• bridesilly

Hur mångas föräldrar betalar?

Hur många av alla er som ska gifta er får pengar av era föräldrar till detta?
    Bara nyfiken eftersom det verkar vara många som har så snälla föräldrar.

Trodde inte det var så vanligt längre att föräldrar betalar eller?

Vi kommer nog säkerligen inte att få ekonomisk hjälp men det har vi inte räknat med heller eftersom vi vet om föräldrarnas ekonomi.

• Svar på tråden Hur mångas föräldrar betalar?
  • Ida Halmstad

Halloj !! Våra föräldrar ska betala lite, helt deras idé. Vi frågade inte om någonting. Mina föräldrar ska lägga 20.000 och blivande svärisar lägger 10.000. Resten har vi sparat och håller på att spara ihop till !

• Ivory7juni

Helt otroligt att folk förväntar sig att föräldrarna ska betala...jag skulle bli så besviken om jag var förälder för om jag hade velat hjjälpa till så vill man ju få ge det som en överraskning/present...och få lägga så mycket som passar en själv.

Vi betalar det mesta på vårt bröllop, vi har upplyst våra föräldrar och vänner om att ifall de tycker det är roligt så får de gärna hjäpla oss istället för att köpa present, fast då menar vi praktiskt hjälpa till inte ekonomiskt...men såklart hjälper det till ekonomiskt när mamma gör tårtan (det har hon önskat eftersom hon jobbade som konditor innan hon blev läkare) och när min kompis som är florist gör brudbuketten och bordsdekorationerna så vi bara betalar typ inköpspris på blommorna och våra vänner hjälper till att laga mat, kompisars syskon serverar etc... min pappa är lite gammalmodig och vill gärna vara med ekonomiskt men jag har sagt att han får gärna hjälpa till, tex stå för baren, men renovera hellre sitt badrum för pengarna för det behövs mera.....som min sambo säger: -varför gifta sig om man inte har råd att bjuda på festen själv?!!! vi har varit ihop i 11 år(idag!) och gifter oss nu när vi klarar detta utan att det svider för mycket...28 och 29 år gamla, visst det hade väl varit roligt att göra detta tidigare men känns absolut bättre att "bjuda själv" till sitt eget bröllop...

Phu väl långt inlägg!

• Ivory7juni

hoppas alla fattar att mitt inlägg var svar på tidigare, inte Ida Halmstad eller fitforfigth!!

• Mr o Mrs Smith

Från min familj kommer inget bidrag ekonomiskt eftersom vi inte har den traditionen sedan tidigare. Mina föräldrar och äldre syskon har alla betalat för sina egna bröllop.

Min sambos föräldrar "fick" dock sitt bröllop av sina föräldrar och därför kommer de att göra samma sak även för sina barn - så vi får hela festen betald av dem. Väldigt generöst och något som vi då måste föra vidare till våra egna barn antar jag - för rättvisans skull Så att vi inte bara tar och inte ger ngt vidare till kommande generationen.

Kläder, frisör, bukett etc. kommer vi dock att betala själva, det känns som en mkt mer "personlig" budget på ngt sätt och jag vill kunna välja precis vad jag vill utan att känna mig dum... om man nu skulle fastna för absolut dyraste frissan i stan och en helt onööödigt fin klänning

• Troll1

Alla har ju olika ekonomiska förutsättnigar, både brudpar som föräldrar, oavsett ålder. Om vi skulle gå efter vad vi har råd med, så hade vi fått fira med de allra närmaste och då hade många (även vi själva) blivit väldigt besvikna! Nu hoppas vi att vi får lite bidrag eftersom vi har ansträngd ekonomi. Annars får vi låna av föräldrarna det vi inte klarar att spara ihop själva. Min mamma har betalat min brudklänning och dotterns näbbklänning som jag fyndade på Tradera. Min pappa har god ekonomi, men han brukar inte bjuda så mkt. Vi blir väldigt glada om ngn mer av våra föräldrar VILL hjälpa oss ekonomiskt, men vi tar inget för givet...

• september2008

Vi ska betala vårat bröllop själva. Som bröllopspresent kommer vi att önska oss pengar till bröllopsresa efter som att det är våra resepengar som kommer att gå åt till bröllopet.
    Skulle någon av våra föräldra vilja bidra så skulle det bara vara en bonus.

• bruden08

Vi kommer att få hjälp av våra föräldrar men hur mycket vet vi inte men tror de kommer stå för festen bara maten kostar över 45000 kr så det vore inte fel.

Min pappa har inte sagt något om att han tänker att betala något. Han tror nog inte någon annaa betalar något så skulle vilja hinta honom om det utan det låter som att jag tycker han ska betala något. Personligen tycker jag att han kan bidra med något. Vi har pengarna så det är inte det men han har sluppit undan så mycket under min uppväxt så jag tycker inte det vore mer en rätt.

Min mamma tjatar hela tiden om jag har pratat med pappa om han tänker bidra med något, den frågan tänker jag aldrig ställa.

• september22

Vi fick 10,000 av min mamma, 10,000 av min pappa och svärmor betalade och fixade blommorna till festen istf. bröllopspressent.
    Visst var det välkommet med ekonomiska bidrag men all den praktiska hjälp som vi fick värderar jag minst lika högt.

• bridesilly

Vi skulle väl bli väldigt glada och överraskade om någon skulle vilja bidra med något men det ska vara för att dom vill och inte för att man tvingar dom. Vill föräldrarna vara med är det såklart en helt annan sak än att ha förväntat sig pengar av dom!

• marjoh

Min mamma kommer sy min brudklänning och kommer då stå för material till den

Min pappa har inte så bra ekonomi då han nyss köpt ett hus och jag förväntar mig inget ekonomiskt bidrag av honom. Däremot kommer han hjälpa till med mycket praktiskt

Min sambos föräldrar har sagt att de vill bidra ekonomiskt och de vill träffa oss och diskutera vår bröllopsbudjet vi har planerat hur mycket vi vill lägga på vårt bröllop och sedan använder vi deras bidrag till sådant vi gärna skulle vilja ha på brölloppet men får avara utan deras hjälp

Får se vad de vill erbjuda. Tar tacksamt emot deras hjälp men kräver definitivt inget ekonomisk hjälp av någon av dem.
    Det är vi som bestämt att vi ska gifta oss och det är vi som bestämmer hur mycket vi vill kosta på då kan vi inte begära att någon annan ska betala det

Svar på tråden Hur mångas föräldrar betalar?