• Lapinette

Barnkarusellen

Vem vill vara med på barnkarusellen? Kanske funderar på att göra ett försök, ett avstamp och hoppa upp eller vem vet du kanske redan sitter där med den lilla i famnen? Här inne är vi ett gäng som har stött och blött detta med tantens månatliga besök, huruvida rosenrot kan hjälpa till, kiss på stickan eller kanske en sjuhärliga massa hormoner?

Nåja, de flesta av oss har faktiskt lyckats och flera trådbebisar har tittat fram sedan vår start sommaren 2006. Så numera innehåller denna sida även frågor som vilken barnvagn som rullar bäst i stadsmiljö och hur i helsike man får ungen att sova på nätterna!

Välkomna in alla gamla veteraner men även ni som är nya. Bered er på många inlägg och mycket skratt och gråt!

• Svar på tråden Barnkarusellen
  • sweetstreet

Herj Trådisar!!!

MSW
    Hoppas verkligen du blir bättre nu när du får påfyllning! Det låter lite jobbigt, men det är ju otorligt bra att det går att "fylla på".
    Trist att du fortfarande mår illa. Du är ju ganksa långt gången nu så man tycker illlamående borde ge med sig!

Tinga,
    nej detta med havanedskapsförgiftning drabbar inte så många som tur är! Och det här med att ta det lugnt. Hm, jag kan ta det jättelugnt!!!!! men man måste liksom vara "på humör" för att ta det lugnt också på ngt vis. Men jag har faktiskt blivit mycket bättre på att lata mig sedan jag träffade maken. Han är lugn som en filbunke och hetsar inte upp sig i onödan direkt. ibland kan jag dock bli stressad över att han är så lugn...!

Men igår var det en ganska aktiv dag. Tog tag i en rejäl storstädning av lägenheten. Det behövdes kan jag tillägga.... Och efter denna aktivitet så var jag så i gasen att jag gick på gymmet. Jätteskönt! För jag har inte tränat på typ 2 veckor. Vi hade ju besök här och sedan kom jag liksom inte igång efter det. Men det var jätteskönt. Det enda som känns helt weird var att jag hade jättehög puls!!! Är det normalt när man är gravid??? Jag tänkte att den var superhög, men eftersom jag kände mig "lagom andfådd" så tänkte jag att det var ok?
    Jag tränar ganska lågintensivt nu i vilket fall. Det blev ca 45 minuter i trappmaskinen (eller vad det nu heter?) och sedan styrketräning (rygg och armar/axlar).
    Men det var verkligen såååå sköööönt!!!
    Man känner sig vekrligen som en ny människa när man tränat!!

Mugglan,
    härligt att din skidåkning var bra! och att umgänget med jobbarkompisarna var kul också! Jag kan tänka mig att det känns lite konstigt att vara borta från Moa ett poar dagar, men det måste ha varit skönt också. Och även om det kan ta en liten stund när barnen är sådär små innan de "tyr sig till en" så tror jag absolut inte det är ngn fara alls!

• sweetstreet

Mrs B,
    kul med jämgammal kompis till Malte!!

• sweetstreet

Insåg igår när jag kollade i helspegeln på gymet att jag min rumpa växt!!!!!
    Hittills har jag bara sett förändringar av magen och titsen. Men igår när jag kollade in mig i profil så insåg jag att rumpan blivit större!
    Jag frågade maken igår om han sett det. det sa han att han inte hade. Men då bad jag honom titta noggrant och när han gjorde det så sa han att jo, den hade nog blivit lite större... Liksom "längre" (på höjden). Skitkonstigt!
    Men men gissar att det är mer i kroppen som förändras nu.

Själv börjar jag bli lite trött på att magen blir så uppsvälld när jag äter. Jag försöker dricka mycket och äta mer fibrer och äter även något som heter "collase" och som ska binda vätska i tarmen (motverka förstoppning). Det hjälper till viss del, men vissa dagar känner jag mig som en gasballong...!

• Tinga

Sweet - haha, så du har en lång rumpa nu! Tack för dagens gapskratt! Jag fick en väldigt rolig inre bild av dig.

Känner absolut igen det där med en make som är så lugn att man själv blir stressad! Det brukar vara jag som står för de flesta aktivitetsförslagen i vårt hushåll, men jag får försöka att bli mer inspirerad av honom att ta det lugnt.

Igår började jag dock skriva en lista över diverse saker som ska fixas innan barnen föds, och jag insåg att det i princip blev en att-göra-lista enbart för maken! Lägga trätrall på balkongen är t ex inget som är att rekommendera för mig framöver, så då blir det ju automatiskt han som får göra det. Jag ska ägna mig åt att peka med hela handen!

Egentligen är det säkert helt fel av mig att göra en sådan här lista, men jag tänkte att om jag skriver ner grejerna behöver jag i alla fall inte tänka på dem längre, utan sen vet jag att de finns där. Blir de fixade så blir, och blir de inte det så löser det sig ändå. Det är väl en sund blodtryckssänkande inställning från min sida?

• sweetstreet

Japp!
    Inga studsiga glasskulor här inte längre!
    nej nu har man en låååånghäck....!!!

• Tinga

Sweet - en bild till galleriet kanske? Vi har ju magbilder, så varför inte rumpbilder?!?

• muggles

Oj, vilken dag! Moa har nog aldrig varit såhär grinig... Nu har hon gråtit mer el mindre oavbrutet sedan strax efter 11 (typ 3h)! Tur att jag tankat energi i Åre... Men undrar hur det ska gå med babysimmet? Vi får väl gå därifrån i värsta fall... Hon vägrade sova mer än 45 min (ist f normala 1,5h) på förmiddagen, sedan vägrade hon äta lunch. Och nu prövade jag igen med puré kl 14 och då gick det ner lite men hon gråter fortfarande (vet inte om hon fortfarande är hungrig?). Men visst är det ROLIGT att vara mammaledig och som Piggelin säger - man är så LEDIG också! Fniss

• muggles

Sweet: det är normalt att bli andfådd och få högre puls. Du har ju högre blodvolym när du är gravid och jag tror även att hormonerna gör dig mer andfådd.

Tinga: det är precis därför jag gör att-göra-listor också, för att slippa gå och stressa upp mig över allt som jag behöver komma ihåg som ska göras...

Jag gjorde iaf leverpastejmacka nu så hon får lite påfyllning på den lilla mängden puré som hon åt (bara för att jag mutade kraftigt med katrinplommonpuré). Det verkade vara en succe men det är ju macka överallt men det får man ta...

• Tinga

Muggles - det är kanske jättebra att ni har babysimmet idag, om Moa är på dåligt humör, för hon gillar väl att simma? Du kanske får en solstråle med dig hem!

Svar på tråden Barnkarusellen