• Lapinette

Ny tråd, ny månad och nya friska tag

Det är här vi samlas. Alla vi som har hängt med sen starten sommaren 2006 men även ni som har tillkommit med under vägen för att vi strävar mot samma gemensamma mål - att få ett plus på stickan, en bulle i ugnen, morot i karotten ...helt enkelt att bli gravida!

Under resans gång har vi fått trådbebisar, genomfört inseminationer, gråtit över den sabla tanten som kommit månad ut och månad in, någon har adopterat kanin och någon annan funderar på katt men vi ger inte upp i första taget utan kämpar här vidare tillsammans!

Välkomna in alla gamla veteraner men även ni som är nya. Bered er på många inlägg och mycket skratt och gråt!

• Svar på tråden Ny tråd, ny månad och nya friska tag
  • Lapinette

Telis - inte BOM utan BIM! Simslabim du vet! Själv får jag nog inte testa förrän i början av december .

• Liten med Mindre

Oj, spännande med äggplock nästa vecka Lappis! Hoppas så in i norden att de gillar varandra, så att det blir en jätteskörd! Så kan ni ha skördefest sen! Utan vin...

Är hemma idag med, täppt som sjutton. Känner mig som världens svikare som inte följer med maken till Falun och aktivitetshelg med vännerna. Lite "sista" chansen, och det brukar vara så jätteskoj.

Jag skulle ju mycket väl kunna vara piggare i morgon... Men samtidigt känner jag mig inte så fräsch och frisk att jag vill vara i folks sällskap. Fast så har jag så evinnerligt trist hemma. Längtar inte efter att göra något av allt det som står på min att göra-lista, vill inte se tv/film/läsa böcker, och jag är liksom Piggis och Moppy gravt trött på förlossnings- och gravid-litteratur. Blä!

Och alla kakorna från frysen försvann med mannen till Falun.
    Kanske lika bra det...

Och vore jag en av de andra deltagarna skulle jag inte vilja ha en snorgärs som mig med.

• Clownis

Åhh, Lappis, spännande! Jag hade fler ägg vid ÄP än vad de hittade vid kollen. Men det är bra att man inte får för många ägg, för då är det inte alltid av lika bra kvalité. Det blir nog perfekt ska du se. Jag hoppas verkligen för dig!!!

• Liten med Mindre

Förresten, angående saffrans- och lussebullar. De i form av ett S är ju självklart lussebullar (även dubbla S, som jag vill ha på julafton).

Men sen har vi ju varit såna gottegrisar de senaste åren, och bara bakat den där sorten med vit choklad i, och de liknar ju vanliga bullar - så det blir helt enkelt saffransbullar. (Märkligt nog står jag varje år och funderar på vad exakt det var jag hade i, och varje år blir det gott när jag gissar. ) Ska baka mig ett lager att ha i frysen. Och några vanliga lussebullar med.

Förresten, de ringde precis från en av mammabutikerna jag var och letade jeans i (Growinlife). Hon hade letat igenom deras Malmöbutik också efter jeansen jag ville ha, men inte hittat något. Men hon ringde i alla fall för att säga det, och tala om att de fått in andra modeller av samma märke. Nu gör det ju inte så mycket eftersom jag hittade byxorna i en annan affär. Men det är bra service i alla fall!

• Telemarkgrrl

Liten, jag minns något prat om saffransbullar med vit choklad från förra året men fräscha upp mitt minne! Gör du bara en vanlig saffransdeg och sen sticker ner lite vit blockchokladbitar i bullarna eller?!

• Liten med Mindre

Telis - funderade ju lite jag med.

Så här har jag för mig att det var:

Gör saffransdeg som vanligt (större mängden smör, 2 pkt saffran till 50 gr jäst, kesella om du brukar ha det)

Kavla ut rektangel som för vanliga bullar, bred på smör, strö över socker och vaniljsocker samt hackad vit choklad. Rulla ihop och skär till bullar. Ställ i form. Jäs, pensla med ägg o strö på pärlsocker. Grädda som vanliga bullar.

Om någon minns att jag beskrivit annorlunda förut så påminn mig gärna. Är riktigt sugen nu, bara för att jag inte ens har ork att göra chokladbollar. Får nog mumsa i mig pannkakorna från igår nu istället...

• Liten med Mindre

Tror jag tog 200 gr vit choklad till en stor deg. Eller så mycket/lite man har lust med.

• Liten med Mindre

Lunchdags. Ska se om jag kommer på någon film jag vill kika på till maten.

Frukosten svaldes, typiskt nog, till en gamma inspelad video med Chocolat. Den filmen är såå mysig.

• Telemarkgrrl

Liten med Mindre skrev 2007-11-09 12:07:26 följande:

rektangel som för vanliga bullar, bred på smör, strö över socker och vaniljsocker samt hackad vit choklad. Rulla ihop och skär till bullar. Ställ i form. Jäs, pensla med ägg o strö på pärlsocker.
    Oh my god! Smör, socker, vaniljsocker, vitchoklad och saffran, det låter ju bara för bra för att vara sant.
  • viktualia

Måste bara bidra med ett najs bullrecept.. funnet i Gants reklambroschyr av alla ställen....

Fyllda pistagesaffransbullar 15 bullar

100g smör
    50 g jäst
    5 dl mjölk
    250 g kesella
    2 pkt saffran
    1 nypa nymalen kardemumma
    2 dl råsocker
    1 nypa havssalt
    17 dl vetemjöl

Fyllning
    50 g smör
    några puffar kanel
    1 dl råsocker
    3 dl grovhackade pistagenötter
    1 uppvispat ägg till pensling

Sätt ugnen på 225 grader. Smält smöret i en kastrull och slå i mjölken. Värm till finger varmt. Smula ner jästen i en bunke och tillsätt den fingervarma mjölken. Rör tills jästen löst sig. Blanda i kesella, saffran, socker, salt och kardemumma. Arbeta i mjölet efter hand. Arbeta degen smidig och låt jäsa 30 min.

Kavla ut degen till en rektangel, Bred på smöret, puffa över kanelen och strö över sockret. Fördela pistagenötterna, men spar 1 dl till dekoration.

Rulla ihop degen till en lång rulle, skär i bitar och lägg ut dem på en plåt med bakplåtspapper. Låt bullarna jäsa ytterligare 20 minuter. Pensla bullarna med ägget och dekorera med lite nötter. Grädda mitt i ugnen i ca 10 min.

Tips: Pistagenötter har en tendens att vara väldigt salta, skölj gärna av dem innan användning!

Svar på tråden Ny tråd, ny månad och nya friska tag