• Kjexet

2009

Vilka är tidigt ute, som vi, och planerar bröllop nästa år dvs 2009?

• Svar på tråden 2009
  • juma

Hej Hej!

Vad kul att det är så många som tänker slå till -09 och har börjat sin planering nu eller iallafall börjat fundera på hur man vill ha det:)

malous: Ni har gjort lite grann ser jag:) lite av dom bitarna kan man ju faktiskt göra, jag har också funderat lite på att sy egna servetter som man sätter sitt monogram på, ahr funderat lite på hur man på enklaste men också bästa sättet fäster monogrammet på servetterna.
    Hur ska ni göra trycka eller sy dit det?

• malous

Haha, ja, vi passade på att köpa en del när jag studerade i Kina i somras.

Vi ska sy/brodera eftersom vi tycker att det blir finare. Hur det ska gå till vet vi inte riktigt än men det finns väl böcker och google att tillgå antar jag.

juma skrev 2008-01-08 20:48:10 följande:
    Hej Hej!Vad kul att det är så många som tänker slå till -09 och har börjat sin planering nu eller iallafall börjat fundera på hur man vill ha det:)malous: Ni har gjort lite grann ser jag:) lite av dom bitarna kan man ju faktiskt göra, jag har också funderat lite på att sy egna servetter som man sätter sitt monogram på, ahr funderat lite på hur man på enklaste men också bästa sättet fäster monogrammet på servetterna.Hur ska ni göra trycka eller sy dit det?
  • Tessa P
    EllaM skrev 2008-01-08 13:26:14 följande:
    Hej flickor!Det här verkar vara en tråd för mig också!Vi ska också gifta oss. Har bestämt maj 2009, i Stockholm (fast vi bor inte i Stockholm). Vi hade först pratat om att gifta oss på en strand utomlands, för vi vill absolut inte ha något stort bröllop, utan en liten intim vigsel med bara närmaste familjen. Borgerligt. Vi pratade även först om november i år, men dels inser vi att vi behöver mer tid att spara pengar, och vi får också mer tid att gå ner i vikt och bli fina, plus ordentligt med tid att planera. Tiden går så himla fort så det är bra att vara ute i tid! Vi ska gifta oss hemligt, dvs bara föräldrar och syskon får veta innan, och kommer att förlova oss precis innan (eftersom jag vill ha två ringar) så att ingen misstänker något. Planen är att åka iväg på bröllopsresa dagen efter och när man kommer hem så är man gift och då får folk veta det efterhand så att säga.Närmast ligger att bestämma resa och därmed försöka hitta datum för vigseln. Spelar ingen roll om det blir på en vardag för oss. Vi vill också boka vigselplats. Jag vill gärna gifta mig i en vacker utomhusmiljö, men med chans till tak om det blir regn. Har hört många nämna Fåfängan, men eftersom jag inte är från Stockholm har jag ingen aning om vad det är för ett ställe.Tessa P, jag tror att vi kanske har lite samma tankar om hur vi vill ha det. Kan inte du berätta lite om Fåfängan? Eller om du har tips på andra fina platser (behöver inte vara samma ställe som middagen, bara det är vackert och avsklijt och liksom lite privat, dvs inte en massa turister eller så runt omkring).Och alla ni från Stockholm - tips på fotograf, florist, hår- och make-up-ställe mottages tacksamt!
    www.fafangan.se/
    Det kostar dock en del att hyra, vet inte om det är möjligt att bara ha vigsel där. Det är dock väldigt vacket med utsikt över hela stockholm.

Här är lite info som jag fått av dem:
    Nedan följer lite ungefärliga priser, mat och dryck måste tas från oss.
    Att abonnera restaurangen kostar 26.000,- sommartid. Resten av året 16.000,- med undantag av vissa storhelger. Under sommaren har vi också ett tält på området - en mycket speciell upplevelse att fira där. Tältet kan möbleras med kristallkronor, vita dukar, kandelabrar mm och göras mycket ombonad. Lämpligt för 40 - 120 sittande, kostnad 16.000,-. För små sällskap finns lusthuset, max 25 personer, kostnad 6.000,-. I våra abonnemangspriser ingår personal, städning, möblering enligt era anvisningar etc.

Men kom o tänka på en plats som kanske skulle passa er, om ni bara är närmaste familjen och inte behöver en festlokal i direkt anslutning. Stadshustornet! Jag har inte varit där sen jag var 9 år men det är en magnifik utsikt och dessutom är det ju utomhus men under tak! Vet dock inte om man kan hyra det på ngt sätt när det inte är öppet (för när det är öppet är det turister där). Men jag hörde om en kille som hade friat till sin tjej där efter stängning med hjälp av personalen så det kanske skulle gå.. Kan vara värt att kolla upp.

Annars så är stockholm fullt av vackra parker men är det fint väder är parkerna alltid fulla av människor. Fast iofs, en vardag i maj skulle det kanske gå...
    Hagaparken, Vanadislunden, Observatorielunden, Tantolunden, Vitabergsparken, Humlegården, Djurgården och flera mindre parker...
  • Fåret och Kocken

Hej! Vi har också tänkt oss 2009. Troligtvis 4 Juli. Har dock inte planerat så mycket än... Eller ja tänkt har man ju gjort =)Det känns som massor att tänka på! Några tips?!

• EllaM

Tessa P:

Oändligt tack för informationen! Ringde direkt till min m2b som också blev eld och lågor över Stadshustornet!! Nu hoppas vi bara att det ska gå att lösa så att vi kan vigas där efter stängningsdags. Det känns verkligen som "vi"! Annars ska vi se om Fåfängans lusthus kan vara ett alternativ. Har också hört att Bockholmen ska kunna ordna såväl små som stora bröllop, och det verkar också vara väldigt vackert. Tack igen och tack alla gulliga som generöst delar med sig här på forumet!

• Bluebride

Om ni ska göra något speciellt, kanske långholmen är något, fängelset. jag har hört att det är ett poplärt ställe, har inte varit där själv, men pappa har varit och var på någon konferens, när han kom hem hade han en fängelsemössa på huvudet, undrar vad han hade gjort?

EllaM skrev 2008-01-09 11:19:34 följande:
    Tessa P:Oändligt tack för informationen! Ringde direkt till min m2b som också blev eld och lågor över Stadshustornet!! Nu hoppas vi bara att det ska gå att lösa så att vi kan vigas där efter stängningsdags. Det känns verkligen som "vi"! Annars ska vi se om Fåfängans lusthus kan vara ett alternativ. Har också hört att Bockholmen ska kunna ordna såväl små som stora bröllop, och det verkar också vara väldigt vackert. Tack igen och tack alla gulliga som generöst delar med sig här på forumet!
  • millanros

ingen mer som planerar nyår-09???
    vi har tänkt försöka boka kyrka o lokal i veckan då nyår är väl ganska populärt... sen har vi bara funderat ut gästlista och budget

• Tessa P

EllaM:
    Kul att jag kunde inspirera lite.
    Har själv alltid haft en dröm om att gifta mig där uppe men planerar ett lite större bröllop så känns otänkbart.

Lycka till!

• Tessa P

EllaM:
    Kul att jag kunde inspirera lite.
    Har själv alltid haft en dröm om att gifta mig där uppe men planerar ett lite större bröllop så känns otänkbart.

Lycka till!

• linil

Hej!

Vad kul med den här tråden. Vi har inte till 100% bestämt lokal och kyrka än.

Sen har det kommit en massa annat emellan (annars kanske redan 08) så jag tror att vårt bröllop blir 09 med. Så jag samtalar gärna här ett tag.

Svar på tråden 2009