• Lapinette

Barnkarusellen

Vem vill vara med på barnkarusellen? Kanske funderar på att göra ett försök, ett avstamp och hoppa upp eller vem vet du kanske redan sitter där med den lilla i famnen? Här inne är vi ett gäng som har stött och blött detta med tantens månatliga besök, huruvida rosenrot kan hjälpa till, kiss på stickan eller kanske en sjuhärliga massa hormoner?

Nåja, de flesta av oss har faktiskt lyckats och flera trådbebisar har tittat fram sedan vår start sommaren 2006. Så numera innehåller denna sida även frågor som vilken barnvagn som rullar bäst i stadsmiljö och hur i helsike man får ungen att sova på nätterna!

Välkomna in alla gamla veteraner men även ni som är nya. Bered er på många inlägg och mycket skratt och gråt!

• Svar på tråden Barnkarusellen
  • muggles

Vickan: hur går det med din andra tråd nu när du är BT-fri på dagarna - lever den?!

Nenne och Frejis: nej gud förbjude! Och så är det INTE, har inte minsta känningar varken i bröst el på andra ställen. Pfui, blev orolig där ett tag... Visst kan jag tänka mig en nr 2 men inte än!

Snartis: jo vi har också kört det där med att inte prata på natten, inte tända osv. Det funkar svinbra när de vaknar och är hungriga. Vi kör samma kl 05 på morgonen men då är hon ju PIGG, vill inte ha mat. Visst kan det vara så att hon läggs för tidigt men vi har prövat att skjuta det en timme framåt (kl 20 ist f kl 19) men hon vaknar kl 05 iaf. Längre än så vågar jag inte skjuta på det för då kanske hon hamnar helt ur fas (jag tror på det vi pratade om där Vänner). Nu väntar jag med spänning på frullans sömntips!

Piggelin: en grej till kan du testa - mata mkt HELA DAGEN, inte bara inför kvällen. Tänk såhär: vi vuxna äter ju regelbundet under dagen och vi klarar en hel natt utan att äta, vi måste ju inte äta en 3-rätters på kvällen för att klara det Det här rådet kommer iaf från både Anna W och från Bvc och jag har testat och det funkar för mig. Sedan som Oms säger, bra dagsömn är en fördel. Ev (men nu är jag ute på hal is) kan du laborera med när hon sover sin långsömn, dvs prova att låta henne sova länge på förmiddagen istället och kort på eftermiddagen så att hon är tröttare inför kvällen. Jag vet att detta funkar för både Vänners prins och för Moa. Men kanske funkar det mindre bra med dina övriga dagrutiner (hon sover länge när du är ute och går?) men du kan ju prova om du blir desperat

• Originalrosen

viktualia,
    Var sak har sin tid...:)

Nu ska jag kika på Bygglov, t ex. *flinar*

• muggles

Piggelin: och jag vet att både Moa och vår gemensamma väns "grönsak" (jag träffade dem idag och hon är ingen grönsak längre iofs ) ökade upp sitt matbehov just vid 3,5 månader. Det var då som jag ammade (bara) på dagarna men då sprang Moa ifrån mig igen och började vakna oftare på nätterna så det blev mer ersättning istället (under hela dagen, inte bara på kvällen) och då började hon sova bättre igen.

• viktualia
    muggles skrev 2008-03-04 20:46:05 följande:
    Vickan: hur går det med din andra tråd nu när du är BT-fri på dagarna - lever den?!
    Den lever men på lågvarv...
  • Liten med Mindre

Hallå!
    Oj vilken tid det tog att läsa ikapp!

Välkomna alla nya, stora styrke och lyckatill-kramar till er med.

Idag har vi prövat mamma-barn-gympa. Skoj, med organiserat kaos. Ett 15-tal mammor med bebisar i åldrar mellan 8 veckor och året kanske. Det kröps och kravlades och lågs still, bland bebbarna. I mitten fanns en hage där en del barn blivit placerade.

Och att gympa funkade fint, är nog inte i jätteusel form. Märkbart är att det är övningar med den egna kroppen som är jobbigast (brukade vara lätt förut) - med vikter är jag ju smart nog att välja lättare...

Men eftersom Mindre och jag hade en jobbig natt (hon ligger och stånkar högt och skriker till av ont i magen(?), men utan att direkt vakna) så var jag helt färdig när vi kom hem. Tack och lov somnade tjejen med mig i sängen på eftermiddagen. Som en ny människa efteråt!

Strongt jobbat med presentationerna Lappis!
    Härligt med huset "i handen" Piggelin!

Imorgon åker vi till föräldrarna på övernattning igen, ska försöka hinna till IKEA o Babyland, samt få lite sovtid kanske.

Må gott!

• Nu är jag fruLlan

Hallojsan tjejer

Jäääääklar vad ni har skrivit i dag
    imponerad.
    Har tyvvär inte en susning att kunna läsa ikapp allt just nu Min uppkoppling suger hårt och brutaltSå av samma skäl så orkar jag inte skriva om det inlägg om sömn som försvann härkomvällen.

Hmmmm
    Hur sjutton lyckades jag få till ett sånt långt inlägg om ämnet sömn då
    har jag verkligen så mycket att säga om det?

hmmm

Mundiarre är nog boven i dramat.

Som sagt jäklarns vad ni skrivit och kul att se så många gamla bekanta och en hel dröse nya. Saknade dock sweetan.

Men jag började läsa ikapp och snappade upp en fråga om att somna om på natten igen och då utan att amma.

Ni har ju nämnt allt det här med att inte låta barnen tycka att det är kul att vakna dvs mörkt, tyst, inte prata osv.
    Och att ge dom mat vid varje tillfälle de vaknar är heller inget att rekommendera eftersom det snabbt blir en dålig vana att man måste äta för att sova. och där vill man ju helst inte hamna.

Vad vi bland annat använt vid nattning och då borren vaknat på natten samt då vi jobbat bort nattamningsmål är att förutom snutte och ibland napp även haft en liten ramsa som vi säger. jag vet inte om ni pratat om detta tidigare,, så med risk för upprepning.

Den här ramsan har vi sagt varje tillfälle vi lagt honom för att sova dag som natt. Så den är något som han förknippar emd att "nu ska du sova" och den ger vel nån slags trygghet.
    Så om borren vaknar på natten så säger vi ramsan igen och mycket snabbt brukar han somna om. Jag har hört flera som använder sig av en slags ramsa och för de flesta brukar det funka jätte bra och man behöver knappt göra mer än att säga ramsan då barnen vaknar. Men alla barn är ju olika.

Men jag är inte säker på att det fungrar om bebisen är klarvaken, superglad och verkligen vill leka... men den är super att ha som rutin tycker vi.

Borren började äta oftare på nätterna efter han låg på sjukhuset och snabbt märktes att detta bara var en dålig vana och det ställde vi inte upp på. Så då när vi jobbade bort att äta på natten så fick han napp, snutte och ramsa och efter bara ett par nätter så vaknade han inte mer för at äta.

Så ramsa är helt klart ett tips. Mycket enklare också än att behöva vagga, vagna elelr nåt sånt. jag är ju lite lat så att säga en ramsa passar mig

Kanske ett litet tips för nån.

Men jag återkommer i ämnet. Nu måste jag ta och dricka lite kvällste med maken.

Ha det så kalas bra allihopa. Sorry att jag inte hunnit läsa och kommenter men jag applåderar er allihopa och slänger in en vågen också

• Sweetstreet63

Hej Tjejer!!
    Har inte hunnit in här riktigt alls, och ni har ju verkligen fått upp farten på tråden igen

Har skummat men har inte läst allt supernoga. Sorry!
    Och som vanligt när man skummar sida på sida så glömmer man bort vad man ville kommentera...

Lappis vill iallfall säga att jag är impad av dina två presentationer idag!! Wow! Det brukar ta på krafterna med presentationer. Och två sama dag! Wow!
    Skönt när det är över iallafall!!

Piggelin, GRATTIS till nya huset! SKOJ!

Välkommen alla NYKOMLINGAR också!!!! Minns inte alla era nick nu, men kul att få in nytt folk i tråden!

• Sweetstreet63

Frejis!
    Har du ändrat dig nu ang IVF???
    För jag mins att du för ett tag sedan lade det lite på hyllan. Men nu verkar det som om du börjar fundera lite ändå??

Nenne,
    aladåben kan mycket väl komma ett par dagar före ÄL!!!!!
    Och som jag sa förut. Spolning och insemination är skitbra båda två!!! Så tar det inte nu så kommer det göra det senare!

FruLLis,
    skitkul att du är inne så ofta nu!
    Skrattade högt åt ditt och Nennes babbel igår (var det igår..?)

Snartis,
    när är egentligen bröllopet???
    Sommar? Höst?

• Sweetstreet63

BS,
    ang min blogg så SKA jag snart avslöja könet på bebisen! JKag lovar!
    Det kommer nu i veckan!
    Har bara haft så mycket annat att stå i, plus att jag då har skrivit om det som känts allra mest "akut.
    Sorry!

Svar på tråden Barnkarusellen