• Lapinette

Ny tråd, ny månad och nya friska tag

Det är här vi samlas. Alla vi som har hängt med sen starten sommaren 2006 men även ni som har tillkommit med under vägen för att vi strävar mot samma gemensamma mål - att få ett plus på stickan, en bulle i ugnen, morot i karotten ...helt enkelt att bli gravida!

Under resans gång har vi fått trådbebisar, genomfört inseminationer, gråtit över den sabla tanten som kommit månad ut och månad in, någon har adopterat kanin och någon annan funderar på katt men vi ger inte upp i första taget utan kämpar här vidare tillsammans!

Välkomna in alla gamla veteraner men även ni som är nya. Bered er på många inlägg och mycket skratt och gråt!

• Svar på tråden Ny tråd, ny månad och nya friska tag
  • Piggelin1

En HELT annan sak - är det månne bara vi Gbg:are som minns Iman Shakarchi, kvinnan som miste två av sina tre döttrar i Backa-/discoteks-branden på Hisingen 1998? Hon var ordf i anhörigföreningen & var sommarpratare för ett gäng år sen. Otroligt gripande sommarprat, minns att jag låg på stranden & storgrät när jag lyssnade på det. Förutom att hon miste två döttrar i branden, så hade hon ett par år tidigare mist en son som led av ngn sjukdom. Minns att jag tänkte då - HUR klarar man det. Bara mamma & en dotter kvar. I fredags såg jag en dödsannons i GP & jag tänkte direkt att det måste vara hon & idag i GP så var det en artikel om henne & att hon dog på nyårsafton. Den enda kvar är hennes "sista" dotter, numera 22 år gammal. Fyyyyyyyyyyyy fasen för att tvingas genomlida ngt sådant, att vara den enda kvar av en hel familj. Jag kunde inte låta bli att fälla några tårar när jag läste om det. Livet är verkligen inte rättvist.

• Piggelin1

Hoppla, vad munter jag var då...
    Kan iaf berätta att jag repat mig från magsjukan/matförgitningen nu & vare sig mannen eller Amanda har hittills visat några tendenser till att må dåligt. Sköööönt! Håller tummarna att mannen ska slippa det, vågar inte riktigt ropa hej ännu!

• sweetstreet

Piggelin!
    Skönt att du mår bra nu!
    Själv mår jag också bättre och mitt amgont är nästan helt väck. Jätteskönt faktiskt.

Syrran,
    Det där med miniform vet jag itne så mycket om, men jag har kompisar som har en som som hade kolik och de gav honom de dropparna. Men det hjälpte bara lite. Istället fick hon tipset om att hon skulle sluta äta laktos-rodukter. Och det hjälpte! Tydligen kan små bebisar ha problem med att bryta ned mjölkproteinet (komjölk då!) och då kan det hjälpa om mamman under amningen slutar eller drar ner på intaget av laktos. Det min kompis tyckte var jobbigast var att det inte enbart handlade om de "uppenbara" mjölkprodukterna som just mjölk, eller yoghurt. Utan också om glass, choklad och framförallt sådana produkter man inte tror det finns laktos i som tex leverpastej. Hon lusläste innehållsförteckningen på allt under ett halvårs tid ungefär. Men eftersom det hjälpte och sonen inte skrek konstant varje natt så var hon ändå rätt motiverad...

• sweetstreet

Lappis och Telis,
    när är det egentligen ni ska köra på och göra FET resp IVF??
    Är det nu i januari eller något senare? Jag har bra förstått att det är nu i början av året.
    Kanske är datumen hemliga??

• Tinga

Hej Sweet! Lider du av jetlag, eftersom du är uppe så tidigt?

• sweetstreet

Tinga!
    Japp!! Liten släng av jetlag tror jag nog. Har vaknat runt 5-6 varje morgon nu sedan vi kom hit.
    Men det är ok. Värre när man vaknar vid 3....

• fru AM

Hej alla och grattis mödrarna till de nya trådbebisarna: MrsB, Liten och Izzie!!!

Storasystern: Gaser i magen. Min nu tioårige son hade väldigt ont i magen första fyra månaderna. Han åt dels för mycket (det var väldigt varmt det året - så han drack=ammade hela tiden. Verkligen dygnet runt). Vi testade minifom med knappt märkbart resultat. JAg undvek mjölkprodukter, lök, bönor osv. Hjälpte kanske LITE. Det finns någon huskur med fänkålste som man kan testa (fråga kanske BVC först). MAssage av magen hjälpte ganska bra. Framförallt rörelser där man trycker upp barnets knän mot dess bröst, och sedan cyklar man lite med benen, sedan trycker igen ...
    Men framför allt så var det tiden som gjorde det ... på dagen den dan han blev fyra månader så verkade det som om det slutade göra ont och han blev det fantastiskt glada barn han varit sedan dess ...
    Lycka till och hoppas du kan få någon rätsida på hans mage.

Kram!

• viktualia
    Piggelin1 skrev 2008-01-07 11:40:02 följande:
    En HELT annan sak - är det månne bara vi Gbg:are som minns Iman Shakarchi, kvinnan som miste två av sina tre döttrar i Backa-/discoteks-branden på Hisingen 1998?
    Läste om den överlevande tjejen och att Iman hade dött, det var artikel i någon av dagstidningarna häromdagen. Iman hade dött av cancer. OTROLIGT sorgligt!

Hittade artikeln: www.aftonbladet.se/nyheter/article1573746.ab
  • sweetstreet

Hej AM!!!
    Läste just om ditt nyårslöfte! Låter bra tycker jag. Det är bra att vara snäll, men man ska välja "när var hur och mot vem"....!

• sweetstreet

Vickan och Piggelin,

detta med Döden och Livet är verkligen underligt. Några av mina bästa vänner från min tid på universitetet träffade jag nu i Sverige. Och det visade sig att hans mamma gått bort precis innan jul! Hon hade känt sig lite hängig och åkt till vårdcentralen för hon trodde det var ngn envis förkylning eller så som hon ville kolla om hon kunde få penicillin mot. Men där tog de lite prover och dagen därpå sa de att att hon troligen inte skulle leva veckan ut!!! CHOCK!!! Som tur var levde hon lite längre, men bara ca 3 veckor. Akut leukemi. Tydligen är medel för överlevnad efter diagnose av en sådan sjukdom ca 2-4 veckor för en vuxen person.

Man kan inte förstå!

Svar på tråden Ny tråd, ny månad och nya friska tag