• Lapinette

Barnkarusellen

Vem vill vara med på barnkarusellen? Kanske funderar på att göra ett försök, ett avstamp och hoppa upp eller vem vet du kanske redan sitter där med den lilla i famnen? Här inne är vi ett gäng som har stött och blött detta med tantens månatliga besök, huruvida rosenrot kan hjälpa till, kiss på stickan eller kanske en sjuhärliga massa hormoner?

Nåja, de flesta av oss har faktiskt lyckats och flera trådbebisar har tittat fram sedan vår start sommaren 2006. Så numera innehåller denna sida även frågor som vilken barnvagn som rullar bäst i stadsmiljö och hur i helsike man får ungen att sova på nätterna!

Välkomna in alla gamla veteraner men även ni som är nya. Bered er på många inlägg och mycket skratt och gråt!

• Svar på tråden Barnkarusellen
  • FruCicci

Izzie, jag ska lämna rapport ag flygning med bebis så snart jag kan, har klämt en flaska vin nu nere i Blekinge, så jag tänkte att jag tar det i morgon el på söndag och skriver mera.
    MEN inga problenm med ngt alls, jag fattar inte hur den där scanen funkar, för jag hade både det ena och andra i ryggan...

Puss och kramn och gör barn (hi hi rimmade va?)

Just det jag, en reflektion...
    I dag när vi stannade bilen för att ta en kissepaus längs kusten ner mot Blekinge, så kollade jag in makens SNOPP, ha ha hah aaaaaaaaaaaaaaaa nu i efterhand kom jag på att jag inte ens har tittat på den på säkert 6-8 veckor!!!!!!!!!!!!!!! Eller när det var vi hade sex nu igen......... så sjuuuuuuuuuuuuukt! jAG GLODDE SOM OM JAG INTE SETT NÅGOT LIKNANDE PÅ ETT TAG:-d

• Sweetstreet63

Tinga,
    just havandeskapsförgiftning är väldigt allvarligt så det ska man verkligen försöka undvika!!!!!!!

Det handlar inte enbart om sämnre tillväxt på bebbarna o magen utan framförallt om att det är ett mycket allvarligt tillstånd för mamman, vilket gör att i akuta fall så är man helt enkelt tvungen att "terminera" graviditeten. Detta även i de fall där fostren inte hunnit bli livsdugliga utanför magen.
    En av mina bästa vänner drabbades av havandeskapsförgiftning men hon hade turen (i oturen) att drabbas såpass sent i graviditeten att man kunde starta förlossningen. Hennes lille son kom ca 8 veckor för tidigt vilket ju inte är så jättetidigt ändå med dagens mått mätt. Men det var ändå rätt traumatiskt. Men han mår jättebra nu och det märks inte alls att han var ca 2 mån för tidigt född.

Men jag känner också till fall där man varit tvungen att starta förlossningen trots att barnet varit alldeles för litet och detta innebär ju i stort sett att barnet faktiskt dör.
    Anledningen till att man ändå tvingas göra detta är om modern är såpass illa däran att hon annars skulle dö. Och då skulle ju både barn och mamma dö.

Så som sagt, just havandeskapsförgiftning ska man verkligen ta allvarligt på.
    Så ta det luuuugnt!!!!1 Dra ner på allt som gör att blodtrycket stiger! Även om det kan kännas konstigt, onödigt eller svårt.

Ville verkligen inte skrämma upp någon. Hoppas jag iten gjort det. För i de flesta fall leder ju högt blodtryck inte ens till just havandeskapsförgiftning alls. Men det är ändå aldrig fel att ta det säkra före det osäkra, just i detta fallet tycker jag.

Kram!

• Sweetstreet63

Välkommen hem Cicci!!!
    Verkar som om du och Victor haft en underbar resa!!!!
    Härligt!

• Vännerfan

Ha ha Cicci,
    Du är för härlig! Sitter här och bara ler åt ditt inlägg!!

Lappis,
    Ett tag tänkte jag följa ditt råd och käka godsaker fram tills efter påsk, men så var jag och tränade och ändrade mig. Jag vill köpa en ny klänning till bröllopet om 3 veckor och vill att den ska sitta bra, så jag ska äta så lite sånt jag kan. Middagar tänker jag dock klämma ner med hull och hår. Jag har ju aldrig bantat förut och detta är väl inte heller nån direkt bantningskur, mer att jag ska bryta dåliga vanor jag mer eller mindre haft de senaste 10 månaderna!! Vill köpa nya kläder nu när det är vår också så jag har nåt att ha på nya jobbet sen. Nu har jag ju tid att gå på stan också och i Blekinge finns inte så många av mina favoritaffärer. Får väl köpa på Sisters som alla andra sen. Tråååååkigt.

Izzie,
    Att bryta chokladsug har jag inte så många knep för men man måste vara motiverad, annars har iaf jag svårt då jag tycker det är det godaste som finns. Brukar stålsätta mig i ett par dagar, första dagen är värst. Då ser jag choklad överallt, även där det inte finns. Alltså, jag blir verkligen beroende! Då brukar jag tillåta mig att äta vad som helst annat, bara så att chokladsuget försvinner. Sen tuggar jag sockerfritt tuggummi, äter frukt i stället osv. Får se till att alltid ha nåt nyttigare till hands så man inte faller dit pga det. Jag äter alltid NÅT när jag blir sugen, så suget minskar lite.

Gällande att flyga med bebisar så är det inga problem. Man får ha med sig allt som bebisen äter och vattenflaskor etc. Möjligen behöver man smaka på det framför vakterna. Det enda jag skulle passa mig för är mellanlandningar, för barnet måste ju vara fastspänt i knät under start och landning och då kan inte barnet sova. Men har man en bebis som sover no matter what är inte heller det ett problem. Är bebisen under vissa mått kan man få en balja den kan ligga i eller så kan den hänga i en korg i taket. Men detta måste man be om långt i förväg för om de har så har de sällan många och de måste bokas. Ett hett tips i så fall, under långa resor blir det trångt, varmt och bökigt att ha bebisen i knät hela tiden. Annars är ett tips att smuggla med en barnvagnsinsats som handbagage. Vi tog med vår halvhårda och tar man ut skivorna i den (en skiva är större än tillåtna mått, därav smugglingen) kan man stuva upp den i hatthyllan där den måste vara under start och landning. Så sover bebisen i den sen. Funkade jättebra för oss, för Prinsen vill inte sova i knät utan som han är van. Ena vägen fick han egen stol så då ställde vi insatsen där och han sov som hemma och på hemresan hade vi den över båda våra ben.
    Vid start och landning ska bebisen helst amma eller dricka, för att minska att de får ont i öronen. Man kan även ge näsdroppar för att vidga lite.
    Hoppas dessa tips var till någon hjälp!

• fru AM

Liten med Mindre skrev 2008-03-14 18:20:04 följande:

Är det någon här inne som prövat Paola Marias amnings- och gravid-kläder? Funderar på en klänning till dopet, och hittade lite rea på nätet. Måste ju ha något jag kommer i, så då kan det lika gärna vara bekvämt att amma, ifall deras lösning nu är det...
    Jag hade flera amningstoppar från Paola Maria. Jättebra och snygg amningslösning. Mycketmycket bättre än Boob!

Cicci: Skönt med resa - och angående snoppkoll:
  • viktualia

Snörvelfia fortsätter att beklaaaaaaaaaaaaga sig.. alltså hata snuva! Nu har dock den värsta huvudvärken gett sig, men frisk - näpp inte ett dugg..... blärk!

men men.. jag grubblar vidare över inredning i vårt nya hus.. skoj skoj! efter gårdagens kökbeställning är det läge att göra en modell av vardagsrummet i 3D - det kan man väl orka fast man är sjuk?!?!?

• Mrs  B

Izzie
    Tack det värmer att du skriver så!!!! Livar helt klart upp min dag.

Cool mamma??? Ja, det hoppas jag att barnen också tycker fast jag gnäller och tjatar. Men har lärt mig att det är det som lönar sig i längden. Max är en liten försökskanin men så blir det med första barnet.

Tja, ibland känner man verkligen som en duracellkanin ska du veta. Man skulle varit bläckfisk också för då hade det nog gått ännu bättre. Nu gäller lite kaffe och en och annan alvedon ibland.....

Att ha en treåring är inte alltid roligt det heller, men oftast väldigt kul för det händer så mycket. Max gör så många tokigheter och säger så mycket roligt så det väger oftast upp det hela, men visst blir jag tokig på honom ibland också.
    Maken och mitt förhållande har alltid varit så här. När vi träffades spelade han dessutom hockey också så du kan ju tänka dig hur det gick. Vi har gjort slut två gånger pga detta men alltid hittat tillbaka till varandra, vi kan inte leva utan varandra helt enkelt. Jag har alltid varit ganska självständig och fick tidigt hjälpa till hemma så det faller sig naturlig att jag nu sköter markservicen och dessutom tar hand om två barn, fast jag kan ju säga att jag inte alltid gillar det men men. Maken drar in pengar och det är ju huvudsaken. Vi hade aldrig kunnat ha två bilar, byggt uterum, rest på små weekend och gift oss om det inte vore för pengarna. Så får man se på det också. Nu kan vi unna oss lite här och där fast jag inte tjänar så bra och nu går hemma.

Brukar som sagt bli bättre på sommarhalvåret så det ser man fram emot nu. Nej, tror inte heller att han riktigt insett hur jobbigt det är med att ha två barn istället för ett. Förhoppningarna nu är att jag ska kunna komma iväg lite mer på kvällen och han stanna hemma. Får se om det får upp hans ögon lite.

• Mrs  B

Natten som gått har inte varit någon höjdare och vaknade som vanligt med huvudvärk och sömnbrist....

Malte sov bra fram till 04.30 och det var imponerande.

Men vad Max sysslade med vet nog ingen.
    Han kom in till oss strax efter 01 i natt. Hittade inte sitt gosedjur lejon, jag gick upp och snabbletade men hittade den inte (hittades senare i en Spindelmannen skokartong???).
    Sen ville han ha sitt täcke, men det ficka han hämta själv och gjorde det utan att protestera.
    Sen hostade han och ville ha dricka, fick gå upp igen och hämta vatten i ett glas. Därefter började han sin utläggning om att man inte kan dricka vatten på natten.........höll på i 1 1/2 timme!!!!
    Var helt tokig på honom och hotade med allt möjligt...

Halv fyra somnade han helt igen men en timme senare var Malte igång, ammade honom, men sen kom han inte till ro så halv sju knuffade jag ur maken ur sängen så han fick ta hand om Malte.
    Samtidigt vaknade Max pigg som en mört, studsade upp ur sängen och skrek:
    Upp och hoppa, köpa bullar, upp och hoppa!!!!!!
    Drog täcket över huvudet och somnade om.

Så Lappis hur mycket var det nu du ville betala??????!!!!!!!

• Mrs  B

För att vända den dåliga starten till något annat så åkte vi iväg till en stor skog med slingor och gick på promenad med barnen, 5 km, och Max gick hela vägen!!!!! (tog dock två timmar men det var det värt för det var så skönt ute)

Som vi sa motion först godis sen, och tänka sig hur bra det funkar på en tre åring. Bra motivation!!!!

• viktualia

Mrs B skrev 2008-03-15 17:17:09 följande:

Samtidigt vaknade Max pigg som en mört, studsade upp ur sängen och skrek:Upp och hoppa, köpa bullar, upp och hoppa!!!!!!Drog täcket över huvudet och somnade om. Så Lappis hur mycket var det nu du ville betala??????!!!!!!!
    Jag förstår att det var vråltungt just då.. men VILKET asgarv jag fick när jag läste det....Laughing 16
Svar på tråden Barnkarusellen