Jag gjorde ett inlägg om det. Här kan du läsa mera
www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m2702643.html
Läs Esse50s inlägg i tråden nedan:
www.brollopstorget.se/Forum-1-67/m2806627.html
Det står bland annat:
"Hej. Jag arbetar som kyrkväktare och vill bara försöka klargöra ett par saker.
I kyrkan så är det så här:
Koret(altaret) = österut i typ 99% av alla kyrkor.
Vä = Norra sidan = Kvinnosidan.
Hö = Södra sidan = Manssidan.
Så är traditionen sedan medeltiden. Exakt varför vet man inte, men på de flesta avbildningar av Jesus och hans mor, så befinner hon sig till vä från betraktarens perspektiv. Därav "Mariasidan".
Än idag så är "kvinnoknäppta" kläder konstruerade så att när kvinnan sitter till vä, så kan hon öppna blusen o vid behov amma diskret utan att männen ser bröstet. :)
Enl det gamla så kommer ondskan fr norr, det har ingenting att göra med varken att kvinnor skulle vara ondare eller vara bättre rustade att stå emot ondskan.
Nåväl: Vanligast när pappan överlämnar är:
Kvinnan går på pappas hö sida för att inte behöva korsa varandras väg. Pappan sätter sig sedan på vä (brudens) sida. Hon möter upp brudgummen som ju står på hö sida.
Voila! De står på rätt sida om varandra.
OBS! En del mer gammalmodiga präster vill ha pappan till hö (kvinno resp manssidan)....
Prästen har i kraft av sitt ämbete rätt att bestämma. Han/hon styr förrättningen.
Är man inte nöjd, så får man som Linda o Weng byta präst"
stenbruden skrev 2008-04-10 12:02:42 följande:
Ok men är det jätteviktigt med vilken sida eller varför är det så kanske är rätta frågan? Jag älskar traditioner så jag vill inte bryta det om det betyder ngt fint... Vi får öva helt enkelt i så fall