• Vidalila

För oss som ska gå in med pappa eller likn.

Hej brudar!

För ett tag sedan startade jag en tråd där vi som ska gå in med vår pappa, eller någon annan som har samma roll. Det verkar som att den behövs på nytt.

Samma policy gäller som innan, här ska vi ha en trevlig ton, utan påhopp. Syftet är inte vi ska behöva försvara oss eller diskutera för och emot brudöverlämning, utan syftet är att utbyta ideer, diskutera och ha trevligt. Ni som vill göra motsatsen kan välja tusentals andra trådar. Den här tråden är för oss som väljer detta upplägg och vi ber att ni som inte håller med respekterar detta.

Välkomna!

• Svar på tråden För oss som ska gå in med pappa eller likn.
  • Kärlek ger näring åt själen

Ja precis och jag menar de kan ju lära känna varandra om de inte sets tidigare också. Jag tror inte att folket bara står och tittar precis *Skrattar*

Vi kan iofs köra en tipsrunda men nackdelen är den att då lär de bli skitiga För vår lokal ligger intill en motionsslinga hehe då kanske de inte ens hittar tillbaka *ASg*

• stenbruden

Hahahah ni får leta efter alla borttappade gäster i skogen! Glöm inte att ha med det i förhållningsreglerna att ni inte ansvarar för det *asg*

Nä nu känns det faktiskt lite bättre igen när jag hör att ni också tänker som vi.
    För visst hade det underlättat mkt som Vidalila skriver om man fotas innan men vi vill verkligen inte ses innan..

Haha det har vi hehe

Vi har redan sagt det från början att vi inte ska ses innan.

Enda nackdelen är den att vi kommer att samköra till kyrkan men då kommer jag och min tärna ha på oss mysiskläder (Jogginset) och vara sminkade och fixat frissan.. men that's it.. han lär inte se mig i kläderna förrens efteråt..
    Detta för att vi inte kan fixa transport för mig och tärnan själva för då kommer min m2b lika sent som gästerna

• stenbruden

Vi kommer att försöka fixa så att vi inte åker ihop.. Ska fråga min morbror ev om han kan hämta m2b + bestman. Min styvis hämtar mig + tärna, han ska ju ändå gå med i följet.

Men då är det inga bekymmer eftersom du inte är klädd!

Nej jag tycker inte det iheller,.. För han lär ju inte se "hela" mig sas. utan snarare bara delar. Min m2b skoja om att han skulle blunda hela vägen till kyrkan för att inte titta på mig vilket jag sa var en totalt trafikfara *Skrattar*

vi tänkte först att jag o min tärna skulle åka själva men eftersom det blir en ny bil för henne så sa hon att det var bättre hon åkte istället för att köra.

• Ingarö08

Jag gjorde ett inlägg om det. Här kan du läsa mera

www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m2702643.html
    Läs Esse50s inlägg i tråden nedan:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-67/m2806627.html

Det står bland annat:
    "Hej. Jag arbetar som kyrkväktare och vill bara försöka klargöra ett par saker.

I kyrkan så är det så här:
    Koret(altaret) = österut i typ 99% av alla kyrkor.
    Vä = Norra sidan = Kvinnosidan.
    Hö = Södra sidan = Manssidan.
    Så är traditionen sedan medeltiden. Exakt varför vet man inte, men på de flesta avbildningar av Jesus och hans mor, så befinner hon sig till vä från betraktarens perspektiv. Därav "Mariasidan".
    Än idag så är "kvinnoknäppta" kläder konstruerade så att när kvinnan sitter till vä, så kan hon öppna blusen o vid behov amma diskret utan att männen ser bröstet. :)
    Enl det gamla så kommer ondskan fr norr, det har ingenting att göra med varken att kvinnor skulle vara ondare eller vara bättre rustade att stå emot ondskan.

Nåväl: Vanligast när pappan överlämnar är:
    Kvinnan går på pappas hö sida för att inte behöva korsa varandras väg. Pappan sätter sig sedan på vä (brudens) sida. Hon möter upp brudgummen som ju står på hö sida.
    Voila! De står på rätt sida om varandra.

OBS! En del mer gammalmodiga präster vill ha pappan till hö (kvinno resp manssidan)....
    Prästen har i kraft av sitt ämbete rätt att bestämma. Han/hon styr förrättningen.
    Är man inte nöjd, så får man som Linda o Weng byta präst"

stenbruden skrev 2008-04-10 12:02:42 följande:
    Ok men är det jätteviktigt med vilken sida eller varför är det så kanske är rätta frågan? Jag älskar traditioner så jag vill inte bryta det om det betyder ngt fint... Vi får öva helt enkelt i så fall
  • stenbruden

Oj va intressant, hade ingen aning om allt detta..
    Vi gifter ju oss borgerligt så är det mer en "religiös/kyrklig" tradition så bryr jag mig inte så mkt..
    Får fundera på vad som passa bäst för oss helt enkelt. Man kanske ändå vill mötas upp och gå sista lilla biten ihop så då löser det ju sig av sig själv med pappa i så fall om jag bara går ifrån honom..

Tack! Intressant att veta hur det ligger till!

• stenbruden

Hur ska ni andra göra med klädseln? Ska pappsen ha samma som bestman o m2b eller inte?

Min pappa ska ha en vanlig svart kostym
    lika så best man men min m2b har frockcoat. Detta för att det var snyggast på honom.. Och bestman mena på att han såg inte klok ut i det *S*

• Ingarö08

Min pappa ska oxå ha "vanlig" kostym och m2b och bestman har morning coat. Rätta mig om jag har fel men i USA/England så tror jag att det bara är brudgummens far som får ha "samma" kläder som brudgummen (förutom bestman då)... har läst det någonstans men kanske någon som vet...

Svar på tråden För oss som ska gå in med pappa eller likn.