• Lapinette

Ny tråd, ny månad och nya friska tag

Det är här vi samlas. Alla vi som har hängt med sen starten sommaren 2006 men även ni som har tillkommit med under vägen för att vi strävar mot samma gemensamma mål - att få ett plus på stickan, en bulle i ugnen, morot i karotten ...helt enkelt att bli gravida!

Under resans gång har vi fått trådbebisar, genomfört inseminationer, gråtit över den sabla tanten som kommit månad ut och månad in, någon har adopterat kanin och någon annan funderar på katt men vi ger inte upp i första taget utan kämpar här vidare tillsammans!

Välkomna in alla gamla veteraner men även ni som är nya. Bered er på många inlägg och mycket skratt och gråt!

• Svar på tråden Ny tråd, ny månad och nya friska tag
  • Tinga

Vänner - du är en outsinlig källa till visdom och en otrolig resurs i den här tråden! Hoppas att du hänger kvar länge till, så att vi som ännu inte fått barn också kan få ställa en massa frågor till dig. Vilken massa kunskap du samlat på dig! Hoppas att prinsen snart kryar på sig.

• Storasystern

Liten och MrsB - jättegrattis till er båda!!! Fantastiskt kul med två trådbäbisar samma natt!!!

Muggles - tack för boktipset, jag har beställt boken och hoppas på att den kommer idag!

Vårt lilla troll har massor av gaser i magen och har därför väldigt ont i perioder. Trots det är det sällan han skriker, han ligger mest och grymtar när han spänner magen för att bli av med gaserna. Stackarn, det är jobbigt både för honom och mig! Han grymtar extra mycket på nätterna och det gör att det är svårt att sova. Vi provar just nu minifom-droppar. Är det någon som har erfarenhet av dem, eller har någon annan huskur mot ont i magen så mottages det tacksamt!!!

Sweet - va kul att knytet i magen har tagit sig ordentligt och ser ut som en bäbis! Det är en häftig känsla!

Piggelin - jag känner igen mig i mycket av din förlossningsberättelse och kan rekommendera epiduralen nästa gång! Jag som inte skulle ha någon medicinsk smärtlindring gav upp efter 14h med värkar och det var skönt att få vila lite!!!

• BrudSommar2006

Storasystern, jag använde minifom till Iris, jag vet inte om det hjälpte faktiskt men det kanske det gjorde, det finns ju en sort till som man ska ta en gång om dagen, är det sempers? De använde aldrig jag, det kanske man skulle ha gjort.

Izzie, hur har det gått med amningen, jag hade aldrig möjlighet att skriva förut. Iris fick ersättning i början så att jag kunde få igång amningen i lugn och ro, jätteskönt. På BB envisades de med kopp men efter två dagar med det strulet hemma bytte vi till flaska och inte strulade det med amningen för det. Iris sov gått på babysemp och var inte hungrig och ledsen. Det tog lång tid innan jag kände att det fungerade med amningen faktiskt.

Cicci, Iris äter jättebra på dagarna tycker jag men inte sover hon bättre på nätterna för det, hon är som Victor. Fast eftersom hon sover i vår säng så får hon snutta lite så fort hon vaknar och somnar om fort och så får jag somna om fort också så hon ligger aldig och skriker eller så på nätterna. I morse behövde vi inte gå upp förrän halv nio vilket är skönt.

• Piggelin1

Storasyrran,
    jag har hört från flera håll att Minifom är som "sockerpiller" (vad är det nu det riktiga ordet är? - har självklart tappat bort ordet just precis nu....), men däremot finns det en ganska nytt "medel" på Apoteket som heter "Magdroppar - aktiv bakteriekultur" (Semper), som vi kör på vår lilla tjej sedan ca en vecka. Ska tydligen hjälpa betydligt bättre än Minifom. Vår tjej hade mkt gaser & småfes mest hela tiden, men nu har hon slutat med detta sen vi började med lactobacillerna. Värt att testa?

• BrudSommar2006

Vänner, vad jobbigt med en förkyld liten en, hoppas att det går över fort.

Sweet, mår du bättre nu? Kul att du är tillbaka i tråden!

Jag har fått hem den där boken nu, Iris nästa utvecklingsperiod kommer tydligen i vecka 37. Fast den kan komma redan i vecka 32 och vara i allt mellan två och sex veckor så det känns inte som att man kan tänka att hon nog har en sådan period om hon skriker en dag för den här ska tydligen sitta i en månad eller så!

• Piggelin1

Izzie - om det är till ngn tröst, för mig tog det gott & väl en månad innan amningen funkade bra. Det är verkligen inte bara "plug & play"... Men nu känns det så skööönt att det äntligen funkar. Pratade med BVC om det & ringde även amningsrådgivningen på BB, som iofs inte kände igen mina bekymmer, men bara det att PRATA med ngn kändes väldigt skönt & lättande.

Telis - låg du SÖMNLÖS för att du glömde säga tack?! Din sötnos där!! Du är för himla go Skickar en kram till, bara för det! Hoppas att du & mannen ska ner till Gbg så småningom igen, så att vi kan ses på nytt!

Ännu en gång - tack ALLA för alla snälla & glada omdömen om min berättelse! Jag tycker om att skriva & när jag väl börjat så är det svårt att sluta...
    Syrran - OM det blir ngn mer gång (bla m tanke på min ålder), då blir det definitivt epidural....!!!

• Tinga

Storasystern - inte för att det är en huskur direkt, men jag läste häromdagen att man i Helsingborg ger akupunktur till bebisar som har problem med magont. Det kanske finns möjligheter till det i Stockholm också? Hur mår du förresten själv nu; du hade ju problem med foglossning och ont i armar och allt möjligt under graviditeten; är allt det OK nu?

Piggelin - placebo!

• Piggelin1

Cicci, vad kul att se dig härinne förresten! Kika gärna förbi oftare! Vad kul med alla dina resor under våren! Jag skulle jättegärna göra som du, men eftersom vi tänkt försöka spara på föräldradagarna så gott det går, så blir det lite kärvare ekonomiskt & därigenom inte lika många resor som de senaste åren. Lite trist, men samtidigt så är ju denna tiden hemma med Amanda så rysligt kort i det långa loppet - lika bra att ta vara på den, så får vi resa mer som förut lite längre fram!
    Fast lika många city-weekends (=min favvo-semester) lär det väl kanske inte bli med småbarn Jaja, helt klart i-landsproblem

• Piggelin1

Jaaaaaaaaaaa, så heter det! Tack Tinga! Det fanns på tungan, men jag fick det inte ur mig

Angående akupunktur, så finns det en sjuksköterska i Stenungsund med specialtillstånd för att ge akupunktur till spädisar, tydligen reser föräldrar med kolikbarn dit från stora delar av Sverige & det ska tydligen hjälpa superbra.

• Tinga

Piggelin - visst är det grymt frustrerande när man har ordet på tungan men inte kommer på det! Nu är du "förlöst" i alla fall!

Det är nog något liknande man gör både i Helsingborg och Stenungssund, tycker jag att det låter som, för även till Helsingborg kommer folk från vida omkring för att få hjälp.

Svar på tråden Ny tråd, ny månad och nya friska tag