• bridesilly

Tärnor som bara klagar

Jaha så här gick mitt tärnmöte.

Ingen var speciellt exalterade över planeringen. Färgen var ju inte riktigt "deras" färg och dom var ju för stora. Skorna gick dom inte med på att välja en neutral färg.

Ska VI som brudpar ändra färgtema för att brudtärnorna inte är nöjda? Har aldrig hört talas om förut. Jag vägrar. Acceptera situationen eller avsäg dig tärnposten eller vad säger man?

Jag hade förväntat mig liiite mer glada miner och kul planering med mina tärnor. Inte klagomål på hela min planering och färgval.

Har jag fel?

• Svar på tråden Tärnor som bara klagar
  • bridesilly

Dom kan inte få bestämma färgtema åt oss eftersom det är VI som är brudparet. När dom ska gifta sig eller har gift sig har dom fått bestämma. Dom vill betala för att få ha klänningarna kvar och för att det inte kostade dom skjortan att göra det. Men färgtemat bestämmer vi.

20080301 skrev 2008-02-03 15:19:25 följande:
    Men nu är det ju så här att om hon/dom ska betala så ska dom få bestämma själva vad dom vill ha oavsett vad du tycker. Men om du betalar deras kläder och skor är det bara för dom att foga sig för din önskan. Så om du verkligen vill ha dom färgerna får du betala för kläderna.Vi betalar både tärnans och marshalkernas (3st) kläder och skor eftersom vi har både färg och tema krav.
  • 20080301

Du har fel. OM du betalar kläderna kan du kräva allt du har som krav, MEN om du inte betalar får dom bestämma själva. Om klänningarna inte kostar skjortan betala dom då och ge dom till dom som gåva för att dom är dina tärnor. Men som sagt du kan inte kräva färg, form osv om dom betalar. Oavsett vad du väljer för färgtema.

bridesilly skrev 2008-02-03 15:22:19 följande:
    Dom kan inte få bestämma färgtema åt oss eftersom det är VI som är brudparet. När dom ska gifta sig eller har gift sig har dom fått bestämma. Dom vill betala för att få ha klänningarna kvar och för att det inte kostade dom skjortan att göra det. Men färgtemat bestämmer vi.
  • grabbarna

jag håller inte med dig att man som tärna ska få välja helt fritt bara för att man själv betalar, ok man väljer modell på klänningen men icke att man väljer färg själv..

20080301 skrev 2008-02-03 15:25:53 följande:
    Du har fel. OM du betalar kläderna kan du kräva allt du har som krav, MEN om du inte betalar får dom bestämma själva. Om klänningarna inte kostar skjortan betala dom då och ge dom till dom som gåva för att dom är dina tärnor. Men som sagt du kan inte kräva färg, form osv om dom betalar. Oavsett vad du väljer för färgtema.
  • grabbarna

att dom inte är exakt i stl kan jag ju förstå att man säger till om inte att man klagar på dock för det är ju bara att sy in men om du vill att dom ska ha illasittand eklänninge så kan jag förstå att dom klagar

men hoppas dom skärper till sig

bridesilly skrev 2008-02-03 15:02:50 följande:
    Färgen på klänningen, färg på skor, att dom inte var exakt i storlek och måste sys in vid bysten mm mm
  • lillan31

jag personligen skulle känna mig hedrad av att få vara tärna på nån av mina vänners eller min systers bröllop....förstår verkligen inte varför man skulle vilja bråka om kläderna,om brudparet har ett visst färgtema... som tärna skulle jag nog räkna med att det finns ett färgtema att rätta sig efter...o om färgen på min klänning känns viktigare än själva tärnuppgiften, då har de nog valt fel person till tärna.

Skulle hellre tacka nej till att vara tärna än att bråka om sånt.

Men det är jag det.

• grabbarna

jösses! men duuu.....du får ta ett snack med henne och visa att du är allvarlig, blir hon sur och inte vill vara med kanske det trots allt är bättre? hoppas hon lugnar ner sig, det är ju din dag inte hennes..

lycklig78 skrev 2008-02-03 15:18:26 följande:
    Hon ÄLSKAR bröllop så hon är verkligen hedrad, säger hon. Men det ska vara på hennes vis. Hon har tom tänkt ha samma frisyr som mig. Jag önskar att jag aldrig frågat henne. HON har förvandlats till en tärnzilla
  • lycklig78

Jag vet... Men jag försöker intala mig själv att det inte blir helt fel med beige heller. Vad tror ni? Jag hatar konflikter.

• 2008-08-09

Fast jag tycker nog att även om tärnan betalar sina kläder själv (som i mitt fall) så kan hon inte få bestämma allt ändå..
    Liksom en tärnklänning med släp?! Samma frisyr som bruden?!
    Låter som att tärnan längtar lite VÄL efter sin egen bröllopsdag, att hon glömmer vad hennes roll är i det här fallet..

Min tärna har en egeninköpt svart klänning, jag kommer enbart att köpa ett lila sidenband som hon ska ha i midjan.
    Skorna får hon ordna själv, blir ju antingen svarta eller lila.

Herregud, lite krav MÅSTE man få ha som brud, annars är det bara för tärnan att tacka för sig..
    Jag skulle då inte tolerera att tärnan kommer i samma frisyr som mig..herregud...snart får man väl höra att tärnan ska ha tiara också... (som systern i bröllopsbonanza... ...)

• lycklig78

Men jag ska ha en enkel frisyr (se mitt galleri). Jag har inte så jättelångt, så tänkte göra en hårförlängning. Vad kan jag kräva att tärnan ska ha då? Hon har jättelångt hår.

Förlåt bridesilly, känns som jag tar över din tråd...

• 2008-08-09
    lycklig78 skrev 2008-02-03 15:44:18 följande:
    Men jag ska ha en enkel frisyr (se mitt galleri). Jag har inte så jättelångt, så tänkte göra en hårförlängning. Vad kan jag kräva att tärnan ska ha då? Hon har jättelångt hår.Förlåt bridesilly, känns som jag tar över din tråd...
    I det fallet skulle jag säga att hon får ha utsläppt hår bara.
Svar på tråden Tärnor som bara klagar