• L2K

Mars-April 2008 fortsättningstråd....

Vår tråd va stängd och jag hittade ingen ny...

Här huserar vi som ska gifta oss under mars och april 2008!!!!

• Svar på tråden Mars-April 2008 fortsättningstråd....
  • MrsFellerA

Nataluskan
    Ang. reseförsäkringar.
    I en vanlig hemförsäkring ingår det oftast (har aldrig hört att det inte skulle ingå) en reseförsäkring som gäller om man är iväg max 45 dagar (brukar vara 45 dagar). Det allra bästa är att kolla er hemförsäkring och vad som täcks av den reseförsäkringen som ingår. Därefter jämföra med den från Europeiska och kolla om det är något som skiljer och om det är något som täcks av den Europeiska men inte av er hemförsäkring, och som ni anser att ni vill ha.
    Dessutom - hur betalade ni för resan? Betalar du resan med typ ett Visa eller ett Mastercard, så ingår det oftast en reseförsäkrning där också. Kolla upp det.

Rent generellt kan man väl säga att det man vill ha är:
    - Avbeställningsskydd
    - Hjälp vid skada, typ läkarhjälp, hemresa etc.
    - Ersättning vid förlorat bagage, eller stulna ägodelar

Tänk på att om bagaget försvinner/blir försenat under själva resan så kan även flygbolaget stå för en viss kostnad. Koll upp reglerna för det om du vill!

Hoppas att det hjälper! Som med alla försäkringar är det lite svårt att hänga med på allt... Och man blir faktiskt förvirrad även om man jobbat med det.

Något som kan vara viktigt att komma ihåg. Till hemförsäkringen bör man ha en Allrisk/Drulle/HemPlus försäkring (kallas olika för olika företag), som täcker om man själv har orsakat skadan. T.ex. tappat mobilen i backen eller tappat plånboken (för att få tillbaka något på den vanliga hemförsäkringen om man t.ex. blir av med plånboken måste man kunna bevisa att någon tagit den, vilket man mer eller mindre bara kan göra om man bevisligen blivit rånad).

Något som också kan vara viktigt att veta om man är ute på resa. Försäkringar brukar ha en maxgräns på vad man kan få tillbaks för förlorade kontanter. T.ex. så kan maxgränser ligga på 3000:-. Man ska alltså se till att inte ha för mycket kontanter på sig (något som många turister har...). Har man alltså 5000:- i kontanter i plånboken och blir av med den får man bara 3000:- i ersättning.

Långt svar, men hoppas det hjälper någon.

• brud080419

MrsFellerA: jäklar, du kunde mycket om det där! Det var bra tips, ska lägga dem på minnet!

• MrsFellerA
    Har jobbat med just hemförsäkringar...
  • Nataluskan

TACK TACK tjejer jag skall kontakta försäkringsbolaget det låter bäst.
    Och packa ner försäkringsbrevet antar att det är det man skall ha med sig..

Vi fick en faktura som vi betalade via vår internetbank.

• Troll-P

Vi har en komplettering till vår hemförsäkring som täcker lite mer (ej allrisk/drulle..) så vi behöver aldrig köpa extra reseförsäkring. Om vi inte är borta i mer än 45 dagar och det är vi ju tyvärr inte...

Nu har jag pratat med sminket - ska ha lösögonfransar!! I övrigt blir det mycket diskret. Är dock lite tveksam rörande läppglansen, är kanske för mörkt... Hmm, ska nog ringa och be henne ta med några ljusare alternativ.

Tärn-present är inköpt, hårnålar hämtade hos frisören (ska testa att de pärlor jag köpt på Panduro passar),nagelmålning är bokad.

Är det snyggast med fransk manikyr eller enfärgat ljust nagellack? Gillar inte när det blir för vitt... Det är mina egna naglar som ska målas. (Hoppas de överlever några dagar till!)

• L2K

Nataluskan - klart jag inte tog illa upp. Jag tog det mer som att vi missförstod varandra.

Själv är jag nog inte heller så förtjust i rosetten på den bilden men själva buketten gillar jag verkligen. Fick tips i vår blomsterhandel att kanske ha lite roliga gröna strån eller nåt sånt ist. Hon som gjorde brudbuketter va inte där så dom skulle återkomma under morrondagen med prisförslag åt mig. Ska ju ha en corsage till karln och två små till grabbarna som ska vara ringbärare.

Här har ni en till som skriver listor! Nya varje dag. Hahaha!!! Har en ny frys och en kyl extra bara inför bröllopet och den ska bombaderas med alla komihåg nu så vi inte glömmer nåt.

Idag, eller absolut senast imorn, ska jag beställa tårtorna så jag får det ur världen...
    Jag har hittat skorna jag vill ha. Nu måste jag bara komma iväg och prova dom.
    Sambon har kvar att hitta skor å gå till frissan.
    Själv ska jag bara klippa mig lätt och sen fixa resten hemma.

Så nu börjar jag se slutet på allt planerande. Hehe...

Troll-P - det finns ju kit där man gör fransk manikyr med ett ljust lack över. Jag skulle ha gjort nåt sånt men i dagsläget har jag lyckats bita av alla naglar. Jag som inte har bitit på dom sen i somras... Typiskt. Men grannen känner tydligen en tjej som kanske kan göra snygga naglar billigt.

• Nataluskan

Brud080419: Gdansk är en mycket fin stad, gammla stan närheten till havet, maten ja det mesta.
    Men jag är ju lite partisk också eftersom jag är halvpolska men de som vi rekommenderat att åka dit har gillat det skarpt så..
    Shoppingen skall vi nog inte börja prata om
    Bävar nästan för att åka ner med mamma i mitten av mars, för jag kommer garanterat hem med skor...jag är galen i det...
    Men jag har en fast shoppinglista men sådana är inte lätta att hålla sig till..

Men det sinar fort på kontona nu tycker jag, jisses pengarna bara flödar, jaja men vi väntar in föräldrarnas bidrag nu så jag är inte så orolig.

L2K: Det låter fint med lite grönt emellan.
    Gerbera kan vara jättefina finns ju så många olika att välja mellan..de känns lite sköra bara, hoppas du blir nöjd!

Troll-P Vad har du köpt för tärnpresent?

Passar på att kasta ut frågan till er andra...jag har ingen tärna men de paret som vart våra vittnen, hon ska också sjunga i kyrkan och hennes sambo skall få wiskey (en sort han verkligen gillar) och speciell choklad till den wiskeyn men till henne, det står still det är ingen smycke tjej och ingen spa tjej heller..Nu känner jag hennes mamma ganska bra för dom bor grannar med oss så jag skall fråga henne tänkte jag...
    Men tips emottages gärna har tänkt mig runt 5-600kr.

• Troll-P

Örhängen och halsband från Snö, har en känsla av att hon gärna vill ha det till på lördag. Funderade länge på presentkort på spa, så kunde vi gå tillsammans, men så ville jag att det skulle vara något hon kunde ha kvar.

Så en flaska bubbel och ett presentkort på picnic-korg! I huset bredvid oss finns en delikatess och på sommaren säljer de färdiga korgar till picnic. Det är en upplevelse man har kvar.

Sminklektion - oftast får man smink för samma summa.

Biljetter till en konsert, mässa, utställning.

L2K - jag har med hjälp av Trind nagelstärkande lack lyckats få naglarna att förbli långa. De brukar gå av eller fläka sönder. Bita slutade jag faktiskt med redan för 15 år sedan (oj vad fort tiden går!) även om de fortfarande gärna hamnar mellan tänderna.

• Troll-P

Yes, väderprognosen har blivit bättre! Nu är vinden nere på 14m/s (innan uppe på 20), regnet minskat från 2 mm till 0,9 mm. Tur att jag köpte min långa vita cape med huva!!!

• L2K

Troll-P - vad bra att du sa det. Måste ringa sambons systerdotter och låna hennes kit... Hon fick nagelbitarkitet i julklapp. Det värsta är att jag har klarat mig sen i somras och när jag ammade i höstas va dom sååååå fina. Men så fick jag nåt knäppryck i helgen. Tror det är lite nervositet som ställer till det.
    Men jag har gärna lösnaglar om det behövs. Svärmor är duktig hon med och har erbjudit sin hjälp.

Här slutade det regna i morse och på väderprognonsen på fyran i morse skulle lördagen i Sthlm bli helt okej.

Svar på tråden Mars-April 2008 fortsättningstråd....