• Lapinette

Barnkarusellen

Vem vill vara med på barnkarusellen? Kanske funderar på att göra ett försök, ett avstamp och hoppa upp eller vem vet du kanske redan sitter där med den lilla i famnen? Här inne är vi ett gäng som har stött och blött detta med tantens månatliga besök, huruvida rosenrot kan hjälpa till, kiss på stickan eller kanske en sjuhärliga massa hormoner?

Nåja, de flesta av oss har faktiskt lyckats och flera trådbebisar har tittat fram sedan vår start sommaren 2006. Så numera innehåller denna sida även frågor som vilken barnvagn som rullar bäst i stadsmiljö och hur i helsike man får ungen att sova på nätterna!

Välkomna in alla gamla veteraner men även ni som är nya. Bered er på många inlägg och mycket skratt och gråt!

• Svar på tråden Barnkarusellen
  • gosnosen

sweetstreet, tinga och liten - tack för kramar!

sweestreet - ÄD är just äggdonation. högt FSH innebär att äggstockarna är trötta och det kan påverka både kvantitet och kvalitet. vid äggdonation får man ju ägg från någon annan och då spelar min äggkvalitet ingen roll. chansen ska vara högre att lyckas vid ÄD (funkar i övrigt som IVF tror jag) då de verkligen har gjort nogranna undersökningar på den donerande kvinnans ägg. dock är väntetiden två år i stockholm för detta.

det som vi blir mest förvirrade över är att läkaren uttryckte att kvantitet och kvalitet hör ihop. på Sophiahemmet har vi fått intrycket av att det ju faktiskt räcker med ett guldägg och att det inte borde vara omöjligt att få fram det... vi fick ju fram fyra ägg vid vår första IVF varav 2 var omogna. och SH rekommenderade oss också att göra ett försök till med ändrade mediciner. men vi ska definitivt ta upp det med CvL också.

maken känner nog mest att det faktiskt inte skulle vara VÅRT barn. det skulle vara hans barn som jag förvisso är gravid med, men det är inte våra gener. i sverige är det dessutom så att barnen har rätt att få reda på vem deras biologiska förälder är. det tycker inte jag känns så roligt... vi får se. vi har iallafall sagt att vi inte förkastar tanken. nu koncentrerar vi oss på detta försök och funkar inte det så får vi ta ställning till hur vi går vidare då.

• sweetstreet

Jaja, kasnke ska återgå till att jobba lite istället då....

• sweetstreet

Å gosnosen!!
    DU var här!!!

tack för att du berättar.
    Då förstår jag lite mer.

jag kan ju ignet om detta men det jag vet är att Kokosen ju fick endast ett par ägg när hon gjorde IVF. tror det var 2????
    Men det de satte tillbaks efter befruktning var ju faktiskt Conny!!!!
    Så jag tror att det där med kvalitet och kvantitet är två olika saker!
    För har inte Lappis också sagt något om någon kvinna hon kände som fick supemånga äg visd äggstimulering (IVF) men att inget av dem var så bra???? Har iallafall för mig att hon nämnt något liknande?

Hoppas ni kan få lite mer utförligt svar från SH och/eller CvL!

• Lapinette

gosnosen - har också hört att kvantitet och kvalitet är olika saker. På denna tråd har vi exemplet Koko som fick 2 ägg, båda blev befruktade. Ett till henne (hon har fått en liten son) och ett i frysen.

• Lapinette

Helt rätt Sweetan. Min kollega här fick alltid 12-14 ägg varje gång (gjorde 4 IVFer) men endast ett tillbaka till henne (och det var inte fel på makens spermier) men ska man frysa in måste det vara toppembryon.

• Lapinette

Välkommen hem Tinga!

Och just det var är Pirr??!! *spännande*

• Tinga

Tack för grattis, Telis & Sweet! Tja, sämre kan man ha det än att fira födelsedagen i Paris! Jag är redan i full gång med att skriva reseberättelse om Paris, Telis, men för att stilla din nyfikenhet kan jag säga att vi är jättenöjda med hotellet. Särskilt läget var super, tyckte vi. Vädret var tyvärr i kallaste laget, men annars var allt jättebra.

Sweet - jag känner mest av foglossningen om jag går längre promenader och så; den stör mig inte i det dagliga livet så att säga. De sträckor jag går på jobbet, i mataffärer och kortare sträckor i stan är inga problem, utan det är mer om jag "motionspromenerar" som jag känner av fogarna. Men bältet hjälper som sagt en hel del.

Jag läser i din blogg lite då och då, men magbilderna hade jag inte sett, så tack för upplysningen. Min mage är definitivt större än din, men inte jättemycket större, tycker jag själv (och maken också, som fick vara med och jämföra , för säkerhets skull). Å andra sidan ligger du ju två veckor före mig, så du har ju lite försprång där.

Och juver - du är för rolig! Gissar att du kommer att känna dig som en kossa även framöver isåfall, med tanke på eventuell amning. Fast då blir det ju en annan kroppsdel! Men jag tror inte att du behöver oroa dig över storleken på blygläppar osv, för jag har läst att blodgenomströmningen ofta ökar i den regionen när man är gravid, så det är säkert lugnt. Kanske känsligheten också har ökat?

• gosnosen

tack för info (och för att ni "lyssnar" )! ska verkligen ta upp det här med min läkare redan nästa vecka när jag ska på VUL för att kolla äggblåsorna. försöker att inte bygga upp några förhoppningar, men man kan ju inte låta bli att hoppas...

• sweetstreet

Det här med äggdonation har jag verkligen noll koll på. Det var väl inte så länge sedan det faktiskt var förbjudet i Sverige väl? Så det är relativt nytt där??

Ang egna gener så tror jag faktiskt inte att det kommer vara ngt ni komme fundera på OM ni skulle göra en ÄD. Inte när barnet har kommit. För det kommer att växa i din kropp och ett foster påverkas jättemycket av mamman under fostertiden också. Miljön i hennes kropp.
    Plus attt 50% av generna skulle ju komma från din man!

själv är jag adopterad och har därför noll % gener delade med min familj. Men det är faktiskt inget som känts kosntigt vare sig för mig eller dem. Tyvärr har jag nog dessvärre "ärvt" vissa dåliga sidor hos båda mina föräldrar (adoptivföräldrar då) haha!! Fast det handlar väl mer om miljöpåverkan då'rå...
    Men visst, OM detta är ngt som känns "omöljligt" för er så tycker jag inte ni ska satsa på ÄD.

• sweetstreet

Hehe tinga!
    ja jag är inte orolig för mitt juver....
    Det är mest det att dt känns lite ovant!!!!!!!
    Och visst känsligheten är det inget fel på heller. men tycker inte alltid det är optimalt heller, för det kan t o m vara vanliga saker som känns obehagliga nu. Typ att trosorna känns som de skaver eller irriterar där nere....

Svar på tråden Barnkarusellen