• Lapinette

Ny tråd, ny månad och nya friska tag

Det är här vi samlas. Alla vi som har hängt med sen starten sommaren 2006 men även ni som har tillkommit med under vägen för att vi strävar mot samma gemensamma mål - att få ett plus på stickan, en bulle i ugnen, morot i karotten ...helt enkelt att bli gravida!

Under resans gång har vi fått trådbebisar, genomfört inseminationer, gråtit över den sabla tanten som kommit månad ut och månad in, någon har adopterat kanin och någon annan funderar på katt men vi ger inte upp i första taget utan kämpar här vidare tillsammans!

Välkomna in alla gamla veteraner men även ni som är nya. Bered er på många inlägg och mycket skratt och gråt!

• Svar på tråden Ny tråd, ny månad och nya friska tag
  • sweetstreet

Storasyrran,

låter fint att du verkar bli bättre nu. Med både foglossning och dina armar.
    Och några extra kilon eller så är det ju ingen fara med. Haha! Du ligger väl rätt i tiden där med tanke på alla som tycker att de lagt på sig lite extra över julledigheten...! Så du är i gott sällskap...!

• Lillfoten

*smygläsare som gärna vill ge sig tillkänna*

Hej på er,
    Här är ytterligare en smygläsare som följer er peppande tråd med stort intresse. Jag är 29 år, gift sedan över 1,5 år(!!) och började följa den här trådens föregångare i tysthet för något år sedan när vi började planera barn.... Vill gärna vara lite anonym men kommer med små inlägg om jag är välkommen som nykomling Jag gillar verkligen tonen på den här tråden - har dock inte mycket till övers för Familjeliv.

*tassar ut igen*

• sweetstreet

Hej Lillfoten!

Välkommen in i tråden!!!
    Ja det är ett härligt gäng här inne som kan stötta och lyssna när det känns jobbigt. Och som kan pompomma och jubla när det går bra.

Haha, alltid lika spännande när smygläsare börjar ge sig tillkänna. Var i Sverige bor du?? Eller är det hemligt?

• Lillfoten

Hej sweetstreet,

Tack för välkomnandet!! Jag bor i Uppsala - tillräckligt stor stad för att man ska våga ge sig tillkänna, även om det är en pyttig stad för att vara rikets fjärde största! Visst är det du som finns i USA? Var där?

• viktualia

Lillfoten *fniss* fast i den här tråden finns en GRYMT nyfiken fd Upsaliensare som genast undrar vem du är... *fniss*

...men Nej, du behöver verkligen inte tala om vem du är eller skicka en bild till trådens bildgalleri! Här FÅR man vara anonym och man FÅR hänga med på de trådträffar som då och då inträffar - allt är frivilligt!

Välkomstkramar till alla nykomlingar!

• sweetstreet

Haha Vickan!!! Ja du kan ju FÖRSÖKA låtsas som om du itne är super-detektiven....!!!

Passa dig du Lillfoten! När Vickan väl fått upp ett spår är hon svår att stoppa!!!!!

Jo, det är rätt. Jag bor i USA. I New York City närmare bestämt. Har bott här sedan drygt 2,5 år sedan och stormtrivs på alla vis! En härlig stad! Även om jag kan längta hem till Sverige också såklart.

• Oms

Idag är Mathilda 6 veckor och inatt var hon vaken till 5 på morgonen och ingenting passade fröken...hon kan ju ha känt av lite stress så maken åkte hem till sin familj idag och kommer åter på om 1 vecka. vi var vakna allihopa o packade väskor och framkallade kort, spelade in filmer osv allt för att farmor o fastrar/farbröder ska vara nöjda

själv har jag ff ont i snittet som inte lekt ordentligt och misstänker nu infektion, ska till VC imorgon o kolla upp det, är bra trött å att aldrig bli bra ngn gång... *jag måste skriva min förlossningsberättelse kom jag plötsligt på*

Piggelin - japp jag läste om henne i aftonbladet, det e ju hemskt vad vissa människor drabbas, oerhört tragiskt!

Lappis o Zozo - synd på kollegorna på jobbet det e aldrig kul med neddragningar mrn tyvärr är det då arbetsmarknaden ser ut för oss alla.

Storasystern - jag har haft miniform i 1 mån och slutade m det i förrgår, aks se i några dagar om det blir ngn skillnad - tycker nog inte att de har hjälpt så mkt, får väl återkomma om det. Placeboeffekten är ju superstor på miniformen och då blir jag ju direkt lite skeptisk förstås
    Sempers magdroppar har vi oxå kört med lika länge och de sägs ju vara riktigt bra, vet inte riktigt om det är så men de får kvarstå ngn vecka till så ser vi hur det fungerar.

annars håller jag med..* hmm, vem var det nu då?* magmassage är mkt bra - det gäller bara att man masserar ett nöjt barn innan de äter o det är inte alltid så lät, min dotter vaknar o e vrålhugrig - ingen massage då inte...

• viktualia
    sweetstreet skrev 2008-01-07 20:25:11 följande:
    Haha Vickan!!! Ja du kan ju FÖRSÖKA låtsas som om du itne är super-detektiven....!!! Passa dig du Lillfoten! När Vickan väl fått upp ett spår är hon svår att stoppa!!!!!
    Som tur är så består Uppsalas befolkning av en MASSA folk som är inflyttade... och de är det inte nån större sannolikhet att jag har koll på... så det är ganska lugnt för lillfoten!!!
  • muggles

Cicci: kram till dig med! Jag har inte märkt ngn skillnad alls när det gäller kaffe på Moa, jag testade det med då i början (dvs att vara helt utan kaffe för att hon skulle sova på dagen) men inte f-n hjälpte det

Vänner: min mamma kommer och tar hand om Moa (det är tidigt på morgonen) men tack för erbjudandet!
    Och det där med att se samband (om att det ska vara lika när de somnar som när de vaknar) får jag nog inte ta åt mig äran av - det står i alla råd som man ger om sömnproblem Återigen en grej jag läst...

Telis: det kanske går att adoptera dalmasar?? (Apropå Gunde-faiblessen)

Vickan: när får man se dig här i stan då?

Frejis: vad innebär "trötta" äggstockar? Producerar de ovanligt få ägg? (El släpper fram el hur det nu funkar för äggen finns väl där redan när man föds?) Men du blev ju gravid en gång så det måste gå igen!

Lappis: förstår att det känns tungt. Men jag hade gjort som du, jag hade testat allt. Sedan kan man säga till sig själv att man verkligen försökt.

StoraSyrran: jag känner en tjej som fick riktig receptbelagd medicin mot kolik (till slut efter att ha testat allt inkl mjölkfri diet). Du kan ju fråga på Bvc? Vet inte om den är ny för jag har aldrig hört talas om medicin mot kolik förut.

Vi har varit på vårt första babysim idag och det gick jättebra. Först var Moa lite skeptisk men efter bara några minuter kom det ett indiantjut av lycka Hon var den enda av bebisarna som tjöt och det ekade i hela bassängen - japp, det är vår tjej det! Hon har blivit rejält rund och go (min mamma som är väldigt intresserad av Asien kallar henne "lilla buddha") med rejäla veck på låren, om man jämför med andra bebisar. Jag förstår eg inte hur hon kan bli så rund för hon äter inte supermkt mat (80-130 ml per gång och normalt för hennes storlek är 160-200 ml per gång). Nåja, hon bajsar ju inte speciellt ofta så hon har väl ngt supereffektiv matsmältningssystem som suger upp allt.

Idag har jag verkligen känt mig som en BRA mamma! Hon har fått gröt till frukost och en annan smakportion till lunch, hon har sovit och hon har fått stimulans. Hon var ganska trött ikväll, det märktes att det var mkt intryck för henne med babysimmet och jag ville inte att hon skulle leka så hon blev alldeles uppspelt (som hon tex blir i hoppgungan) så vi satt och hade sångstund med den första Barnkammarboken (en massa visor och ramsor). Och sedan fick jag henne att somna i tid utan napp helt och hållet (hon har fått ha napp tills hon nästan har somnat in men jag håller på och jobbar bort även det - är så rädd att hamna i "nappfällan"). Förut har jag (vi) stannat kvar i rummet tills hon somnat helt och hållet men nu "ramsade" jag mig ut ur rummet (Anna W-metod). Hon är en duktig tjej tycker jag som somnar i egen säng, i eget rum, utan föräldrarna och utan napp!!

Som ni hör är jag "1" idag... fniss

Iaf, jag har fått en psykologtid för jag vill ändå prata igenom det som varit under hösten, jag vill ha ett avslut på det jobbiga och kunna se framåt. Jag vill INTE bli nedstämd och deppig igen (inte utan orsak som det har varit nu).

Nä nu är det fruktsallad framför tv:n som gäller.

• sweetstreet

Bara en liten dum fråga från en totalt okunnig...

På vilket sätt kan Miniform fungera som Placebo????
    Förstår bebisen att den får något som ska dämpa smärtan i magen?
    Annars fattar jag inte.
    Eller tycker föräldrarna bara att barnet skrivker mindre när det fått miniform?? Men om det senare är fallet hur vet man då att det är placeboeffekt och inte en riktig "verkan"??

Har någon gjort studier och mätt detta på barn som tagit Miniform jämfört med något annan preparat?? Eller jämfört med inget alls?

Och OM det verkligen är fråga om Placebo så borde det ju inte splea så stor roll i detta fallet, eller? Så länge barnet får mindre magsmärtor så är det väl bra oavsett vad orsaken är? Eller tänker jag helt fel nu?

Jag är kanske mer än lovligt dum i huvudet men jag fattar verkligen inte...
    *kliar mig i skallen*

Kan någon förklara snälla?!

Svar på tråden Ny tråd, ny månad och nya friska tag