• bridesilly

Tärnor som bara klagar

Jaha så här gick mitt tärnmöte.

Ingen var speciellt exalterade över planeringen. Färgen var ju inte riktigt "deras" färg och dom var ju för stora. Skorna gick dom inte med på att välja en neutral färg.

Ska VI som brudpar ändra färgtema för att brudtärnorna inte är nöjda? Har aldrig hört talas om förut. Jag vägrar. Acceptera situationen eller avsäg dig tärnposten eller vad säger man?

Jag hade förväntat mig liiite mer glada miner och kul planering med mina tärnor. Inte klagomål på hela min planering och färgval.

Har jag fel?

• Svar på tråden Tärnor som bara klagar
  • 2008-08-09

Jag förstår vad du menar, man kan ju inte bara klampa på och begära saker hit och dit. (men jag tror inte direkt att bridesilly har betett sig så mot sina vänner heller).
    I mitt fall var det absolut inte så, min tärna ville betala själv (kanske för att hon vet att vi försöker dra ner på kostnaden för bröllopet) och undrade iaf vilken färg klänningen skulle ha och hur jag ville att den skulle se ut.

• C Tox

Har följt tråden och har en liten fundering som kanske är lite OT men jag blev nyfiken.

Är det självklart att man som tärna glatt skall betala för en klänning som man tycket är gräslig och aldrig mer vill se? Jag vet att så inte är fallet för Bridesilly och att hon erbjöd sig att stå för dem men mer hypotetiskt? Har kikat på en del tärnklänningar och de är ju inte särskilt billiga. Om jag hade blivit tillfrågad att vara tärna för ett par år sedan och skulle stå för klänningen själv så hade jag nog varit tvungen att tacka nej även om det är en ära att bli tillfrågad. Trist att behöva avböja pga pengar...

Jag har frågat min bästa vän om att vara tärna så ett matchande följe är inte aktuellt men jag hade nog hellre haft med henne än rätt klänning om jag inte skulle betala dem.

• bridesilly

Nej jag hade som sagt förberett dem på att jag väljer färg. Dom VILL betala själva. Jag har inte på något sätt vart nån bridezilla och gapat att jag bestämmer utan på ett snällt sätt sagt att jag vill väldigt gärna att de som ska vara mina tärnor har den färg jag väljer. Sen om de säger att de vill betala så får de göra det. Och vill man inte vara tärna så kan man få en annan uppgift eller "bara" vara gäst.

• Ilbäcksan

Ni verkar ju ha haft en bra konversation och det är ju det jag menar. Man får anpassa sig lite efter de tärnor man har, har man valt tärnor som har bra ekonomi och/eller gärna köper en klänning för brudens skull så är det ju jättebra för bruden. Har man däremot valt en tärna som inte har det bra ekonomiskt eller helt enkelt inte vill lägga pengar på en klänning som hon inte valt själv, men man ändå vill ha tärnan, så får man ju komma överrens, eller välja en annan tärna. Så jag håller med dig till en viss del.

2008-08-09 skrev 2008-02-05 17:24:43 följande:

Jag förstår vad du menar, man kan ju inte bara klampa på och begära saker hit och dit. (men jag tror inte direkt att bridesilly har betett sig så mot sina vänner heller).I mitt fall var det absolut inte så, min tärna ville betala själv (kanske för att hon vet att vi försöker dra ner på kostnaden för bröllopet) och undrade iaf vilken färg klänningen skulle ha och hur jag ville att den skulle se ut.
  • 2008-08-09

Och jag håller med dig, till en viss del!

• Ilbäcksan

*Pustar ut* Det är alltid trevligt att komma till en väg där man förstår varann :)

2008-08-09 skrev 2008-02-05 17:30:53 följande:

Och jag håller med dig, till en viss del!
  • SpookyandKira

C Tox:

Det verkar inte vara kulturen i Sverige, men har i staterna sa: ja. Det ar en sjalvklarhet, tyvarr i vissa fall, for 'zillor finns ju overallt. Man tar pa sig det bruden vill att man ska ha pa sig, och sa star man dar och ser glad ut. Sa lange bruden ar nojd och tycker att hon har det vackraste brudfoljet i varlden, sa finner man sig i puffarmar, bakrosetter och volanger eller vad det nu ar hon dikterat. Nufortiden ar det mer och mer vanligt med brudar som later tarnorna valja sina egna klanningar eller koper klanningarna som present, men det matchade brudfoljet ar fortfarande normen, och att betala sin egen tarnklanning ar oftast en sjalvklarhet.

• C Tox

Tackar för svaret SpookyandKira. Kan tänka mig att det finns många fd tärnor i USA med en rejäl uppsättning klänningar som bara använts en gång :) Är ganska tacksam att det inte är så vanligt här men sedan är ju bröllopen här oftast lite mindre - brudföljen med 5-6 tärnor hör väl inte till vanligheterna.

Fantastiskt fina bilder från ert bröllop förresten - kikade på dem som gäst innan jag friat till och blev officiell.

• Nusse

Har inte orkat läsa hela tråden men är det enklast om ni gör såhär, Bridesilly betalar tärnklänningarna och får exakt den modell och färg som hon vill ha, tärnorna byter om till middagen i de klänningar de själva vill ha. Jag vet att det är tradition att tärnorna betalar själva, men det är lite knasigt att bli påtvingad en klänning man inte vill ha.

On a personalnote, hade mina bästa vänner bett mig stå tärna i svart plastsäck hade jag gjort det för deras skull!

Svar på tråden Tärnor som bara klagar