• Svar på tråden Fikasugna GbgFruar träffas igen....
  • Ab fab

God morgon ni stackars lönearbetare
    Själv sitter jag här imorgonrocken och skall snart sätta igång.

Sen väntar Smögen och havsbadet. Oh vad det skall bli skönt.

Intervjuen- ta med betygskopior. Jag har aldrig lämnat dem men det är snyggt att kunna erbjuda dem om de undrar. Referenserna är bra att ta med också (hihi... jag menar telefonnumren *s*)

Valborg var trevligt. Myckt skumpa, lång lunch o sen en hel del drinkar. Vi var 140 på frukosten så det var avancerat mingel. Igår slappade vi, fikade hos mamsen, rensade ogräs. Jag hade allvarliga planer på grillpremiär men det ösregnade här vid sjutiden.

• Nibla

Tez,
    Vilken fin låda! Jättebra idé att fylla den med lite smått och gott. Hade jag haft tid hade jag nog också gjort en, men det räcker med att jag ska knåpa ihop två kort tills imorgon.
    Köpte sparbössan, sen ska grabben få en Brio-tax. Ni vet en sån där ful, men klassisk svart tax som man kan dra efter sig.

Ab,
    hej på dig! Inte alls avis på att du sitter i morgonrocken.....vill också! Det var kämpigt att gå upp imorse när N låg kvar i sängen. Han är för övrigt invalid och kräver en del pass-opp. Typ att hämta saker och sånt. Han har i alla fall fått låna ett par kryckor nu så han kan ta sig runt utan att krypa eller hoppa på ett ben.

• FruTez

ab: Betygskopior... det enda jag har är ju för tusan betyg från gymnasiet... känns ju inte så aktuellt juh?!?! God morgon förresten!

• FruTez

Nibla: Briotax, bra idé! *antecknar* Kanske nått att lägga i kartongen!

Ab: Smögen låter gott! *drömmer mig bort*

• FruTez

Har funderingar kring en fråga som jag är helt säker att jag kommer att få... Berätta lite om dig själv! Åh, det är ju så svårt juh! Va tusan ska jag prata om?

• Nibla

När jag fått frågan "berätta om dig själv" har jag gjort det i kronologisk ordning och berättat om:
    -vart jag vuxit upp, lite om min familj
    -vad jag gjorde efter gymnasiet och varför (au pair och pluggade i USA)
    -Vad jag gillar att göra på fritiden
    -Att jag är gift med N och att vi nyligen köpt hus
    -Fritidsintressen

• FruTez

Nibla: Ska man inte ta det ur ett "jobbperspektiv"? Alltså mer om ens personliga egenskaper? Tex. jag är en social person som älskar att fika med mina vänner och att träffa nya personer? Bla. bla. bla! Haha! Känns som klyshor! hehe! Åh, vill bara ha det överstökat, blir lite nervös när jag tänker på det!

Hur gör man om barnfrågan dyker upp? Ska man nämna det, men att man t.ex. vill satsa på karriär först?

• FruTez

Nä, nu vill jag inte prata mer jobb, vill följa med Abbe till Smögen istället!

• Nibla

Tez,
    ska bara svara på dina frågor om jobbet sen kan vi diskutera pyssel eller nåt!

Jag tycker det är minst lika viktigt att de som intervjuar får veta lite personligt om mig, i form av att jag berättar om mig själv, hur jag är, vad jag tycker om, etc. Vill de veta saker ur ett arbetsperspektiv så får de specifikt fråga om det.

Jag tror att frågan om barn inte är så vanlig, men man vet ju aldrig. Däremot har jag fått frågan vad jag gör om 5 år. Då har jag svarat att jag har ett arbete jag trivs med, bra balans mellan fritid och arbete och sen avslutat med "sen är jag inte helt främmande för att bilda familj", så får de dra sin egna slutsatser.
    Jag menar jag fick ju jobb på den kommentaren, och de visste att jag var nygift och nybliven husägare. Det stod väl "befrukta mig" i pannan på mig. Hehe! Men min chef som intervjuade mig har i efterhand sagt att hon visst tänkte i de banorna att jag säkerligen kommer skaffa barn, men att det inte spelade nån roll då det var JAG som passsade bäst för det jobbet! (fram för fler såna chefer!!)

Oj, vilket svammel det blev..........

• FruTez

nibla: "Befrukta mig!" Hahahah! Va rolig du e! Visserligen gillar jag pyssel och stämplar och samlar tom. på dom, men jag är rädd för att ha just den stämpeln! Haha!

Svar på tråden Fikasugna GbgFruar träffas igen....