• Lapinette

Ny tråd, ny månad och nya friska tag

Det är här vi samlas. Alla vi som har hängt med sen starten sommaren 2006 men även ni som har tillkommit med under vägen för att vi strävar mot samma gemensamma mål - att få ett plus på stickan, en bulle i ugnen, morot i karotten ...helt enkelt att bli gravida!

Under resans gång har vi fått trådbebisar, genomfört inseminationer, gråtit över den sabla tanten som kommit månad ut och månad in, någon har adopterat kanin och någon annan funderar på katt men vi ger inte upp i första taget utan kämpar här vidare tillsammans!

Välkomna in alla gamla veteraner men även ni som är nya. Bered er på många inlägg och mycket skratt och gråt!

• Svar på tråden Ny tråd, ny månad och nya friska tag
  • sweetstreet

Cicci,
    låter som du och junior har en skön tillvaro! Kul att se dig i tråden då och då!!!
    Jag tyckte han verkade supermysig när vi träffades i höstas! Men det är helt otroligt vad snabbt det gått! Att han redan är över ett halvår!!!!
    Helt otroligt!

skönt att höra att du tar det så coolt med hans "sömnproblem" också. Jag förstår att det måste kännas urjobbigt ibland men det låter som om du kan handskas med det på bästa sätt ändå. Själv tror jag att jag är mer som Mugglan för jag vet att jag blir väldigt grining och nere om jag inte får sova tillräckligt. iallafall under en längre period. Haha! Det är så redan nu ibland när katten kommer och väcker mig ett par gånger per natt genom att bita mig i tårna. Jag blir skitsur...!
    Men man får väl se hur det blir den dagen det är en bebis som vaknar. Antagligen reagerar man annorlunda. Och bebben lär ju iallafall inte bita en i tårna...!

• sweetstreet

Det låter förresten härligt med alla era resor!! Själv känner jag att vi kommer att måsta strama åt plånboken en hel del nu och framöver. Så några längre resor lär det nog inte bli. Vi sparar ju pengar nu redan för att ha något att "leva av" när jag ska vara hemma från jobbet. Här får man ju ingen ekonomisk ersättning när man är mammaledig. Så det kommer bli rätt tufft då. Därför försöker vi lägga undan lite pengar redan nu, och jag hoppas vi kan lägga undan ännu mer per månad nu under våren. Så att man har lite extra sedan när man ska leva på enbart en lön.

Sedan kommer ju nanny att kosta typ en hel månadslön per månad också, så jag tror att vår närmsta framtid (läs 1-1,5 år) kommer att kantas av mindre "lyx" än tidigare... Men det känns ändå helt okej faktiskt. Det visste vi ju redan när vi bestämde oss för att skaffa barn här i USA. Och att leva på mindre känns i nuläget helt okej. Så länge Skruttisen i magen mår bra och vill komma ut frisk så är jag glad!

• sweetstreet

Nä nu ska jag sluta snattra ensam här i tråden.
    kram!

• muggles

Härligt att se dig här inne igen Cicci! Jag bestämmer mig gång på gång för att vara positiv men lyckas inte alls lika bra som du. Jag är mer en 1 el 0 -människa, du är mer 1 hela tiden

Cicci: jag har funderat på om det är så att Victor äter för lite på dagen, dvs det kanske inte räcker med att ge honom gröt innan han går och lägger sig. Kommer ihåg att du sa att han äter ganska lite vanlig mat. Jag fick rådet av Bvc att mata Moa mer på dagen (dvs ordentligt till lunch tex) så att hon klarar sig bättre på natten och det funkade.

Iaf, jag har haft det betydligt mer harmoniskt de senaste dagarna sedan jag bestämde mig för att ta tag i Moas sovproblem på dagarna. Innan jul hade jag hittat en bra rutin men den kom bort bland julresor och när maken varit hemma så har ingenting blivit som det brukar. Det kan nog ha gjort Moa lite "bråkig" vilket jag tyckte var jobbigt, vilket i sin tur påverkade henne negativt. Iaf, i fredags började jag vagna henne målmedvetet varannan timme. Hon sover ju bara ca 40 min per gång men när hon har varit uppe i 2h så behöver hon sova. Och tar man henne med en gång då så går det bra, annars blir hon övertrött och omöjlig. Det blir 4 st 40-minutare och det är ju mer än 2h totalt på dagen. Sover hon sedan en bra natt så blir det ca 13 h totalt och då mår hon bra. Maken har också anammat det här så nu kör vi hårt som team! Vagna om har vi försökt, det går dock inte, men det ska jag fråga Vänner om lite mer när vi träffas - hon är min expert! Jag är så otroligt glad att jag har tagit tag i Moas "sömnproblem" (har läst en tråd på FL och vi har INGA problem i jämförelse - herregud!). Enl allt jag läst så blir det inte bättre av sig självt och ju äldre barnet är ju svårare är det att rätta till. Och jag skulle rekommendera alla er som får barn nu att undvika att de somnar vid bröstet el med napp, jag har hört så många historier från folk jag känner att det är ett helvete. Barn vaknar många ggr på natten och har ngt ändrat sig från när de somnade (tex bröstet el nappen är inte kvar i munnen) så kan de inte somna om själv. Trixet är alltså att lära barnet att somna om av sig själv, utan förälderns hjälp. Inte alltid så lätt men man har igen det sedan som Vänner skrev...

Lappis: vad intressant med det där med spermierna, mkt man inte vet.

Frejis (och Lappis): jag hade nog också funderat över adoption, särskilt som det är så lång kö. Det har väl blivit längre kö nu sedan några länder flyttat ner sin åldersgräns (Kina bla?)? Jag har hört att det är kortare väntetid på barn som har speciella behov men det är ju inte heller ett enkelt beslut. Får man välja kön när man adopterar?

• FruCicci

hej Muggles raringen...

jag tror att han får för lite mat jag med - på dagen alltså. Grejen är ju att han spyr ju fortfarande, så jag vet inte hur jag ska proppa i honom, man mår ju nästan illa av hur mycket de ska ha... ja ja. Men jag ska testa att ge honom mer och i natt var jag så arg när han vaknade att jag sa till honom med barsk ton att nu får du baske mig somna om och inte komma upp till mamma, du är stor pojke nu, döm om min förvåning när han somnade om! Jag ska testa detta igen i natt.
    Sen är det precis som du säger att napp och bröst är helt galet att de får vänja sig att somna vid, jag gjorde misstaget att amma honom till söms, och när han vaknar och tutten inte är där blir han juu galen och skriker och är ledsen till jag ger honom bröstet igen... men nu ska jag försöka jobba bort detta.
    Jag vill sluta amma nu, nu har jag gjort det i över 6 månader och det räcker, så i samband med att jag fasar ut amningen så ska jag försöka få till det med annat så han blir nöjd... vi får se.... går det så går det ....

Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter! Uppskattas!
    Stor kram till dig från en trött Cicci (jag tror jag har lågt järnvärde med, måste köpa mer Niferex så jag kvicknar till)...

Någon som vet detta med kaffe, om jag dricker mycket av det, påverkas barnet?
    jag märker inte någon skillnad från när jag dricker 1 kopp eller 5 koppar på honom iofs...

Ja ja... nu håller han på att få tänder, så han är lite grinig, ska man vara mer gosig med dem då och låta dem ammas och sova i mammas säng?

Min bvc har jag inte fått tid till på 100 år och de svarar inte heller...
    jag gillar inte bvc!

• Vännerfan

Hej!
    Ösnkar jag haft lite tid att skriva, men prinsen är genomförkyld och allt är upp-och-nervänt här. Han har feber och vill inte äta och sover inte bra inne (vilket sjukvårdsupplysningen sa att han skulle, han fick inte sova ute med feber). Dessutom håller 2 tänder till att poppa upp. Men jag hoppas han mår bättre snart.

Grattis till era tillskott MrsB och Liten!!!!!!

Mugglan och Cicci, hoppas kunna skriva till er när han är bättre, måste bada honom lite nu, han är så ledsen.....
    KRAM

• Vännerfan

(Och sen måste jag ju stänga datorn då han sover i detta rummet.)

• Piggelin1

god kväll goingar,
    bara ett snabbt inhopp från mig för att säga STORT TACK till alla snälla, rara & omtänksamma ord till min förlossningsberättelse. Ni är verkligen guld allihopa!!

MrsB & Liten: Stoooooooooooort grattis till Malte resp. Mindre-flickan!!! Ser fram emot att höra mer när ni landat lite.

Annars så kan jag berätta att jag prövat på det nya livet med att vara sjuk (magsjuk eller matförgiftning - ej säker på vilket) med en sjuveckors bebis. INGEN höjdare
    Åkte på det sent igår kväll & det var ingen höjdare att behöva amma var tredje timme & samtidigt känna sig spyfärdig...
    Men det är väl bara att inse att sånt här kommer det att bli mer av de närmaste tio-femton åren...
    Men det som också känns jobbigt är huruvida Amanda kommer att åka dit också. Håll tummarna att hon slipper! Pratade med min svägerska innan - trebarnsmor & läkare, men hon trodde inte att A ska åka på det. Fick rådet att hålla koll på så att hon äter som hon ska & inte är "slö", men enligt henne så borde det vara lugnt.
    Känner mig iaf bättre nu - det var mest inatt som det höll på & idag har jag mer varit matt & frusen. Håller på & "spritar" mest hela tiden för att försöka döda bacillerna...

• Vännerfan

Hej igen!

Piggan, hann inte kommentera din berättelse, men jag tyckte den var väldigt bra skriven! (Själva innehållet visste jag ju dock redan sedan vår fika.) Och jag tror inte heller A kommer få dina magbesvär. Du ammar ju henne och i sådana här fall tror jag det är ett utmärkt skydd. Det verkar det inte vara för det som prinsen åkt på. Men jag ammar ju inte så ofta längre och var nere på stan med fullt av folk i torsdags, fullsatt amningsrum, fullsatt spårvagn etc. Jag misstänker att det är RS-virus han fått så som han hostar. Stackaren!

Mugglan,
    Säger som Tinga: Lyssna inte på kompisars egenhändigt ihopsnickrade teorier! De låter inte särskilt troliga i mina öron. Du är den bästa mamman Moa kan ha!! Det jag lärt mig om vagning tar vi när vi ses, eller hörs (ifall jag blir instängd med prinsen en längre tid...). BRA att du fick bra hjälp på vårt bvc och lysande idé att ta kontakt med psykolog. Jag passar gärna Moa under tiden om det behövs.

Cicci,
    Jag dricker ju inte kaffe, men tror inte att det påverkar Victor. För man säger ju generellt att man kan äta allt när man ammar, enda restriktionen är ju tobak och alkohol. Det är väl mer i så fall att kaffe är vätskedrivande som gör att det inte är bra att dricka mycket av när man ammar.

Jag tror inte man ska vara extra gosig när de får tänder. Eller, jag har läst och kör själv på att man kan göra vad som helst EN gång. Men blir det fler gånger blir det lätt en vana. T.ex. nattammade jag en enstaka gång under julen då han var för trött för att äta ordentligt innan han somnade. Jag hade nog kört på samma sak här. Men jag behandlar inte honom annorlunda för att han får tänder, det är ju ett naturligt förlopp.

Annars gällande nattsömn, så är det mycket mat och mycket intryck under dagen (här fallerar det knappast för Victor med dig som mor )som jag tror är viktigt. Det har jag själv märkt flera gånger.

Nu ska jag försöka få i prinsen lite morotsjuice. Han dricker hellre än äter, så det är bra att jag ammar fortfarande och att vi hann introducera vällingen. Detta blir nog en lång dag (eller vecka) för mig. Men jag hoppas han kvicknar till fort!

• Vännerfan

Nu sover han en stund... hoppas jag.

Mugglan och Cicci igen,
    Gällande detta att amma till sömns vet jag också fler som har problem med. Och som Cicci beskriver blir helt vansinniga tills de får bröstet igen. Och som vanligt ser du Mugglan sambanden som jag aldrig ser. Detta att det beor på att det inte är lika som när de somnade, att en förändring skett. Självklart måste det vara det det beror på! Vi stod ju och drog vagnen tills han somnade (i början) och då vaknade han ju alltid efter 5 min och undrade varför vagnen stod still. Det var ju först när vi slutade vagna innan han somnade som han sov längre.

Nej, nu vaknar han igen.

Svar på tråden Ny tråd, ny månad och nya friska tag