• Lapinette

Barnkarusellen

Vem vill vara med på barnkarusellen? Kanske funderar på att göra ett försök, ett avstamp och hoppa upp eller vem vet du kanske redan sitter där med den lilla i famnen? Här inne är vi ett gäng som har stött och blött detta med tantens månatliga besök, huruvida rosenrot kan hjälpa till, kiss på stickan eller kanske en sjuhärliga massa hormoner?

Nåja, de flesta av oss har faktiskt lyckats och flera trådbebisar har tittat fram sedan vår start sommaren 2006. Så numera innehåller denna sida även frågor som vilken barnvagn som rullar bäst i stadsmiljö och hur i helsike man får ungen att sova på nätterna!

Välkomna in alla gamla veteraner men även ni som är nya. Bered er på många inlägg och mycket skratt och gråt!

• Svar på tråden Barnkarusellen
  • Piggelin1

Det var säkert mer som jag tänkt kommentera, men har lyckats glömma typ det mesta...

Håller iaf med om att det var en konstig känsla när man shoppade de första bebisplaggen. För vår del var det när vi var i USA i somras, då var jag väl i vecka 25-26 ngnting tror jag. När vi kom hem satte vi även ihop Bugaboon vi hade köpt, kändes helskumt att se den stå där i lgh & veta att om några månader så kommer VÅR bebis att ligga i den
    ...och nu när man är utanför dörren, så är den med typ jämt! Ngn enstaka gång har jag varit på stan utan vagn & utan Amanda - känns nästan som om man är på rymmen då!

Nähä, dags att greja lite innan det är dags att hoppa i säng. Just nu går Operation Mat & Sömn framåt igen, A sov runt sex timmar i ett svep inatt - LYYYYYYYYYYYYX!!!

• sweetstreet

Tinga!!
    hoppas verkligen du kan ta det lugnt nu så blodtrycket inte stiger!
    Bra iallafall att du inte hade äggvita i urinen.
    Tycker absolut inte du ska vara orolig, men du bör ta hand om dig och ta det lugnt. Visst det kan vara svårt att inse på vilket sätt man ska ta det lugnt när man inte tycker att man stressar såklart..

Lappis!!!
    GUMMAN! Nu får vi alla skicka önskningar till Påskharen om att han ska komma med riktigt finfina ägg till dig!!!!! Eller är det kasnke påskkärringarna man sak kontakta? Om det är skärtorsdagen så borde det väl vara just påskkärringarna, va?!?
    Å jag hoppas sååååå in i glödheta på att det inte bara blir finfina ägg utan att allt därefter kommer gå super också! Men som sagt jag har hört att det är bättre chans att lyckas när man redan genomgått en IVF hyfsat nyligen p g a att kroopen redan är "på G" då.

• sweetstreet

Page jättkul att du tittar in!
    Känns skönt att höra att allt är bra med er!

• sweetstreet

jag hinner verkligen inte in här så ofta nu som förr. Jobbet slukar en massa tid. och sedan krånglar BT fortfarande en del tycker jag. Så ibland när jag har någon stund över så ligger BT nere!

Jaja, jag följer er iallafall och försöker att läsa ikapp på kvällarna. Men ibland är jag för trött för att svara eftrsom jag ofta läser ikapp i sängen just innan läggdags...

Önskar iallafall alla er sjuklingar att ni ska krya på er!!!!!

Kram på er!

• FruCicci

Halloj!

Nu är jag hemma i Sverige igen. Har haft det kanon, det är ju alltid sol i Dubai så vi har varit vid poolen och stranden varje dag, så jag har en finfin solbränna HA! Pillutta er!
    Den gifta mannen var på tjänsteresa alla nätter utom 1, så det behövdes inte någon råttfälla i pyjamasen. Natten när han var hemma så bodde jag i ett annat rum... kanon. Han är grymt trevlig, vi satt och drack öl halva natten på balkongen o snackade skit Gött!

Resan gick jätte bra. Man har ju inte sovit, nervägen hamnade vi framför3 fulla ryssar som hade bestämmt sig för att bli ännu fullare och ju mer de drack destu mer sjöng de och löste världsproblem. Hemresan var det en annan person som var vaken, Victor! Men alla som vi passerade under alla nummer med passkontroller och security började pilla på honom, så sov han vaknade han igen.... Det är defenitivt inte vanligt i mellanöstern med en blond bebis, alla var på honom *stolt iofs*, men lite jobbigt med.

Jag kommer in lite senare i helgen, jag ska ner till Blekinge nu och gå på kalas i morgon. Så hinner inte med.
    Victor sov bra i Dubai, men han har fått amma mycket, till hans stora lycka, för jag var rädd att han inte skulle få tillräckligt med vätska i sig... ja ja, nu ska jag försöka hitta tillbaka till gamla rutinerna som var så bra!

KRAM TILL ER ALLA
    //Cicci

• Tinga

BS - jag äter ju Mitt Val Kvinna, som innehåller en normal dagsdos av järn, och än så länge verkar det räcka. Sen äter jag en ganska väl balanserad kost också, så jag får väl i mig en del den vägen också. Men jag är verkligen förvånad, med tanke på att jag varit nere runt 115 redan innan jag var gravid.

Page - kul med ett livstecken från dig!

BS, Piggelin & Sweet - ja, det är verkligen irriterande, det här med blodtrycket. Fast maken är inte alls orolig, och tror att det kommer att sjunka igen, så han peppar mig. Jag har haft på gränsen till högt blodtryck en gång förut, när jag skulle få p-piller utskrivna, så då fick jag bara för 3 månader, och sen fick jag komma tillbaka för en ny kontroll, men då var det normalt igen. Det som stör mig mest är att det inte finns något bra sätt att påverka det på, mer än att ta det lugnt, och det är inte ens säkert att det hjälper.

Sen det här att jag skrev att jag redan tar det lugnt är kanske en sanning med modifikation, i alla fall om ni frågar min man. Alltså, jag stressar inte på jobbet, och jag tycker inte att jag stressar på kvällarna heller, men det är klart; jag har ju en hel del aktiviteter och diverse träffar med olika vänner inplanerade då, och tydligen är det den typen av stress som ställer till det. Att ligga på rygg i sängen och bara vila hjälper inte, utan man måste skippa alla åtaganden man har. Fast för min del känns det som att det också är stressande; jag är van vid att ha full rulle och hitta på en massa saker jämt, så det är en svår balans. Men jag ska försöka att inte tänka alltför mycket på det, utan avvakta den nya mätningen om en vecka. Sen har jag inte så mycket inbokat efter påsk heller, utan då ska jag verkligen börja ta det lugnt, vilket jag hade lovat mig själv redan innan besöket hos BM igår.

Cicci - haha, jag har faktiskt kvar en del solbränna från semestern i februari! BM kommenterade det på ULet i måndags; vilken solbränd och fin mage jag har. Härligt att höra att du och Victor haft det bra. Det finns inget som är så skönt som att komma iväg till sol och värme när det är kallt och ruggigt här hemma.

• Vännerfan

Halloj Cicci och välkommen hem till det fina vädret i Sverige!
    Vi åker till Blekinge på skärtorsdagen och hem annandagen. Vi kan väl höras på mobilen/sms om lämplig tid att träffas för det vore jättekul! Svärisarna har inte hunnit tänka så mycket på när släkten ska samlas etc. än och så vill vi gärna kolla in ett par hus också (tyvärr inga riktigt heta objekt vad det verkar), men det finns absolut tid för en dejt också!

Ska till Sats idag igen och hoppas att Prinsen gillar det lika mycket som sist. Jag hade verkligen bestämt mig för att satsa lite ordentligt nu och samtidigt sluta äta all choklad och alla kladdkakor jag alltid äter på fik som har satt sig runt magen och har nu hållt uppe i hela fyra dagar (inte så länge, men det är ju värst i början då jag snabbt blir chokladberoende). Men så igår kom maken hem med ett välfyllt påskägg från jobbet fullt med god choklad och vet ju hur det blir i påsk, så jag vet i katten hur länge detta kommer hålla i sig... Å andra sidan var det ingen rolig syn att prova kläder igår, så jag borde vara motiverad även om det inte är någon större viktminskning utan mer av Lappis storlek (nåja, liiite större kanske ).

Har införskaffat en seriös bärstol till Prinsen nu också så vi kan ut och vandra! Tänker oss lite dagsetapper till sommaren och kortare turer innan dess.

Ha en trevlig helg alla!

• Vännerfan

Tinga,
    Låter bra att du tänker ta det lugnt! Hoppas ditt blodtryck snart går ner igen! Just att ta det lugnt är nog just ett väldigt bra sätt att få ner det på. Ofta tror jag att man är mer stressad än man själv inser. Iaf var jag det förr. (Innan jag blev sjukskriven av det och försökte övertyga 7 olika läkare om att jag inte var stressad.) Ibland är det väldigt nyttigt att göra ingenting. Har man svårt för det eller inte vet hur man gör är det nog ännu nyttigare att göra just det. Men oj, vilken utläggning det blev.

Tjing!

• Lapinette

Välkommen hem Cissi! Du får berätta hur gick det att dela säng med en gift karl.

Tinga - känner igen mig i det du skrev om stress och att man är van att hela tiden vara aktiv med träning, vänner etc. Jag är ju inte gravid men har de senaste åren ändå försökt att bli bättre på att bara inte göra någonting alls. Skulle nog säga att det är maken som faktiskt har gjort inflytande på mig och fått mig att förstå att man inte hela tiden behöver ha ett uppbokat schema.

Vänner - ta tag i viktminskningen efter Påsk! Bättre du hittar ett par veckor som verkligen inte innehåller familjemiddagar och fester och så satsar du benhårt. Påsk är ju relaterat med snask och annat gott.

Oj, inser att ni nog har missuppfattat mig. Jag ska inte göra ÄP på Skärtorsdagen utan ska upp till Uppsala och se hur äggblåsorna har utveklats. Om jag hade fått min blödning i tid skulle ÄP vara vecka 12 men nu är den förskjuten till vecka 13.

• Tinga

Tack Vänner och Lappis för er input om det här att ta det lugnt; intressant att höra om era erfarenheter, och att jag inte är ensam. Skönt också att höra att det faktiskt går att bryta ett mönster.

Att ta det lugnt på jobbet går bra, för här är så tråkigt ändå , men att skippa alla de där roliga aktiviteterna på kvällstid är en betydligt svårare nöt att knäcka. Det är ju ett livsmönster som ska brytas, och det är inte gjort i en handvändning. Problemet är också att jag nu t ex simmar istället för joggar (eller promenader hade det ju varit som gällt nu), och då måste man passa tider, vilket man slipper med promenaderna, och då blir den där tiden ett stressmoment. Jag ska i alla fall införskaffa ett sådant där bälte att ha runt höfterna, mot foglossning, nu i helgen, och sen ska jag testa om det fungerar att promenera.

Svar på tråden Barnkarusellen