• Lapinette

Barnkarusellen

Vem vill vara med på barnkarusellen? Kanske funderar på att göra ett försök, ett avstamp och hoppa upp eller vem vet du kanske redan sitter där med den lilla i famnen? Här inne är vi ett gäng som har stött och blött detta med tantens månatliga besök, huruvida rosenrot kan hjälpa till, kiss på stickan eller kanske en sjuhärliga massa hormoner?

Nåja, de flesta av oss har faktiskt lyckats och flera trådbebisar har tittat fram sedan vår start sommaren 2006. Så numera innehåller denna sida även frågor som vilken barnvagn som rullar bäst i stadsmiljö och hur i helsike man får ungen att sova på nätterna!

Välkomna in alla gamla veteraner men även ni som är nya. Bered er på många inlägg och mycket skratt och gråt!

• Svar på tråden Barnkarusellen
  • BrudSommar2006

I kväll tänkte vi åka och hämta hem thaimat, mums! Ha en trevlig kväll alla nu!

• BrudSommar2006

Glömde förresten, Page, kul att se dig här, fast nu har du ju redan dragit vidare så nu ser du väl inte det här!

• BrudSommar2006

Cicci förresten, kul att ni haft det bra!

• Liten med Mindre

Hej hopp!

Cicci - härligt med solbränna! Och skönt att råttfällan slapp komma till användning. Förstår det där med blond baby-pillandet. Det är ju illa nog att vara blond vuxen ibland. Välkommen hem!

BS - hoppas verkligen att sängarna blir bra. och skoj med badrummet också. Allt på en gång! Vad gäller blodpudding skulle ju jag tycka att det är lite starkt för en liten mage - med tanke på att min mage tycker det är gott men halsbränne-framkallande. Men det kanske funkar bättre för småbarn?

Piggelin - jag önskar att min vikt också trillade av utav amning och promenader. Men det sista obekväma sitter kvar runt midjan, lagom så att inga gamla kläder funkar/sitter som de ska. Jag äter nog för stora portioner och för mycket kakor.

Page - kramisar! En till här som inte har jättemycket tid vid datorn.

MrsB - det blir verkligen intressant att se din make fixa att vara hemma och tycka att allt är en baggis i höst.

Pirr - lycka till inför förlossningen! Det skulle ju kunna bli lite när som helst, så ifall jag missar starten så kommer det massor med lycka till-kramar! Fokusera inåt och känn efter istället för att koncenterera dig på omgivningen/instrument/ personal.

BS, igen, du frågade om Mindres säng - jo, hon har en korg som hon har sovit i själv i en dryg vecka. Det ger ju hopp för framtiden.

I början gick det bra, sen inte alls, och nu har vi lyckats lägga henne själv under senaste veckan. Säkert kommer bakslag för det med. Men samtidigt verkar det som om hon sover bättre där. För när hon legat med mig några gånger så har hon vaknat med skrik/gnäll, som om det vore för trångt/varmt. Vilket det ju är.

Nästa steg är att ställa ut korgen ur rummet så att vi kanske inte vaknar när hon ligger och stånkar/gnyr i sömnen. Sen har jag investerat dyrt i ett fint spjälskydd och gungtassar till spjälsängen, som jag hoppas hon vill flytta in i sen.

• Disan

tack så mycket för svar, ja jag ska försöka google på tester från där då. ha en underbar helg allihopa

BrudSommar2006 skrev 2008-03-13 11:01:13 följande:
    Aha, ska det vara bredbar leverpastej. Men geggar hon inte bara in det i bordet då tro? Får väl prova. Ska prova hur det går med blodpudding också.Mrs B, usch har han fått febern stackarn, hoppas att det är på nedgång nu då. Lappis, VUL under mens låter sliskigt, kunde han inte ha avvaktat lite med det tills svaret på blodprovet kommer?! Nåväl, det var ju bra att få svar i alla fall, nu verkar det ju äntligen vara på rätt väg!Sweet, jo, vi bodde ju i Solna tills vi skaffade huset, nu bor vi i Täby så det är väl inte direkt cykelavstånd längre. Jag har förresten fortfarande problem med foglossningen, undrar när den tänker ge med sig, suck. Kommer ut på promenader nu i alla fall, ska börja jobba igen 1:a september är det tänkt.Junilejon, länken till huset jag pratade om ligger på förra sidan bara.Disan, vad jag minns så tror jag inte att någon här i tråden har eller har funderat på en Stokke. Har dock för mig att just den vagnen inte fick så bra i något test de gjorde nyligen? Var låg det där testet nu igen, var det konsumentverket som testade? Länken till artikeln i dn låg ju ute här men minns inte var hela testet låg.
  • Liten med Mindre

Är det någon här inne som prövat Paola Marias amnings- och gravid-kläder? Funderar på en klänning till dopet, och hittade lite rea på nätet. Måste ju ha något jag kommer i, så då kan det lika gärna vara bekvämt att amma, ifall deras lösning nu är det...

• Izzie

Hej på er!

Härligt med fredag! Eftersom alla dagar går in lite i varandra när man går hemma, så är jag noga med att det verkligen ska kännas att det är helg. Ikväll blir det pizza, godis och film, och imorgon kommer mamma och pappa hit för att se på melodifestivalen och äta lite mat. De behövde komma iväg lite och träffa oss och Matilda. Stackars mamma har tillbringat hela natten på sjukhuset med moster och känner sig helt slut, både fysiskt och mentalt. Så jag ska verkligen göra mitt yttersta imorgon för att fixa lite extra god mat och passa upp lite på henne. Några söta leenden från Matilda gör säkert susen oxå! Åtminstone funkar de på mig

Vickan - Krya på dig! Trist att du fortfarande inte piggnat till, men nu har du iallafall en hel helg att kurera dig på! Kram!

Cicci - Vad härligt du verkar haft det! Starkt att sticka så själv! Har du någon koppling till Dubai? Har för mig att du varit där flera gånger nu? Jag undrar oxå hur det går att flyga med en 7-8 mån bebis. Vi ska ju till USA med Matilda i oktober. Hur lång flygtid är det till Dubai? Hur funkar det med mat och så? Får man ta med sig barnmat (vätska) på flyget? Fast du kanske bara ammade?

Lappis - Håller verkligen tummarna för att det blir positiva besked på torsdag och ett lyckat ÄP efter påsk!

Piggelin - Känner verkligen igen det där med att känna det som att "vara på rymmen" när man för en gångs skull inte har bebisen med sig
    Skönt att du börjat få lite mer sömn nu. Det gör verkligen så stor skillnad. Matilda har ju sovit mkt nu det sista, men jag befarar att hon snart är tillbaka i sina vanliga rutiner. Men man får njuta så länge det varar.

Måste bara få dela med mig av ett tips som maken kommit på funkar skitbra på Matilda när hon ska sövas... Hon ligger på rygg i sin spjälsäng, han drar sedan upp täcket och stoppar om henne. Sedan lägger han handen över hennes mage, ganska långt ner. Spretar med fingrarna så tummen resp lillfingret hamnar på varsin sida av nedre delen av magen/höfterna. Sedan rör han på handen fram och tillbaka från sida till sida. När hon börjar somna in rör han handen mer och mer sakta för att till slut stanna helt. Låter sedan handen ligga kvar en liten stund och på bara några minuter somnar Matilda. Han visade mig igår och jag har prövat två gånger och det funkar verkligen! Ni kan ju testa om ni vill, funkar det så gör det!

Vännerfan - Lycka till med din lilla viktminskning! Önskar att min var lika liten. SJälv är jag störtsugen på godis och kakor just nu, men borde verkligen ta tag i mitt liv. Kommer du på något bra som tar bort suget av choklad så får du gärna dela med dig...

Tinga - Förstår problemet med att hålla sig lugn när man är van att köra för fullt. Jag hade högt blodtryck i slutet av graviditeten, men det ledde aldrig till havandeskapsförgiftning. Kanske blir det ändå bättre om du kan dra ner lite på jobbtiden för då kan du fortfarande göra en del roliga saker och istället minska ner de tråkiga, dvs jobbet du var trött på... Att ta det lugnt verkar vara något man antingen har naturligt lätt för (min make tex) eller oxå inte (tex jag). Men man kan lära sig. Det roliga är att flera på tråden här har kommenterat just detta och alla verkar ha en partner som tvärtemot vad de själva är , det är kanske det som är meningen... Opposites attract!

BS - Läste att era sängar äntligen kommit! Ang mjukheten ska du veta att det tar ett litet tag innan de mjuknat till sig när de är nya. Jag jobbar ju annars på ett stort möbelföretag, och där brukar vi ge rådet att gå i sängen när du fått hem den. Hoppa runt lite på knä eller låt barn hoppa lite i den. Då mjuknar fjädrarna och du ska se att den kommer att kännas mjuk snart. Är den för mjuk redan från början är risken stor att den blir nerlegad fort och det bildas som en grop i mitten. Nu vet jag ju inte vad det är för typ av säng och vilka fjädrar du har, men råden ovan brukar funka. Lycka till & hoppas att du kommer att sova som en prinsessa framöver!

Nähä, dags att ta tag i pizza-beställningen! Ha en skön fredag-kväll!

Kramar från Izzie

• Liten med Mindre

Izzie - din mans knep använder jag mig också av. Spretar ut handen över höfterna och benen på Mindre, och vyssar henne fram och tillbaka (inte sida sida som ni). Håller kvar handen ett tag, för det känns direkt i benen om hon inte somnat utan tänker börja röra på sig. Bara börja "skaka" igen. Funkar rätt bra om hon är halvsövd innan och inte gallskriker i alla fall.

• Mrs  B

Izzie
    Det som din make gör med handen gjorde vi på Max och det funkade mycket bra. Har börjat göra så med Malte också men oftast somnar han av sig själv, vilket inte Max gjorde.

• Izzie

Ja, se där. Det var med andra ord inget revolutionerande jag kom med, men man vet ju aldrig... Alla tips mottages väl tacksamt när det gäller att söva våra små pluttar... Har ni något annat tips som ni märkt funkar så tar jag gärna del av det!

Mrs B - Jag glömde dig förra gången... Jag har tänkt på dig och hur du har det emellanåt och jag måste säga att jag är jätteimponerad över att du orkar som du gör under dessa hockeysäsonger. Du verkar vara en cool mamma som inte hetsar upp sig i första taget och jag kan bara försöka förstå hur det är att ha en liten bebis samtidigt som du ska finnas där för din tre-åring. De kräver ju mkt uppmärksamhet och han har väl varit van att få vara i centrum sen han föddes... Att du dessutom verkar ta hand om det mesta av markservicen hemma gör ju att du måste ha energi som en duracellkanin för att orka med. Jag hoppas att din man kompenserar dig under sommarhalvåret och att han förstår hur din situation bättre när han själv ska testa att vara i samma sits. Han har kanske inte riktigt insett att det är ganska mycket extra jobb med två barn? Stor kram till dig hursomhelst!

Liten - Hur går det för dig? Har du börjat ge dig ut på små äventyr med Mindre ännu?

Svar på tråden Barnkarusellen