• bridesilly

Tärnor som bara klagar

Jaha så här gick mitt tärnmöte.

Ingen var speciellt exalterade över planeringen. Färgen var ju inte riktigt "deras" färg och dom var ju för stora. Skorna gick dom inte med på att välja en neutral färg.

Ska VI som brudpar ändra färgtema för att brudtärnorna inte är nöjda? Har aldrig hört talas om förut. Jag vägrar. Acceptera situationen eller avsäg dig tärnposten eller vad säger man?

Jag hade förväntat mig liiite mer glada miner och kul planering med mina tärnor. Inte klagomål på hela min planering och färgval.

Har jag fel?

• Svar på tråden Tärnor som bara klagar
  • bridesilly
    LloveC skrev 2008-02-04 11:53:04 följande:
    Man borde väl kunna komma fram till kompromisser, alla måste ju få känna sig fina, jag tycker inte det handlar om vem som får bestämma mest eller inte. Jag tycker fortfarande att mina tärnor är där som mina vänner, inte som dekor, men så har vi inget färgtema heller då jag inte riktig förstår vitsen med att allt ska vara matchat. Jag har valt tärnor för att jag älskar dom som personer, inte för att dom ska passa in.Men alla gör som dom själva vill, det är så jag ser på saken bara
    Har du inget färgtema är vi inte i samma sits tyvärr.
  • girl in love

Tycker hela grejen verkar skitjobbig...

• girl in love

Såg en ganska knalligt grön klännig i ditt galleri. Är det dina tärnklänningar?

Tycker att de är snygga men förstår om inte alla känner sig bekväma i en så stark färg..

Kanske hade dina tärnor inte förstått innan HUR grönt du menade med grönt...

• Ilbäcksan

Nu har jag inte läst alla sidor härinne, men rent spontant efter att ha läst ditt meddelande så känner jag väl att ni måste alla försöka lyssna på varann och kompromissa. Detta är givetvis beroende på hur situationen ser ut, betalar brudparet klänning och skor till tärnorna? Om ni gör det så tycker jag att ni absolut har mer att säga till om och att tärnorna borde tänka på era önskemål i första hand. Betalar de sina egna kläder så kan man som brudpar inte ställa krav på hur det ska se ut tycker jag. Försök att komma överrens för en sån sak kan förstöra hela stämningen på ett bröllop. Så var det för mina vänner där bruden ställde allt för höga krav och ansåg att alla skulle släppa allt bara för hennes bröllopsdag eftersom det var den viktigaste dagen för "henne". Faktum är att man kan gå en viss bit för brudens skull, men det finns gränser även där, försök sätta dig in i deras sits, ekonomiska situation och värderingar. Min tärna tar en klänning som hon vill ha(någon hon har eller köper) och skor har jag inte ens reflekterat över, så viktigt tycker inte jag att tärnutstyrseln är, jag är mest glad åt att hon vill vara min tärna!

• Ilbäcksan

Alltså jag förstår nog inte, varför vill de själva behålla klänningarna om de inte vill ha de på sig på bröllopet?

bridesilly skrev 2008-02-04 10:14:33 följande:
    Mina tärnor var fullt införstådda med att JAG hade redan hittat den modellen OCH färgen som jag vill ha på mina tärnor. Om de sen väljer att de ändå betalar klänningarna för att dom vill ha dom KVAR så är det upp till dem. Jag skulle aldrig drömma om att ändra och styra i någon annans drömmar utan hellre baka ur om jag nu så tvunget tycker illa om färgen. Till saken hör att alla var fina i färgen och såg inte ett dugg bleka eller sjuka ut. Men det är min dröm och min vision passar det inte så sitt bland gästerna och ha på dig vad du vill.Vett och etikett behöver man inte följa slavisk alls. När dom är införstådda med att jag väljer så har dom ett val att acceptera mitt val eller låta bli.
  • Ilbäcksan

Ursäkta mig, men vilken nedvärderande syn du har på dina tärnor, är du sån annars också eller är det bara bröllop som tar fram de fula sidorna? Du ska vara glad att någon vill vara din tärna, för mig är det en ära att min bästa kompis ställer upp, jag blev glad när hon sa ja! Du får nog värdera om ditt sätt att se på saker och ting, ja, det är er dag, men inte till vilket pris som helst, lite ödmjukhet skulle inte skada här.

bridesilly skrev 2008-02-04 10:25:06 följande:
    Faktum är att alla andra tycker så med som jag har pratat med. En tärna är (ja jag är hemsk som säger så) rekvisita utöver brudparet. En tärna är där för att vara mitt stöd under dagen och hjälpa mig med småsaker. Det är vi som ska vara dagens höjdpunkt och det är en ära att få vara med.
  • Ilbäcksan

Det förekommer hela tiden, min tärna kommer ha en jättefin limegrön klänning och vårt tema är aprikos och creme, men jag har ingen aprikos klänning, så det lär inte skära sig. Jag har vit brudklänning, min sambo svart frack och hon limegrönt, varför måste hon ha enligt temat? *förvirrad*

bridesilly skrev 2008-02-04 11:39:37 följande:
    Det spelar väldigt stor roll vilken färg dom har om man har ett färgtema. Har inte vart med om att tärnorna inte följer brudens färgtema utan bestämmer eget.
  • Fru Almqvist

Har ni inga andra färger i färgtemat? Var precis som "girl in love" inne och kikade i ditt galleri och även jag kan förstå om det är en färg som inte alla känner sig jättebekväm i... Men samtidigt förstår jag att du vill ha allt precis som du har tänkt dig.
    Jag får inte direkt någon känsla av att ni faktiskt har PRATAT om detta, det verkar mest ha varit "sura miner", nu kanske jag har missuppfattat men du kanske ska ta ett snack med allihop?! Det är ju onödigt om ni går och retar upp er på varandra för en sådan här sak...
    Hoppas att det löser sig!

• Vinterbruden 08

Ähhh trams!! Grönt är en jätte fin färg och helt rätt i år!! Sitter klänningarna snygt så får dom helt enkelt anpassa sig.. det är ju trots allt ditt bröllop!!

Styrke kramar till dig och jag tror att om du pratar med dom och säger hur ledsen du faktiskt blivit av allt detta så kommer dom säkert på bättre tankar

• MrsRose

Tärnorna är väl ingen assesoar som ska matcha klänningen? Jag var bara glad att min tärna fanns där för mig och ville ställa upp. Hon fick dessutom välja klänning själv trots att jag betalade den. (Och hon blev jättevacker)

Svar på tråden Tärnor som bara klagar