• bridesilly

Tärnor som bara klagar

Jaha så här gick mitt tärnmöte.

Ingen var speciellt exalterade över planeringen. Färgen var ju inte riktigt "deras" färg och dom var ju för stora. Skorna gick dom inte med på att välja en neutral färg.

Ska VI som brudpar ändra färgtema för att brudtärnorna inte är nöjda? Har aldrig hört talas om förut. Jag vägrar. Acceptera situationen eller avsäg dig tärnposten eller vad säger man?

Jag hade förväntat mig liiite mer glada miner och kul planering med mina tärnor. Inte klagomål på hela min planering och färgval.

Har jag fel?

• Svar på tråden Tärnor som bara klagar
  • lillamaa

usch vad jobbigt.

min syster ska vara tärna (har bara en då jag tycker det räcker och man slipper tjorv med matchande kläder och liknande). hon har sagt att hon vill betala sin klänning (blir den allt för dyr betalar jag den, så blir det henner tärngåva). vi pratade om vilken modell hon ville ha och vad jag tycker passar. kom fram till en gemensam lösning. nu letar jag klänningar på internet och skickar bilder på dem till henne så får hon säga vad hon tycker. har sagt att hon får välja på rött eller silver och just nu lutar det mor rött.

tycker helt klart tärnan ska anapssa sig till brudparets önskningar. men om man betalar för sin egen klänning så ska man få vara med och bestämma, LITE. inte helt. då kan man lika gärna komma som gäst. då får man ju bestämma själv.

• Akvavit

Personligen tycker jag visst att brudparet kan få bestämma ganska mycket angående tärnans klänning, även om tärnan betalar själv, men sånt får man ju diskutera igenom med tärnan.

Däremot har jag svårt att förstå att man vill tvinga sin tärna att ha kläder som hon uppenbarligen inte trivs i. Det kommer ju synas på korten, och om det är en färg som faktiskt inte passar tärnan kommer hon ju se blek/röd/gul ut på korten, eller nåt. Vill man det? Kan man inte vara lite flexibel, både tärna och brudpar och hitta en kompromiss? Kanske det inte måste vara just DEN gröna nyansen? Kanske det kan vara en helt annan färg med ett grönt band i midjan eller under bysten?

Vi har koppar som temafärg, och min tärna sa direkt att visst kunde hon ha en kopparfärgad klänning om vi verkligen ville, men det är inte hennes färg. Och jag vill att hon ska trivas i sin klänning och dessutom ha en färg som hon inte försvinner i utan framhäver hennes egna färger. Så det blev en helt annan färg. Och vi är båda väldigt nöjda med det!

• bridesilly

Mina tärnor var fullt införstådda med att JAG hade redan hittat den modellen OCH färgen som jag vill ha på mina tärnor. Om de sen väljer att de ändå betalar klänningarna för att dom vill ha dom KVAR så är det upp till dem. Jag skulle aldrig drömma om att ändra och styra i någon annans drömmar utan hellre baka ur om jag nu så tvunget tycker illa om färgen.

Till saken hör att alla var fina i färgen och såg inte ett dugg bleka eller sjuka ut.

Men det är min dröm och min vision passar det inte så sitt bland gästerna och ha på dig vad du vill.

Vett och etikett behöver man inte följa slavisk alls. När dom är införstådda med att jag väljer så har dom ett val att acceptera mitt val eller låta bli.

• bridesilly

Jag tycker iaf att det är brudparets (återigen) vision och dröm som gäller och vill man inte vara med i den visionen så får man säga att man inte vill göra det och då sålla sig bland gästerna.

• lillamaa

håller med dig bridesilly. vill man välja vad man ska ha på sig så kan man komma som gäst,precis som jag skrev tidigare.

tycker verklige det är fult gjort om de från första början var informerade om att du skulle bestämma klänning och färg. usch.

• bridesilly

Faktum är att alla andra tycker så med som jag har pratat med. En tärna är (ja jag är hemsk som säger så) rekvisita utöver brudparet. En tärna är där för att vara mitt stöd under dagen och hjälpa mig med småsaker. Det är vi som ska vara dagens höjdpunkt och det är en ära att få vara med.

• Vinterbruden 08

Jag har sagt till min tärnor vilken färg jag vill att dom ska ha rött eller silver. Alla 3 ska ha samma klänning och den går vi ut och köper tillsammans.. 2 av mina tärnor bor i sverige och en i norge men jag och hon i norge tar en weekend och åker till sthlm, köper kläderna med dom andra tjejerna och bara har en tjejhelg.. Skulle aldrig tvinga dom att ha på sig någon som dom hatar därför så ser vi ut klänningen tillsammans. Sen har det aldrig varit på tal att jag ska betala deras klänningar. Mina tärnor ser det som en ära att få vara tärna och förstår att bröllopet kommer kosta massor iallafall och kläder till festen hade dom ju behövt köpa oavsett om dom inte var tärnor..

Har fått tips om att i södertälje så har dom väldigt fina tärnklänningar från 900,- så dit tänkte vi ta turen

Lycka till allihop!!

• lillamaa

ja verkligen. länkade lite sidor till syrran i samband när jag frågade om hon ville vara min tärna, bla härifrån BT där det står vad som är en tärnas uppgift och att det är en ÄRA att få bli vald mm

• bridesilly

Jag tvingar inte någon att ha på sig något dom hatar. Vår färg är grönt och jag ändrar icke mitt färgtema för tärnornas skull så dom kan backa ur om det inte passar.

• bridesilly

Har jag också gjort. Har frågat dem för evigheter sen om dom vill vara och alla ville vara det. Naturligtvis kan dom välja att inte vara med nu om det är så att de inte vill. Men kanske man ska kolla upp informationen bruden givit innan man tackar ja.

lillamaa skrev 2008-02-04 10:27:19 följande:
    ja verkligen. länkade lite sidor till syrran i samband när jag frågade om hon ville vara min tärna, bla härifrån BT där det står vad som är en tärnas uppgift och att det är en ÄRA att få bli vald mm
Svar på tråden Tärnor som bara klagar