• bridesilly

Hur mångas föräldrar betalar?

Hur många av alla er som ska gifta er får pengar av era föräldrar till detta?
    Bara nyfiken eftersom det verkar vara många som har så snälla föräldrar.

Trodde inte det var så vanligt längre att föräldrar betalar eller?

Vi kommer nog säkerligen inte att få ekonomisk hjälp men det har vi inte räknat med heller eftersom vi vet om föräldrarnas ekonomi.

• Svar på tråden Hur mångas föräldrar betalar?
  • Canta

Mina föräldrar betalar min klänning och lägger 15000 på festen resten står vi för. Så de lägger ca 30.000 vilket är supersnällt och vi blev super glada....

• TEB08

Vi var beredda pa att betala allt sjalva (hoppas min bonus kan tacka det mesta!), men mina foraldrar vill bidra med en generos summa. Jag ar enda barnet och har "alltid" varit sjalvforsorjande (betalade inte hyra nar jag vaxte upp, men det mesta annat. Gillade kanslan av att jobba och spara pengar till stora saker som korkort), sa mina foraldrar ser de som forskott pa arvet. Tycker inte att de ska behova betala, men vad som inte anvants till brollopet ska vara bidrag till framtida hus och hem.

M2b tycker att det ar jobbigt att hans foraldrar inte erbjudit sig att bidra, men traditionerna ar mer konservativa har (England, sa forstar bruden som bor i Skottland) och haller med ovriga ovan att bidrag borde vara frivilliga.

• L 76

Vi betalar allt slälva men mina föräldrar kommer att hjälpa till med mkt av förberedelserna. jag har inte frågat om hjälp utan vet att min mamma hade blivit jätteledsen om hon inte hade fått hjälpa till.

• SSM

Bridesilly... Det är nog många som inte vill fråga utan tänker att ni kanske redan hade bestämt på ett visst sätt så det inte vill vara påträngande. Oss är ingen som har frågat heller, men när vi har frågat våra gäster med hjälp om saker har alla varit jättepositiva och ser det som en ära.
    T ex min kusin är duktig på att göra blomsterarrangemang - så vi har frågat henne. En kompis utbildar sig till journalist och kommer göra innehållet på vårt häfte. Min bror är duktig på layout och kommer fixa det till häftet. Min andra bror är jätteduktig på att spela piano och kommer spela stycken både i kyrkan och på festen. Ett vänpar till oss älskar att fota och kommer att "plåta" dagen. osv.... Så tänk ut vad era gäster tycker om att göra och fråga dem. Jag är helt säker på att de gärna hjälper till och dessutom är det stor hjälp för er.
    Lycka till!

• bridesilly

Mina tärnor har jag frågat om de vill göra nånting i kyrkan men de vill dom inte Dom vågar inte säger dom. min karls bestman kan säkert ställa upp på något om man frågor men att tjejerna inte kan göra nåt då

SSM skrev 2008-01-23 18:28:17 följande:
    Bridesilly... Det är nog många som inte vill fråga utan tänker att ni kanske redan hade bestämt på ett visst sätt så det inte vill vara påträngande. Oss är ingen som har frågat heller, men när vi har frågat våra gäster med hjälp om saker har alla varit jättepositiva och ser det som en ära.T ex min kusin är duktig på att göra blomsterarrangemang - så vi har frågat henne. En kompis utbildar sig till journalist och kommer göra innehållet på vårt häfte. Min bror är duktig på layout och kommer fixa det till häftet. Min andra bror är jätteduktig på att spela piano och kommer spela stycken både i kyrkan och på festen. Ett vänpar till oss älskar att fota och kommer att "plåta" dagen. osv.... Så tänk ut vad era gäster tycker om att göra och fråga dem. Jag är helt säker på att de gärna hjälper till och dessutom är det stor hjälp för er.Lycka till!
  • Joji

16 aug skrev 2008-01-23 09:44:29 följande:

Vi får allt.. ( vågar man skriva detta här? ) Vi tänkte betala själva, men så sa våra föräldrar att dom ville stå för allt. Men vi gör det som vi vill ha det, men tänker ekonomiskt ändå. Fast vi inte behöver. VI önskar oss pengar till resan, så får vi se, resten lägger vi själva till den.
    Låter som vi, fast det är min pappa som vill betala allt. Han växte upp som urfattig, han och mamma fick sedan pantsätta sina ring efter bröllopet för att kunna köpa mat. Nu säger han att där han kommer ifrån, där betalar brudens far bröllopet. Jag vet att det är viktigt för honom att få göra det, men jag får dåligt samvete ändå. Får se om vi betalar något själva, i smyg. Vet ännu inte om m2b´s föräldrar vill bidra med något också, de har inte riktigt samma möjligheter...
  • Ashley

Jag har egna funderingar kring detta. Vi ska förlova oss i april och kan tänka oss att gifta oss ca ett år senare, men endast om vi får mycket ekonomisk hjälp. (Min amerikanska pappa har sagt att han kommer hjälpa till i förbigående en gång). I och med att vi ska ut och backpacka i sommar kommer vi att nolla våra sparande. Så när vi kan gifta oss beror helt enkelt på hur mycket pappa vill hjälpa. Vad tycker ni? Vore det "tacky" att fråga honom rätt ut? Känns otroligt otacksamt men det är en förutsättning för oss att kunna planera när vi ska gifta oss.

• snippy 19juli

vi betalar helt själva=(... men det e det värt!!!

• kära Karin

Hej.

Mina syskon har delat kalaset på tre (brudparet och de båda föräldrarparen) VI har inte frågat än, men det känns lite genant att ta upp det. Samtidigt är det ju också ett släktmöte. Hur lägger man upp det?

Svar på tråden Hur mångas föräldrar betalar?