vara - det förstår jag inte riktigt. Obs, ingen kritik mot ngn här - tänker mer på andra jag träffat.
När vi har lugna hemma dagar så sover Mathilda 2x 1,5-2 timmar mellan 9 och 16 ungefär sen e hon vaken till läggdags. men när vi är borta så blir det andra tider. bra sömn på dagen genererar i mer säng på natten. vi vagnar henne sen 2-3 månader tillbaka o då somanr hon på mellan 1-10min. men det gäller att man tar henne i rätt tid, första gnället eller gnugget i ögongn o vips ner i vagnen.