• bridesilly

Hur mångas föräldrar betalar?

Hur många av alla er som ska gifta er får pengar av era föräldrar till detta?
    Bara nyfiken eftersom det verkar vara många som har så snälla föräldrar.

Trodde inte det var så vanligt längre att föräldrar betalar eller?

Vi kommer nog säkerligen inte att få ekonomisk hjälp men det har vi inte räknat med heller eftersom vi vet om föräldrarnas ekonomi.

• Svar på tråden Hur mångas föräldrar betalar?
  • Valentine84

Vi har en budget på max 40 000. Vi ska spara ihop till det själv, hälften är redan ihopsparat =)

Min sambo har PÅ SKOJ terroriserat min far i ett antal år nu genom att fråga: Har du sparat ihop till bröllopet än, du vet väl att brudens far ska betala?
    Då har min pappa svarat: Har du börjat leta ny brud än?? haha de är för goa...

Min farmor och farfar bekostade min fasters bröllop (av tradition, brudens far) Men min pappa o mamma bekostade sitt själv, fick kanske lite hjälp det vet jag inte men det mesta bekostade de själv...

• lottis84

Vi sparar ihop själv. Vi kände att vi abslout inte kunde begära att våra föräldrar skulle betala något, när vi har bättre lön än vad de har, därför har vi aldrig haft uppe frågan. Däremot överaskade våra föräldrar oss på nyårsafton och berättade att de stod för kostnaderna för bilen som vi kan åka runder i på vår bröllopsdag.

Ska lägga till att jag och min blivande kände att vi inte ville lägga pengar på en bil (typ limusine) när vi hade så mycket annat att betala. Därför hade vi tänkt använda vår egen bil under bröllopsdagen (med någon annan som körde) men våra underbara föräldrar menade att vi skulle hyra något specielt

• bridesilly
    Sa dom vad dom förväntade sig och att det skulle vara 50%
    Coffeegirl skrev 2008-01-02 18:32:24 följande:
    Jag och min sambo förlovade oss igår och jag är mycket lycklig! Vi har ännu inte bestämt oss för datum, men jag tror det får bli sommaren 2009 för att vi ska hinna spara ihop till ett sådant börllop som vi vill ha. När min syster gifte sig så berättade hon och hennes blivande för sina föräldrar hr mycket bröllopet skulle gå på och därmed vilken summa de förväntade sig att föräldrarna skulle betala (50% från vardera föräldrapar) vilket jag tyckte var rätt pinsamt gjort. Dessutom förstod jag på mina föräldrar att de inte direkt sparat till det. Nu betalade de ändå 50 %, men jag skulle aldrig våga kräva detsamma. Jag håller med många föregående här att vill föräldrarna bidra är det en bonus.
  • Waersta

Bara nyfiken! Min mor och far är 43 respektive 45. Inbillade mig att det var äldre som ville bidra..

Måttligt avundsjuk Önskar mina föräldrar bidrog med något iaf..

litenbrud17maj08 skrev 2008-01-02 18:19:34 följande:
    Jag e 28, min mamma är 57 o min pappa fyller 60 imorgon. Varför undrar du? Min mamma har länge velat att jag o min sambo skulle gifta oss och att hon kunde betala bröllopet. Men vi ville inte snylta på dem liksom. Men jag har häst och min sambo pluggar, och snart vill man ju ha barn också, så till slut insåg vi, att utan mammas hjälp blir det nog aldrig något stort bröllop. Så vi ska ja till hennes erbjudande. Min sambo vill göra en avbetalningsplan till mamma men det vägrar hon å det bestämdaste. De er bröllopet även som en fest för dem, alla släktingar kommer ju, och då slipper de ha 60-årsfest för pappa, tycker de...
  • Coffeegirl

Japp, min syster och hennes man berättade att de förlovat sig, när de skulle gifta sig och en ungefärlig budget (40 000) för vad bröllopet skulle gå på. Vet inte om de hade frågat hans föräldrar om hur mkt de ville betala, eller inte, men jag tror helt enkelt att min syster och hennes man räknade med att ett bröllop betalar föräldrarna. De är väldigt traditionella!

Det är däremot inte mina föräldrar och de blev nog lite spaka när min syster sa att hennes sväföräldrar skulle betala hälften och att de då förväntade sig detsamma av våra föräldrar.

Jag skämdes.

• kexxet

Min mamma betalar hälften och jag tror att hans föräldrar bidrar med lite pengar...

• Mrs Marley

Mina föräldrar betalade 50% av min systers bröllop och hennes svärföräldrar 50% utan att dom bad om det( detta var för 11 år sedan)

Jag skulle aldrig drömma om att begära pengar av dom till en fest som JAG planerar utifrån en budgeten VI har satt.
    Tycker det är ohyftast och bortskämt beteende.

Coffeegirl skrev 2008-01-02 18:32:24 följande:
    Jag och min sambo förlovade oss igår och jag är mycket lycklig! Vi har ännu inte bestämt oss för datum, men jag tror det får bli sommaren 2009 för att vi ska hinna spara ihop till ett sådant börllop som vi vill ha. När min syster gifte sig så berättade hon och hennes blivande för sina föräldrar hr mycket bröllopet skulle gå på och därmed vilken summa de förväntade sig att föräldrarna skulle betala (50% från vardera föräldrapar) vilket jag tyckte var rätt pinsamt gjort. Dessutom förstod jag på mina föräldrar att de inte direkt sparat till det. Nu betalade de ändå 50 %, men jag skulle aldrig våga kräva detsamma. Jag håller med många föregående här att vill föräldrarna bidra är det en bonus.
  • Coffeegirl

Kan inte annat än att hålla med dig Mrs Marley och som jag skrev ovan så skulle jag aldrig att få för mig att förvänta mig att mina föräldrar måste betala något överhuvudtaget, det är ju JAG som ska och vill gifta mig.

• fitforfight

vi sparar själva och har lite på banken sen innan. Men min pappa ringde dan innan vi flyttade och sa att vi skulle få ett litet flyttbidrag som vi fick använda till möbler eller bröllopet,vad vi ville. Vi fick 10000 kr.
    Jag frågade min mamma (skilda)om hon visste att jag skulle få pengarna och det visste hon ,men hon trodde att hon skulle bidra med hälften. Så hon frågade om jag behövde mer pengar
    Vet dock inte hur mycket jag får.

Svar på tråden Hur mångas föräldrar betalar?