• Lapinette

Barnkarusellen

Vem vill vara med på barnkarusellen? Kanske funderar på att göra ett försök, ett avstamp och hoppa upp eller vem vet du kanske redan sitter där med den lilla i famnen? Här inne är vi ett gäng som har stött och blött detta med tantens månatliga besök, huruvida rosenrot kan hjälpa till, kiss på stickan eller kanske en sjuhärliga massa hormoner?

Nåja, de flesta av oss har faktiskt lyckats och flera trådbebisar har tittat fram sedan vår start sommaren 2006. Så numera innehåller denna sida även frågor som vilken barnvagn som rullar bäst i stadsmiljö och hur i helsike man får ungen att sova på nätterna!

Välkomna in alla gamla veteraner men även ni som är nya. Bered er på många inlägg och mycket skratt och gråt!

• Svar på tråden Barnkarusellen
  • gosnosen

lappis - nej, vi är inte framme i kön. men han hsde prioriterat vårt besök till fertilitetsenheten (inte samma som IVF-kliniken) för att upplysa oss om ÄD och att vår prognos inte ser bra ut. när jag berättade att läkaren på octaviakliniken hade mätt äggstockar och räknat folliklar mm. och kommit fram till en procentsats som låg närmare 40% sa han bara "ja, lycka till då". så om vi får samma dåliga resultat nästa försök tycker han definitivt att vi ska ställa oss i ÄD-kö istället. vi får se hur vi gör! maken är spontant inte positiv till det. jag vet inte vad jag känner. nu fokuserar vi på detta försök och så får vi ta ställning till plan B om det behövs.

tack för kramar och tumhållningar! det värmer!

• Ars amandi

meeen suck

att hon aldrig ringer upp då....

nepp nu vill hästarna komma in så får gott åka tillbaka till jobbet igen...

• Liten med Mindre

Gosnosen - vilken osympatisk läkare!! Hoppas lite mer än vanligt att ert försök nu fungerar - pillutta honom i så fall!

Cicci - tack för en härligt promenad o fika igår. Härligt liten krabat du har. Förstår att du får gympa mycket så som han håller igång.

Moppy - kul att det funkade att träffa dig med för fikat. Din lille "toker" är bedårande.

Mindre o jag hamnade i amningsrummet på Åhléns i en dryg timme. Tyckte hon skulle få sprattla och gympa lite, städa av henne, äta och kräkas i några omgångar - och vips hade massor med tid gått. Skönt att komma hem på kvällen - även om jag undrar ifall dagens strapatser påverkade mattillgången - det verkade så tomt under kvällen att tjejen till och med snuttade lite på flaskan med ersättning. (Säkert inte mer än en matsked - men det är rekord). Så idag är vi hemma och tar det lugnt, småpromenerar lite och hämtar andan.

Fick förresten två toppar som jag köpt över nätet. Irriterande när tunikan i storlek M är mycket sladdrigare och större än T-tröjan i samma storlek och märke. Funderar på att skicka tillbaka tunikan och köpa en till tröja istället. Typiskt att något ska krångla när jag nätshoppar kläder för första gången.

Och nu ska jag försöka sätta mig in i lite ekonomirapporter. Är det någon som har koll på den engelska förkortningen "EBITDA"?

• Nessan

Liten med mindre
    På Wikipedia står det såhär:
    "EBITDA (Earnings before interest, taxes, depreciation and amortization) är ett mått som används inom finansiell ekonomi för att bedöma hur lönsamt ett företag är."
    sv.wikipedia.org/wiki/EBITDA

• Tinga

Telis ? gulligt av dig att fråga efter mig! Vi kom hem från Paris kl. 02.30 på natten mellan tisdagen och onsdagen, så sen blev det sovmorgon och så var det full fart på jobbet den halvdag jag var där. När jag kom hem var jag tvungen att sova en stund för att ta igen förlorad sömn, och sen gick kvällen i en rasande fart, så jag hann aldrig in här. Har varit full fart på jobbet idag också, så jag får nog ägna eftermiddagarna åt tråden i fortsättningen, och faktiskt jobba när jag är på jobbet.

Vänner ? haha, det är många som undrar ur maken och jag får ihop det med resor och semesterdagar, men med lite pusslande och snålande går det. T ex så utnyttjar vi ofta långhelger och klämdagar till resor, så förra året var vi fyra dagar i Hamburg över Valborg, och då behövde vi bara ta en semesterdag och sen var vi i Amsterdam fyra dagar över Kristi Himmelsfärd, och då behövde vi också bara ta ut en semesterdag. Vi har båda fem veckors semester, men därutöver har vi res- och övertidsersättning, som vi alltid tar ut i komp snarare än pengar, och det ger några extra dagar om året. Vi jobbar inte särskilt mycket extra någon av oss, men lite blir det ju. Ovanpå detta har vi knappt två veckors arbetstidsförkortning, som kan tas ut som hela dagar eller i timmar. Lite flex brukar man också lyckas få ihop, så runt 8 veckors ledighet brukar det bli per år för oss. Sen har vi inte tillbringat en enda semesterdag på hemmaplan de senaste åren, utan alla har investerats i resor. Sorry för den långa utläggningen, men jag kom inte på något kortare sätt att förklara!

Lappis ? så gött att läsa att det blev tre fina embryon av den här ivf-omgången! Hoppas verkligen att ruvningen går lika bra, så att du får kläcka en liten kyckling bland alla jultomtarna i december!

Nenne & Telis ? skickar värsta kramarna till er, och hoppas på lite medvind och nerförsbacke i sumpträsket! Lider verkligen med er båda.

September ? vad kul att du hörde av dig! Har undrat hur det har gått för dig, men nu förstod jag ju att allt är bra. Skönt!

Frejis ? kul att höra att ni hade det bra i Paris! Det hade vi också, även utan vin!

Piggelin ? jag tänkte på det där med Amanda och hudproblem; hur går det med babysimmet? Funkar det bra med hennes hud?

Gosnosen ? tycker att ni gör helt rätt som bokar in resor och kul aktiviteter framöver, för jag tror absolut att det är viktigt att försöka leva så normalt som möjligt under tiden man försöker blir gravid. Maken och jag gjorde flera resor under försöksperioden (var bl a i Rom mellan ÄL och BIM den period det tog), och sen jag blev gravid har vi hunnit med både safari i Sydafrika, sol & bad på Mauritius och ett par storstadshelger, så allt går.

Vilket ärkenöt till läkare ni träffade på sjukhuset! Verkligen ett otrevligt sätt att uttrycka sig på. Landstingets ekonomi är ju heller knappast något man vill diskutera på en fertilitetsklinik. Hoppas verkligen att det lyckas med ert pågående ivf-försök, och försök tänka på den positiva chans som faktiskt finns. Er privatläkare kan ju minst lika gärna ha rätt som den andre typen. Kram!

Cicci ? haha, där slog Victor dig allt med förvåning! Kul att han lyckades med två toppengrejer samtidigt!

• Tinga

Vår Parisresa var jättetrevlig, bortsett från att det var lite i kallaste laget. Hade tänkt mig uteserveringar, men vi fick fika inomhus istället, för fika måste man ju när man är i Paris. Vi har promenerat en hel del, och det gick över förväntan, med tanke på min foglossning. Jag använde ett rehab-bälte, och det hjälpte verkligen. OK, lite kändes det, men inte så farligt. Dessutom åkte vi mer tunnelbana än vi vanligtvis gör på stadsresor.

Min huvudvärk försvann som i ett trollslag efter läkarbesöket förra veckan. Jag tror att det var en psykologisk effekt av att undertrycket nu legat stabilt tre veckor i rad, och jag hoppas att det håller sig så här. Huvudvärk är ett så lurigt symptom, för det kan bero både på fysiska och psykiska orsaker. Jag njuter i alla fall varje dag den håller sig borta.

Såg att Pirr inte skrivit något sedan i måndags, så det har säkert hänt något där. Ska bli spännande att höra om hon lyckades pricka min födelsedag, eller om det blev ett aprilskämt!

• Telemarkgrrl

Välkommen hem, Tinga! Hade nästan börjat bli orolig. Var hotellet okej?? (Är för nyfiken för att vänta på lång rapport i resetråden som jag hoppas kommer! )

• sweetstreet

Å Gosnosen!!!!
    Stor varm KRAAAM!!!!

Fy vad hemskt att få detta "slängt i ansiktet" på en vid ett läkarbesök.
    Jag förstår att läkare kan vilja vra så "ärliga" som möjligt, men ibland känns det överdrivet onödigt. Som för oss när vi fick det där beskedet på UL som mest bara hispade upp oss, men sedan visade sig inte vara något. Som om de själva känner att de måste häva ur sig allt för att kunna sova gott om natten???

Kanske kan ni ändå försöka ta detta på ett annat vis??
    Det KAN ju vara bra att ha "worst case scenario" klart för sig också. vad är ens sämsta chanser. Ibland fungerar jag så att jag gärna vill veta inom vilka "ramar" jag ligger med saker och ting. För då kan man tänka att "i värsta fall går det så här, men det MÅSTE ju faktiskt inte bli det värsta tänkbara scenariot". Men visst, när man redan är jättestressad och nere och känslomässigt både urlakad och hyperstressad samtidigt, så ÄR det inte något sådant bemötande man behöver!!!!!!

Jag tycker dock att ni ska prata igen emd de läkare ni redan är i kontakt med på CvL (var det CvL??) och berätta vad ni fått veta av Huddingeläkaren. Diskutera sedan med CvL utifrån denna nya infon. Försök ta reda på hur de ser på saken. De har ju, precis som du säger, iallafall trott på er såpass mycket att de tycker det är värt ett försök! Så DET måste ju betyda att allt hopp inte alls är ute.

En annan fråga- ÄD är det äggdonation???
    På vilket sätt skulle detta kunna hjälpa?
    Är det så att ditt höga FSH-värde gör att det är svårare för dig att producera viabla ägg, menat att OM du får ett bra ägg som befruktas kan en graviditet sedan gå precis normalt????
    Är det lång kö för ÄD?
    Och varför är din make inte så pigg på det??

Kram igen!!!!!

• Telemarkgrrl

Vad skönt förresten att huvudvärken gått över! Det är ju så otroligt psykologiskt jobbigt att ha ont i huvudet.

• sweetstreet

heeej Tinga!!!
    Vad härligt ni verkar ha haft det!!!
    var det vår än i paris???

Skoj att du är tillbaks i tråden dock säger egosweetan...

Svar på tråden Barnkarusellen