• Lapinette

Barnkarusellen

Vem vill vara med på barnkarusellen? Kanske funderar på att göra ett försök, ett avstamp och hoppa upp eller vem vet du kanske redan sitter där med den lilla i famnen? Här inne är vi ett gäng som har stött och blött detta med tantens månatliga besök, huruvida rosenrot kan hjälpa till, kiss på stickan eller kanske en sjuhärliga massa hormoner?

Nåja, de flesta av oss har faktiskt lyckats och flera trådbebisar har tittat fram sedan vår start sommaren 2006. Så numera innehåller denna sida även frågor som vilken barnvagn som rullar bäst i stadsmiljö och hur i helsike man får ungen att sova på nätterna!

Välkomna in alla gamla veteraner men även ni som är nya. Bered er på många inlägg och mycket skratt och gråt!

• Svar på tråden Barnkarusellen
  • Tinga

Nattson - tack för tipset, men kiwi är redan en del av min "fruktdiet". Nej, jag lovar; inte fruktdiet som i bantningsdiet, men jag äter mest päron och kiwi nuförtiden, för jag har läst att det är de frukterna som har en lätt laxerande effekt. Förutom det äter jag katrinplommon i frukostyoghurten och häller en rejäl skopa psylliumfrön (loppfrön) ovanpå. För tillfället går det OK, men jag bävar för hur det blir när det är dags att börja med järntabletter, som jag har hört ofta ger trög mage.

Apropå järntabletter; har någon av er andra provat blutsaft istället? Min svärmor berättade att hon inte tog upp järnet i tabletterna, för hennes HB-värde bara sjönk, men när hon provade med blutsaft steg det till höga nivåer med raketfart.

• Zozo

Tinga: min mage kommer alldeles i oordning av järntabletter, men det finns tva sorter hemma i Sverige. En som är mycket mildare för magen. Fraga efter den.

• Lapinette

Bye, bye alla förstoppade tjejer ! Nu drar jag ut på stan och tänker inte sätta på (ta den tolkningen som du vill nenne) någon data ikväll!

• Snartis

Muggles, riv moget päron och ge till tex gröten. På Oliver fungerar det jättebra då han inte gillar katrinplommonpure.

När lägger du Moa för natten, om det är för tidigt så kanske hon är färdigsoven vid 5?

Oliver somnar mellan 19,30-20 och sover till ca 4 då han vaknar av hunger. Då får han ersättning och ny blöja sen somnar han om direkt till ca 7.
    Jag låter det vara helt mörkt, säger ingenting och efter han fått ersättning så lägger jag honom i hans säng med napp+snutte. Det har hänt att han vaknat och ska snacka på natten men de få gångerna så har det hänt något i utveckligen dagen där på. Så det har hängt ihop för vår del.

• Nattson

Tinga, Blutsaft, har jag testat. Det är äckligt som tusan men det hjälpte mig att få upp järnvärdet när jag hade dåligt!

• Nattson

tinga, gick lite snabbt där... Saften hade ingen effekt på min mage i allafall. Varken åte ena eller andra hållet!

• nennesjuttioåtta

hej snartis! Du verkar ha koll!

Lappis, sätt på något annat än datorn du. Jag får bara blåmärken så jag försöker att hålla mig ifrån det med.

Nu måste jag gå. Ha det så bra!

• Oms

Piggelin- jag har läst o dig o Amanda ett bra tag nu utan att kommentera så mkt men nu måste jag det - hon är ju väldigt lik min Mathlida i sovbeteendet ! - iaf som det har varit tidigare. vi har haft många långa nätter när vi varit klarvakna för att lillan tyckte att det var bästa tiden på dygnet att vara vaken, och oftast har vakenperioderna haft samband m att hon har fyllt blöjan och därför har ett blöjbyte varit nödvändigt. vi ar stått i kolsvartrum m lugna favoriter på radion och gungat m henne i famnen medan hon har pratat o sprattlat för fullt...

iom att hennes kräkningar blev värre så försvann oxå bajsandet, nu är vi glada om det kommer ngt varannan dag iaf men då sov hon dålig pga kräkningarna så alltid e det ngt...

jag har upptäckt att precis som mugglan att sover hon mkt på dan så sover hon mkt på natten - det hör ihop faktiskt. äter hon mkt på dagen så sover hon oxå bättre på natten och likaså om vi går på promenad under dagen ja då har vi en bra nattsömn sen. så istället för att fokusera så mkt på nattsömnen har jag börjat satsa på dagsömnen och natten har liksom hakat på av sig självt.

vår rutin är ungefär så här
    innan natten byter vi blöja (ca 20.30) och så får hon pyjamas, ibland blir det bad oxå. sen får hon medicin och ammas BÅDA brösten och runt 21.30-22 så har hon bökat klart i famnen o somnar - då lägger vi in henne i sängen. Hon vaknar ofta när hon hamnar i sängen men då ligger hon nöjt o tittar sig omkring och somnar in då hon vet var hon är ngnstans samt att det e dags o sova för natten (nattlampan är på). sen sover hon ungefär 5 timmar innan hon äter ett bröst o somnar sen om igen.

Det e lite bök då jag måste upp o sitta i v-rummet på nätterna och dessutom hålla henne upprätt under amning och ca 30 min efteråt innan jag kan lägga ned henne i sängen, så det går längre tid än vad som är vanligt.

rutinen har vi haft hela tiden men det är först nu som den ger utdelning då medicineringen äntligen fungerar bra (peppar peppar). det har även hänt att hon har sovit 7 timmar ätid och sen sovit 2 timmar till utan problem - då har hon en glad mamma

så vet inte om du fick ngt råd men jag säger osm mugglan - satasa på dagsömnen, låt inte den rubbas alltför mkt då det ställer till problem för natten. Mathlida sover ett lång pass på 3 timmar på em samt 2-3 korta pass under fm samt kväll. sover hon inte långpasset (oavsett om hon somnar kl 13 eller 17) så fungerar inte nattsömnen så bra. fast en lång em sömn kräver mkt mat oxå då de förbränner mkt när de sover.

• Oms

Tinga - ang trög mage så är det olika m bananer - får se hur e det nu då... - mkt mogna bananer ger lös mage o grönaktiga hård tror jag det e - eller så är det tvärtom Du får prova

och ang järntabletter behöver det inte ge trög mage - jag åt niferex ett tag men blev allt annat än trög - herregud vilket laxerande effekt de hade

Välkomna ni nya - vad var det ny? Tofflisan och fru K... * minnet är bra men OERHÖRT kort när jag ammar

• Atredot

Vad "litet" det plötsligt blev att planera bröllopet när babyn helt plötsligt finns i magen... länge kvar än och tur att jag har en empireskuten brudklänning!

Svar på tråden Barnkarusellen