Jag var hos BM för rutinkontroll idag, och allting var bra förutom mitt blodtryck. Jag låg på 130/90 nu, jämfört med 120/80 när jag skrevs in. Eller egentligen är det nuvarande OK, men det får inte lov att bli ännu högre. Jag hade i alla fall inte äggvita i urinen, som annars tillsammans med högt blodtryck är ett tecken på havandeskapsförgiftning. Lite oroande, men jag tänker inte bekymra mig alltför mycket. Ska i alla fall se till att ta det lugnt framöver, eftersom det är det bästa sättet att få ner blodtrycket. Jag tycker iofs inte att jag stressat något på sistone heller, men kroppen verkar tycka annorlunda.
Mitt blodvärde var riktigt bra, och det är jag jätteglad för; låg på 132 nu jämfört med 127 vid inskrivningen. Jag har tidigare haft problem med för lågt blodvärde, så att nu kunna öka det när jag är gravid med tvillingar känns jättebra. Skönt att slippa järntabletterna så länge som möjligt, eftersom jag hört att många får problem med magen då.
Om två veckor ska jag träffa en läkare, som ska bedöma om och när jag ska bli sjukskriven. Enligt BM blir man sjukskriven fr o m v. 23 när man väntar tvillingar om man har ett tyngre jobb. Själv har jag ju ett skrivbordsjobb, så av den anledningen ska jag kunna jobba längre, men så är det då det här med blodtrycket. Enligt BM kan det mycket väl bli så att jag blir halvtidssjukskriven, redan från v. 23. Eftersom jag är duktigt less på mitt jobb ser jag väl inte det som något jätteproblem, men det känns lite konstigt att jag redan om ett par veckor skulle börja jobba mindre, för jag mår ju jättebra!
Jag ska i alla fall tillbaka till BM om en vecka, för att kolla blodtrycket igen, och jag fick också stickor så att jag själv kan kolla äggviteämnen i urinen, vilket jag ska göra varje morgon framöver. Eftersom jag mår så bra känns det lite konstigt att det nu finns ett annalkande "problem", men det får lösa sig vartefter. Så länge jag mår bra är det också mest sannolikt att barnen mår bra. Vi lyssnade också på hjärtljuden idag, och de var bra.