• bridesilly

Hur mångas föräldrar betalar?

Hur många av alla er som ska gifta er får pengar av era föräldrar till detta?
    Bara nyfiken eftersom det verkar vara många som har så snälla föräldrar.

Trodde inte det var så vanligt längre att föräldrar betalar eller?

Vi kommer nog säkerligen inte att få ekonomisk hjälp men det har vi inte räknat med heller eftersom vi vet om föräldrarnas ekonomi.

• Svar på tråden Hur mångas föräldrar betalar?
  • hjartan

Vi räknade med att betala allt själva, men bådas föräldrar har redan gjort klart att de kommer att bidra ganska rejält. Väldigt uppskattat men inte något som jag tycker att man ska förvänta sig..

• bridesilly

Men finns det verkligen de som tycker att det är självklart att föräldrar betalar? Om de vill vara med och betala är väl en sak men att kräva?

• Skottdagen2008

Självklart finns de dem som tror att päronen ska bjussa eller bidra på ett eller annat sätt, men ger man sig in i leken får man leken tåla, typ vill man gifta sig ska man vara beredd på att kunna betala för varenda krona

bridesilly skrev 2008-01-02 14:48:10 följande:
    Men finns det verkligen de som tycker att det är självklart att föräldrar betalar? Om de vill vara med och betala är väl en sak men att kräva?
  • bridesilly

Ja det tror jag också. Vi räknar kallt med att få betala allt själva. Och det har vi pengar till också så är det någon som vill bidra med något så är det ett plus

• Astriden

vår budget är på 100 & våra föräldrar betalar 50-60

• Schatzilein

Vi hade lagt upp en egen budget och sparplan för att fixa det - naturligt att planera själva och inte alls självklart att någon annan vill vara med och betala!

Men nu har båda våra föräldrapar sagt att de vill bidra med 1/3, vilket såklart är toppen, och vi kan på så sätt räkna in även smekmånaden i budgeten. :)

• blivandefrularsed

Vi sparar ihop hela budgeten på 100 000 kronor. Sen har mamma sagt att hon gärna vill stå för tårtan och min pappa kommer att bidra till fotografen. Min m2b:s förädrar nämnde i början av hösten att dom ville hjälpa till med nåt, men dom har inte sagt något mer så vi får se hru det blir. Fast dessa små bidrag är helt överraskande, vi har absolut tänkt oss att klara allt själva.

• bridesilly

Det bästa är nog att räkna med att få betala allting själva och sen göra en budget utifrån det. finns sedan bidragsgivare så kan man + på någon post som man kanske har dragit ner på innan. Men hjälp vad mycket det är man måste tänka på inför en sån här dag!

• blivandefrularsed

bridesilly

Precis så har vi tänkt. Upptäckte dock före jul att vi missat att budgetera för fotografen..... Därför frågade vi min m2bs föräldrar om dom ville hjälpa till med fotografen (eftersom dom hade pratat tidigare om att hjälpa till) men dom tyckte att det var ganska dyrt (4-5000 tusen som vi trodde då), så jag frågade min pappa och det visade sig att han redan hade tänkt att ge oss en slant till bröllopet. Tror han bidrar med ett par tusen och eftersom alla korten och dyl kostade hälften av vad vi budgeterat har vi nu till fotografen (3500) som vi bokat. Sen funderar vi också på att önska oss presentkort hos fotografen i bröllopspresent.

• bridesilly

Vi funderar på att önska oss resecheckar till resan. Hur funkar dom igentligen? eller köper man presentkort på forex eller vad? har inte kollat upp det där. Vi vill helst inte önska oss rena pengar utan presentkort är bättre på nåt vis

Svar på tråden Hur mångas föräldrar betalar?