• Lapinette

Barnkarusellen

Vem vill vara med på barnkarusellen? Kanske funderar på att göra ett försök, ett avstamp och hoppa upp eller vem vet du kanske redan sitter där med den lilla i famnen? Här inne är vi ett gäng som har stött och blött detta med tantens månatliga besök, huruvida rosenrot kan hjälpa till, kiss på stickan eller kanske en sjuhärliga massa hormoner?

Nåja, de flesta av oss har faktiskt lyckats och flera trådbebisar har tittat fram sedan vår start sommaren 2006. Så numera innehåller denna sida även frågor som vilken barnvagn som rullar bäst i stadsmiljö och hur i helsike man får ungen att sova på nätterna!

Välkomna in alla gamla veteraner men även ni som är nya. Bered er på många inlägg och mycket skratt och gråt!

• Svar på tråden Barnkarusellen
  • Zozo

nej pappan har "egen" 5 eller 6 manaders pappaledighet (om jag nu fatt kläm pa det hela)

• pirr!

Ikapp!

Ja, detdär med namn är verkligen inte lätt. Vi har några tjejnamn vi gillar som vi upplever som ovanliga, men sist på vattengympan satt vi och pratade namn och en annan tjej hade samma två namn på förslag...

Låter som en utmaning som heter duga detdär med sömn och mat! *Tar ett djupt andetag och håller andan inför det som ligger framför*

Appropå diskussionen om förberedelser:
    Har så svårt att "våga" bli klar. Vi har fortfarande inte fått hem vagnen och har ingen bilbarnstol. Vagga och skötbord finns, men ej "fixat". Igår rände jag runt på stan och köpte babykläder för första tiden, men smög nästan för det kändes som att jag gjorde något förbjudet..
    Två veckor kvar till BF som sagt och jag lär nog packa väskan och bädda säng och vagn när vattnet gått, om ens då!

• pirr!

Var på info hos försäkringskassan för någon vecka sedan och detdär med föräldrapenning är en djungel!

• BrudSommar2006

Mrs B, det hjälper ju inte dig att veta att någon annan ammat ännu oftare på nätterna!

Iris var lite småstökig i natt men inte så att vi är tillbaka där vi började i alla fall. Kanske har det skett någon liten vändning nu.

Med maten går det sådär, leverpastej är för hårt, hon verkar gilla smaken för hon lyckas få in bitarna i munnen men sedan kan hon inte tugga dem och så åker den ut igen. Kanske lika bra, det är ju både socker och salt i det så det är nog inte meningen att hon ska äta det än. Har fått tips om blodpudding så det ska vi prova nästa gång jag kommer iväg och handlar. Försökte med lax härom kvällen, det var ju tydligen väldigt otäckt!! Grönsaksbitar sitter hon och geggar med men inget verkar komma in i munnen. Smörgås går väl halvhyfsat nu i alla fall. Gröt får jag väl i henne ett par skedar om dagen men det mesta får jag slänga. Överlag går det bättre att äta ute bland folk än hemma.

• Zozo

Tinga; det här gäller alltsa i Luxemburg (för att inte förvirra er ytterligare)

• BrudSommar2006

Pirr, just bilstol vore det nog bra att få hem snarast i alla fall! Resten ordnar sig väl men å andra sidan är det skönt att ha allt klart för sedan har man ingen tid över att fixa.

Tyckte också att det var knepigt med namn, satt med almanackan och namnböcker, många namn var fina men inspirationen infann sig aldrig. Till sist gjorde vi en lista på alla namn i släkten som vi tyckte var fina och valde två av dem.

• Tinga

Pirr - jag slits också mellan det här att "våga" köpa saker och att vilja vänta, men jag tror nog att det praktiska får "vinna" i vårt fall, annars är jag rädd att det blir svårt att hinna med, som BS säger.

Zozo - hade koll på att det var Luxemburg som gäller för dig! Verkar som att det var ett smart drag av er att flytta dit, för vad jag vet är det mycket sämre villkor i Frankrike när det gäller föräldraledighet. I Luxemburg verkar det ju vara ungefär som i Sverige, i alla fall sett till antal dagar. Vilken erästtningsnivå ligger de på (i förhållande till lönen)?

• Zozo

Tinga; japp klart bättre än i Sverige. Vad ersättningen gâller sa vet jag inte riktigt; Antingen är det ett fast belopp eller sa är det ett minimibelopp pa ca 1500 euro i manaden. jag maste höra mig för där.

• Mrs  B

BS
    Nej, det är sant men ibland kanske man klagar för mycket?????
    Det leverpastejen jag köper är mjuk och bredbar, du kanske kan prova en annan sort???

Nu vet jag dock inte vad det är med Malte. Igår sov han mellan 11 och 13, sen mellan 14 och 18 och sen sov han till 21.30.
    I natt har det varit mat vid tolv, fem och sju. Han har sovit mellan 8.30 och 11.30 och nu sover han igen. Hann bara mata och bada honom sen somnade han igen.
    Tror ni han är sjuk????????
    Eller är det normalt att sova så här mycket nu vi 2 månaders ålder???
    Max sov ju aldrig i stort sätt så jag har inte mycket att jämföra med.

• Izzie

Mrs B - Matilda är precis likadan just nu och det skiljer ju inte många dagar i ålder på dem. Jag har läst att både sovmönster och matbehovet ändras när de är i en tillväxt-/utvecklingsfas, och just en sådan är vid 8-10 veckors ålder där våra bebisar befinner sig just nu. Så du behöver nog inte vara orolig. Matilda sover ovanligt mycket just nu. Hon klarar sig dessutom utan mat i långa perioder vilket aldrig hänt innan. Igår matade jag henne vid 22-22,30 och sen klarade hon sig till 06,30! Inte illa alls!

Svar på tråden Barnkarusellen